Tekst Tekst: Ingmar Kooman
Foto Archief MCD

Doorman indienstgesteld na druk operationeel jaar

Het Joint Support Ship (JSS) Karel Doorman mag vanaf nu Zr.Ms. voor haar naam zetten. Het grootste schip van de marine is vorige maand indienstgesteld. Een moment om terug te blikken op een dynamische periode. “Het is gewoon een goed zeeschip.”

Eerste operationele inzet? Was 2016, wordt 2014. De ebola-crisis gooit het opleverings- en proefvaartschema van de Karel Doorman flink overhoop. Op 8 oktober stelt Nederland het logistieke vlaggeschip formeel ter beschikking aan de Europese Unie en de Verenigde Naties. Een maand later, op 6 november, vaart het uit.

Nog voor de indienststelling een operatie. Defensieminister Hennis reikte de herinneringsmedaille uit voor Humanitaire Hulpverlening bij Rampen.

Op stel en sprong

De laatste keer dat de krijgsmacht een schip nog voor de overdracht aan de marine inzette? Datkan de projectleider JSS, kapitein ter zee Paul de Leeuw, zich nog wel voor de geest halen. 1998, Kosovo. “Ik was eerste officier op de Rotterdam toen we op stel en sprong spullen voor de Gele Rijders naar Macedonië moesten brengen.” Dus toen midden september het telefoontje van het ministerie kwam, keek hij er niet van op. “Ik wist: dit kan ook een kans zijn.”

De Doorman werd ingezet voor hulptransporten naar West-Afrika. Toen viel het schip officieel nog onder de Defensie Materieel Organisatie (DMO).

Prioriteit

“Onze logistieke lijnen waren zeer beperkt”, vertelt kapitein-luitenant ter zee Glijn van Marion, hoofd materieelsdienst van de Karel Doorman. Invliegen van civiele monteurs op de ebola-regio was uitgesloten. Eenmaal onderweg zou het schip dus op zichzelf aangewezen zijn. “De betrouwbaarheid van de systemen was topprioriteit.”

Showstoppers

De Karel Doorman voerde over een periode van zo’n 3 maanden 2 transporten met hulpgoederen uit. Tientallen containers, voertuigen en pallets vinden hun weg naar havens in Guinee, Sierra Leone en Liberia. “Als TD’er streef je altijd naar perfectie”, zegt Van Marion. “De storingsgraad was hoger, zoals je mag verwachten op een nieuw schip, maar we hadden geen showstoppers.” 

KTZ Paul de Leeuw (links) en KLTZ Glijn van Marion kijken terug op een dynamische periode.

Operationele proefvaart

“Het schip heeft het beter gedaan dan verwacht”, stelt De Leeuw. “Vooral in de havens van Conakry en Freetown bleek hoe goed manoeuvreerbaar het schip is, mede dankzij het dynamisch positioneringssysteem. Het is gewoon een goed zeeschip.”

x

Sergeant-majoor (TD) Arnold Krook, Chef Voortstuwing & Energie

“In korte tijd probeerden we onze handen te leggen op zoveel mogelijk verbruiksartikelen. De prio lag bij ons schip. Een ongekende luxe. Tijdens de reis waren we helemaal op onszelf aangewezen. Daar leer je veel van. We hebben kunnen doen wat ze van ons verwachtten.” 

x

Sergeant-majoor (TD) Marcel Peters, Chef Platform

“Het schip is een alleskunner: tanker, transportschip en ziekenhuis. Het vergt gewoon tijd om al die systemen allemaal goed werkend te krijgen. Komend jaar hebben we het daar druk mee. Dat vind ik niet erg. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin. Voor een TD’er als ik is dit de mooiste plaatsing.”

x

Sergeant-majoor (TD) Johan Schaap, Systeemchef Wapens & Sensoren

“Alle koppen stonden dezelfde kant op. Als het moet, dan moet het. En dan gaan we.Onze hele planning kwam in een stroomversnelling. Het schip kon al veilig varen. Een grote NAVO-oefening? Nee, zover zijn we nog niet. Maar voor deze transporttaak was het schip prima toegerust. Sewaco-technisch (sensor-, wapen- en communicatiesystemen, red.) heeft het zich goed gehouden. Het was een bijzondere missie, in een bijzondere situatie.”

x