Tekst ELNT Johanna van Waardenberg
Foto Mediacentrum Defensie
Nieuw technisch onderwijs voelbaar en zichtbaar op werkvloer
Het technisch onderwijs moderniseren: de Koninklijke Marine begon daar een aantal jaar geleden mee. Inmiddels verlaten de eerste leerlingen die het zogenoemde Doorlopende Technische Leerlijnen (DTL)-traject hebben gevolgd, de schoolbanken. “De nieuwe manier van leren wordt nu voelbaar en zichtbaar op de werkvloer”, aldus commandant Koninklijke Marine Technische Opleidingen (KMTO) kapitein-luitenant ter zee (TD) Dirk Meijer. “Hoog tijd om aan alle onduidelijkheid rond DTL een einde te maken.”
‘Verandering zorgt altijd wel voor een beetje weerstand’
DTL binnen de marine is een feit. Er is geen weg terug, maar desondanks blijven er vragen hangen. Met name bij de varende eenheden. “Verandering zorgt altijd wel voor een beetje weerstand, vooral als er nog een ruime periode zit tussen de invoering en de uitwerking”, zegt overste Meijer. “We hebben het DTL-traject al eerder geïntroduceerd, maar nu pas komen de eerste leerlingen de werkvloer op. Het wordt nu dus dagelijkse werkelijkheid voor iedereen.”
‘Leerlingen leren uitsluitend zaken die direct nodig zijn voor hun functievervulling’
Just in time, just enough
De aanpassingen in het technisch opleidingssysteem zijn volgens de commandant positief. Zo staat het BeroepsGericht Opleiden centraal. Dit betekent dat de leerlingen slechts voor een bepaald vakgebied opgeleid worden. Zij leren dus uitsluitend zaken die direct nodig zijn voor hun functievervulling. “We leiden nu ‘just in time, just enough’ op: een leerling kan direct de opgedane kennis toepassen in de praktijk (‘just in time’), zonder dat het vervaagt (‘just enough’).”
De leerlingen volgen slechts een korte periode onderwijs in de klas en gaan daarna direct door naar de werkplek. “Het schip is nu dus ook een school”, stelt Meijer. “Een opleidingscoördinator zal de nieuwe medewerker in de praktijk het laatste stukje les geven.” Het nieuwe onderwijssysteem sluit volgens de overste ook veel beter aan bij het onderwijs in de burgermaatschappij. “Bij een uitstroomtraject is dit een pluspunt. Een technische diploma van de marine is nu nog meer waard buiten de poort.”
DTL verder verbeteren
In het begin leverde de nieuwe vorm van opleiden weerstand op en ook de komende tijd zijn er nog plooien glad te strijken, volgens Meijer: “Het technisch onderwijs binnen de KM is namelijk nog steeds aan het veranderen. Soms is dat worstelen, omdat het in de praktijk brengen van het gedachtegoed niet altijd eenvoudig is. Als KMTO hebben we in de afgelopen periode veel vragen, opmerkingen en suggesties gekregen over de DTL. Ik heb positieve geluiden gehoord, maar ook negatieve. De marine had het opleidingstraject lange tijd niet gewijzigd, terwijl de wereld om ons heen veranderde. Om die reden is het essentieel om mee te ontwikkelen, daar is het nu de tijd voor.”
Volgens Meijer is het nu vooral zaak om te reageren op vragen en opmerkingen binnen de organisatie. Het KMTO en haar medewerkers gaan zich daar de komende tijd voor inzetten. Diverse informatiebijeenkomsten en een glossy magazine moeten vragen van KMTO-afnemers beantwoorden. “Het is een kwestie van informatie brengen en halen. Allemaal met als doel dat het nieuwe systeem duidelijk is voor iedereen, maar ook om met de suggesties de DTL verder te verbeteren.”