Tekst Jack Oosthoek
Foto SMJR Maartje Roos
Wagenpark Defensie maakt ‘doorstart’
“Een geweldige stap voorwaarts”, noemt Jaap de Graaf het door hem geleide project Poolen Niet Operationeel Dienstvervoer (PNOD) dat op 3 maart ’accelereerde’. Die dag ging de eerste dienstauto via dit nieuwe systeem de weg op. Er was veel stuurmanskunst voor nodig, maar reizen met een auto van de baas is simpeler geworden.
Wil je in de nieuwe opzet een dienstwagen, dan dien je je aanvraag via DIDO of CDC Direct in. Als je lijnmanager in DIDO het groene licht geeft, heb je formeel toestemming voor de reis. Een aanvraag moet 2 dagen voor een trip ingediend zijn. “Dan garanderen wij dat er een auto voor je klaar staat”, zegt De Graaf.
Je kunt je auto ook vanuit huis reserveren, via de Defensie Telestick. Voorwaarde is wel dat je aansluiting op Mulan hebt. Als het meezit, komt er in 2016 zelfs een speciale app om een auto van de baas aan te vragen.
Rittenboekje en sleutel overbodig
Is er in de door jou gewenste pool geen wagen beschikbaar, dan krijg je een alternatief uit een andere pool aangeboden, mogelijk op een andere tijd en met een andere auto. “Ook kunnen we bijvoorbeeld buiten de poort inhuren”, stelt De Graaf. “Bij calamiteiten regelen we met spoed een auto voor je.”
Op de poolplek check je met je Defensiepas, via een kaartlezer op de auto, in. Rittenboekje en sleutel zijn overbodig geworden. De kaartlezer zit aan de bovenzijde van de voorruit, aan de bestuurderskant. Een groen lichtje floept aan, de deuren klikken open. De autosleutel vind je aan een stalen draad in het voertuig. Bijvoorbeeld aan middenconsole of dashboard.
Bescherming tegen diefstal
Nog een noviteit: het Civiele dienstauto Gebruik Informatie Systeem (CGIS) registreert je positie, de technische staat van de wagen, de kilometerstand en of een servicebeurt nodig is. Volgens De Graaf beschermt het CGIS tegen onder meer diefstal en biedt het de mogelijkheid om de dienstauto’s van Defensie doelmatig in te zetten. Bovendien maakt CGIS een koppeling tussen gebruik van de auto en de daarmee gemoeide kosten. “Zo weten we aan het eind van een jaar wat dit soort ‘mobiliteit’ Defensie kost”, aldus De Graaf.
Op dit moment lever je je auto na de dienstreis in op de afhaallocatie. Misschien komt er in de toekomst een one way ticketsysteem waarin je het voertuig achterlaat op een andere plek dan waar je die hebt opgehaald.
Waarom het PNOD?
Het project Poolen Niet Operationeel Dienstvervoer is een van de maatregelen in de bezuinigingsronde van de afgelopen jaren bij Defensie. Daarin moest ook het wagenpark kleiner, van circa 6000 naar 4800 stuks. Ook kwamen er minder luxe en zuinigere auto’s. “We zijn teruggeschakeld van de Volkswagen Golf naar de Polo en van de Opel Astra naar de Corsa”, vertelt De Graaf.
Doelmatigheid speelde eveneens een rol. De Graaf: “In de oude opzet waren veel dienstauto’s als het ware ‘toegewezen’ aan onderdelen. Ze werden alleen gebruikt door personeel dat daar werkte. Met als gevolg dat veel voertuigen stilstonden. In het PNOD is een dienstauto van niemand meer, maar juist voor iedereen beschikbaar.”
41 Poollocaties
Het PNOD voorziet in 41 poollocaties die in augustus allemaal open zijn. Ze zijn verdeeld over de 7 regio’s van het Facilitair Bedrijf Defensie (FBD). Dat zijn Soesterberg, Den Haag, Schaarsbergen, Havelte, Den Helder, Breda en Oirschot. Op elke locatie staan 10 tot maximaal 150 auto’s geparkeerd. De vloot bestaat uit personenauto’s, bestelwagens met een kleine laadbak, ‘aannemersbusjes’ voor 2 tot 8 personen met een groot laadvermogen en 5-deurs personenauto’s met veel bagageruimte.