Tekst Jack Oosthoek
Foto Phil Nijhuis

“Dit werk spreekt me enorm aan. Ik loop elke dag fluitend binnen.” Als iemand spinnend tevreden is over haar functie bij Defensie, dan is het wel luitenant ter zee 2OC (SD) Kris Manders van de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie van het Dienstencentrum Werving en Selectie. Ook de Defensieorganisatie als geheel spreekt haar tot de verbeelding. “Wat je daar kunt krijgen, krijg je bij geen andere werkgever.”    

LTZ 2OC (SD) Kris Manders (36), senior-stafofficier Arbeidsmarkt- communicatie

LTZ Manders geeft jongeren allerlei informatie over de krijgsmacht en probeert ze vervolgens over de streep te trekken voor een baan.

Het Dienstencentrum Werving en Selectie (DCWS) werft personeel voor álle operationele commando’s. Van wapentechnici voor de marine, tot genisten voor de landmacht. Aan de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie (AMC) de taak om jongeren alle informatie over de krijgsmacht te geven en te proberen ze over de streep te trekken voor een baan. AMC is dus het beginpunt van de werving. Daarna begeleidt Bureau Wervingsvoorlichting en Bureau Aanstelling van het DCWS de jongeren verder, totdat ze onder de wapenen komen. 

“Een operationele tijger wordt hier waarschijnlijk gek.”
“Daar sta je dan ineens in de jungle van Belize, als liaison tussen een eenheid en het medium dat de commercial maakt.”

 Eerlijk verhaal


De 36-jarige Manders doet ook onderzoek. Onderzoek naar de manier waarop Defensie nog beter kan scoren in de werving. Dat betekent: creatief nadenken over hoe nog beter kan worden aangesloten bij de interesses van de doelgroep en een eerlijk verhaal vertellen. Bijvoorbeeld dat een militair vaak van huis is, tijdens operaties voor moeilijke keuzes komt te staan en soms minder leuke dingen te doen krijgt, zoals administratie bijhouden. Maar ook dat hij of zij bij tijd en wijle weinig of niets te doen heeft.

Verder doet Manders zaken met reclamebureaus die namens Defensie wervings-commercials, advertenties en documentaires maken. Werk dat ze het liefst doet. “Daar sta je dan ineens in de jungle van Belize, als liaison tussen een eenheid en het medium dat de commercial maakt”, lacht ze. “Overigens is dat niet altijd even eenvoudig, omdat ze je soms een beetje als buitenstaander behandelen, wat niet wegneemt dat sommige collega’s wel super behulpzaam zijn.”

'Ik verwachtte dat het ‘uitvoeren mars’ zou worden; dat bleek niet zo te zijn'

Uitvoeren mars

Dat ze als marinevrouw in hart en nieren ‘paars’ werkt, vindt Manders prima. Het is zelfs een must om te weten te komen welke functies de krijgsmacht herbergt, zodat ze de inhoud ervan adequaat kan ‘vertalen’ naar sollicitanten. “Meestal slaat ons verhaal wel aan, al houd je altijd mensen die Defensie bij nader inzien niets vinden”, weet Manders, die veel voldoening uit haar baan put. Ze krijgt volop de gelegenheid om creatief bezig te zijn en ideeën in te brengen. Terwijl ze bij haar aantreden juist twijfelde of dit wel kon. “Ik verwachtte dat het ‘uitvoeren mars’ zou worden, wat dus niet bleek te kloppen; ik krijg juist veel vrijheid.”
Manders kan iedereen een baan bij AMC aanraden. “Maar”, benadrukt ze, “een operationele tijger wordt hier waarschijnlijk gek. Bij Arbeidsmarktcommunicatie loopt tussen punt A en punt B geen rechte lijn. Zoals gezegd draait alles om creativiteit. Ook is het belangrijk open te staan voor de invloed die externe gebeurtenissen op het imago van en de werkgelegenheid bij Defensie kunnen hebben. Verder moet je hogere rangen soms tegengas geven, als dat in het belang is van de producten van het DCWS.”

'Bij een reclamebureau doe je tamelijk plat werk; de commercie staat altijd voorop'

“Meestal slaat ons verhaal wel aan, al houd je altijd mensen die Defensie bij nader inzien niets vinden.”

Plat werk

Intussen draagt de in Mediawetenschappen afgestudeerde Manders het marineblauw alweer 10 jaar. Daarvoor werkte ze bij een reclamebureau. Totdat ze een vacature onder ogen kreeg voor een projectofficier Publiciteit en Evenementen bij de toenmalige afdeling Personeelsvoorziening van de marine (inmiddels opgegaan in DCWS, red.). Een buitenkans, want Manders liep al langer met het idee rond om zich voor de natie te gaan inzetten. Bovendien trok het avontuur en het teamwork bij de marine haar. “Bij een reclamebureau doe je tamelijk plat werk; de commercie staat altijd voorop. Lange halen, snel thuis.”

Na 3 jaar bij AMC, moest Manders er net als elke militair aan geloven: ‘Mevrouw, einde functieduur’. Maar daarmee was het avontuur allerminst voorbij…. Tijdens een latere plaatsing, bij de Netherlands Maritime Force (NLMARFOR), hing plotseling de directeur van het DCWS aan de lijn. Zin om terug te komen? “Kennelijk wist hij wat voor vlees hij in de kuip had”, vertelt Manders, die niet lang hoefde na te denken.

'De marine zit in mijn DNA'

Balans vinden

Over anderhalf jaar loopt haar contract af. Jammer, want de aantrekkelijke functies liggen volgens haar bij Defensie voor het opscheppen. Zo lijkt de baan van hoofd Mediacentrum Defensie (MCD) haar wel wat. “Daarin”, aldus Manders, “moet je de balans vinden tussen creatief werken en het politieke belang van de functie. Een uitdaging. Werken bij het MCD gaat verder dan met een groep mensen leuke producten maken.” Of Manders bij een ander krijgsmachtdeel zou kunnen werken? “Voordat ik in dienst kwam wel, nu niet meer. De marine zit in mijn DNA.”