10

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 04

Het scheepsjournaal van…

Een OGHLD op missie nabij de Hoorn van Afrika

Foto: Magnus Lindstedt

Luitenant ter zee 2OC (LD) Doenja Zwaan  is als Ondergeschikt Hoofd Logistieke Dienst (OGHLD) aan boord van Zr.Ms. Johan de Witt geplaatst. De afgelopen drie maanden bracht zij met 360 andere opvarenden door in de Somalische wateren. Het amfibisch transportschip maakt tot eind mei deel uit van de Europese Naval Force, die zich bezighoudt met de antipiraterijmissie Atalanta. Een kleine greep uit haar belevenissen tot nu toe.

LTZ Zwaan is sinds een jaar geplaatst als OGHLD en nam eerder deel aan de missie UNIFIL voor de kust van Libanon en PTG 5 in het Afghaanse Kunduz. Als logistiek officier is zij multi-inzetbaar. Dat betekent dat ieder denkbaar tenue in haar kast hangt, zo ook het tropenwit. De operationele logistiek aan boord van schepen is één van de meest dynamische functies in een loopbaan van een logistiek officier, vindt ze. Zeker aan boord van de Johan de Witt is dynamiek het sleutelwoord; geen dag is hetzelfde!

Lees hieronder fragmenten uit het dagboek van Doenja, waarin zij schrijft over haar werkzaamheden, de hectiek binnen de Logistieke Dienst en het ultieme havenbezoek aan de Seychellen.

Ieder bemanningslid heeft naast zijn dagelijkse werkzaamheden ook een aantal nevenfuncties. Ik ben ook de veiligheidsofficier op de bak bij het aan- en afmeren van het schip, zodat altijd een extra paar ogen is gericht op de handen die met de trossen werken. (foto: Magnus Lindstedt)

Met een paar weken op zee voor de boeg moet er ruim 3.000 kilo groenten en fruit, 5.000 eieren en 3.000 liter yoghurt worden geladen. Verder verzorgt de bemanning allerlei trainingen aan de kustwacht, komt de Nederlandse consul op bezoek (waarvoor de Logistieke Dienst Verzorging een fantastische lunch verzorgt) en is de commandant aanwezig bij de opening van een rechtbank speciaal voor de berechting van maritieme criminaliteit.

Naast het voorkomen en verstoren van piraterij op zee, met name in Somalische wateren, hebben de eenheden die deelnemen aan de EU-missie Atalanta tot doel de maritieme capaciteit in de regio te vergroten. (Foto: Magnus Lindstedt)

Wonderen bestaan niet, maar door middel van kleinschalige projecten kunnen lokale autoriteiten worden geholpen bij de beperking van maritieme criminaliteit. Alle dienstvakken en bemanningsleden dragen hierin hun steentje bij. Van het verzorgen van navigatielessen tot technische ondersteuning aan een vissersbootje dat zonder voortstuwing op zee dobbert.

KPL LDV Pim de Wilde is één van de verkopers in de TOKO (Foto: Magnus Lindstedt)

De TOKO-afsluiting is een verantwoording van het OGHLD. De verkopers moeten allen hun boekhouding laten controleren en alle artikelen die zij voeren worden geteld. Op een schip als Zr.Ms. Johan de Witt zijn de magazijnen enorm en vergt het minutieus tellen de nodige manuren. Bedenk maar eens hoeveel sloffen sigaretten, dozen chocola, trayen cola, horloges en zakjes trekdrop benodigd zijn voor een reis van vier maanden. Een hoeveelheid die goed is voor € 250.000 aan harde valuta. Na twee dagen tellen en rekenen zijn we stiekem opgelucht dat inderdaad alles klopt.

LTZ 2 Ben Visser vertelt aan jonge officieren van de Somaliland Coast Guard uit wat zijn werkzaamheden op de brug inhouden. (Foto: Mattias Nurmela)

De afgelopen dagen is de staf druk bezig geweest met een Key Leader Engagement dat aan boord moest gaan plaatsvinden. Leiders van diverse partijen wordt zo een neutrale locatie geboden om gesprekken op politiek niveau te kunnen voeren. Doel is dat consensus wordt bereikt en een weg wordt vrijgemaakt voor een gezamenlijke toekomst. In dit geval gaan hoogwaardigheidsbekleders van Somaliland om de tafel. Onze missie – EU Naval Force, operation Atalanta – en de zustermissie EUCAP Nestor leveren ondersteuning.

Na het Wilhelmus brengt de keurig aangetreden bemanning het driewerf hoezee ter ere van de vorst. Het driewerf hoezee – ook wel joelen genoemd – is aan boord vastgelegd en via digitale kanalen naar de Koning gestuurd. (Foto: Mattias Nurmela)

Na de ceremonie is er even tijd voor een potje spuitvoetbal op het helikopterdek. Een leuke afwisseling op de doorgaans drukke werkzaamheden. Aan het einde van de middag is er echter niets meer van de feestelijkheden te zien, de helikopter moet namelijk weer de lucht in. De rest van het schip maakt zich op voor het komende havenbezoek aan Duqm in Oman. Nog een maand en dan zijn we weer thuis!