.
Tekst: Arno Marchand
Missing man-formatie tijdens herdenking Margraten
Op de Amerikaanse begraafplaats in Margraten zijn op 26 mei traditiegetrouw de Amerikaanse militairen herdacht die zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierbij brachten twee Amerikaanse C-130’s een eregroet en voerden twee F-16’s en evenzoveel F-35’s van Vliegbasis Volkel een missing man-formatie uit. Hierbij verlaat één van hen de groep als symbool voor de gevallenen.
Tijdens de herdenking zijn verschillende kransen gelegd. Dat gebeurde in aanwezigheid van onder anderen drie Amerikaanse veteranen uit de Tweede Wereldoorlog.
Onder de aanwezigen waren ook Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim, Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal André Steur, Commandant Zeestrijdkrachten viceadmiraal René Tas en de Amerikaanse ambassadeur Shefali Razdan Duggal.
De herdenking in Margraten wordt altijd gehouden op de zondag voor Memorial Day. Dit is een Amerikaanse feest- en gedenkdag die altijd op de laatste maandag van mei wordt gehouden. Hierbij worden alle Amerikaanse militairen herdacht die sneuvelden voor hun land.
Margraten is de enige Amerikaanse begraafplaats in Nederland. Het is de rustplaats van meer dan 8.000 Amerikaanse militairen. 1.722 namen staan op de Muren der Vermisten.
Foto’s: Rob ter Bekke
F-35 neemt Nederlandse kernwapentaak over van F-16
Sinds 1 juni heeft de F-35 de Nederlandse kernwapentaak binnen de NAVO volledig overgenomen van de F-16. Nederland is één van de NAVO-bondgenoten die zogeheten dual-capable aircraft leveren voor deze taak, en het eerste Europese land dat hiervoor de transitie naar de F-35 maakt.
De afgelopen jaren vond een uitgebreid proces van testen en certificering van de F-35 voor de kernwapentaak plaats. Vliegbasis Volkel is, net als bij de F-16’s het geval was, de thuisbasis van de zogeheten dual-capable F-35’s die belast zijn met de kernwapentaak. Het gaat om één squadron F-35’s.
De nucleaire afschrikking van de NAVO is essentieel voor de veiligheid van het bondgenootschap. En daarmee ook voor de veiligheid van Nederland. Het fundamentele doel van de nucleaire capaciteit van de NAVO is om vrede te bewaren, dwang te voorkomen en agressie af te schrikken. Foto: sergeant-majoor Cristian Schrik
Vernieuwing Vliegbasis Eindhoven in 2027 van start
De start- en landingsbaan van Vliegbasis Eindhoven ondergaat vanaf februari 2027 een renovatie. Tijdens de werkzaamheden kan er vijf maanden niet worden gevlogen.
De kwaliteit van de start- en landingsbaan neemt af door gebruik, veroudering, weersinvloeden en het hoge grondwaterpeil op en rondom de vliegbasis. Het doel van de renovatie is dat de vliegbasis blijft voldoen aan de militaire eisen voor vliegvelden.
Naast het onderhoud van de start- en landingsbaan worden ook de zijkanten ervan verbreed. Daarnaast zijn er andere werkzaamheden zoals het aanleggen van een verbeterd Instrument Landing System dat landen bij zeer dichte mist mogelijk maakt. Verder komt er vanwege efficiëntie en veiligheid een zogeheten oostrolbaan, een extra taxibaan die het aantal baankruisingen vermindert. Ook neemt Defensie maatregelen die de wateroverlast op het banenstelsel moeten verminderen. Tegelijk met de baanrenovatie krijgt het vliegveld een afreminstallatie voor gevechtsvliegtuigen.
Vanwege de verbouwing is van februari tot en met juni 2027 geen vliegverkeer mogelijk. Defensie onderzoekt op welke andere vliegvelden militaire vliegtuigen in die periode kunnen starten en landen. De civiele vluchten moeten ook tijdelijk elders worden ondergebracht. Eindhoven Airport onderzoekt samen met civiele luchtvaartmaatschappijen de mogelijke alternatieven. Foto: Ivo Vrancken
Modificatie NH90
Eind mei was de N228 de eerste NH90 wereldwijd die een volledige software release 2 heeft gekregen. Deze upgrade is noodzakelijk zodat geallieerde toestellen zich kunnen blijven identificeren als friendly en andere toestellen door bemanningen gevraagd kunnen worden om zich te identificeren.
Voor de modificatie waren specifieke onderdelen nodig die niet voorradig waren of zelfs nog ontwikkeld moesten worden door de industrie. Door de intensieve samenwerking tussen 980 Squadron en 981 Squadron, COMMIT Project Management en het Typebureau NH90 is het toch gelukt om het systeem werkend te krijgen. Dit werd en wordt uitgevoerd door het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) in samenwerking met Fokker Techniek. Foto: LCW
Oude Chinook nu in Nationaal Militair Museum
De CH-47D Chinook met nummer D-663 is vanaf 6 juni in het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg te zien. Nederland gebruikte het toestel sinds de jaren negentig. Defensie heeft hem geschonken omdat de oude Chinook-vloot is vervangen door twintig stuks van het type CH-47F MYII CAAS.
In november 2008 vertrok de D-663 als laatste Chinook van 298 Squadron van Vliegbasis Soesterberg naar Gilze-Rijen. Soesterberg werd als oudste vliegbasis van Nederland gesloten. Na zestien jaar keert deze Chinook dus terug op zijn oude basis. De D-663 maakte deel uit van drie missies. De eerste was in 2002 in Macedonië, in 2004 volgde Irak en tot slot in 2009 Afghanistan. Hoewel de helikopter er operationeel uitziet, is het toestel 'gedemilitariseerd'. Defensie heeft wat aanpassingen gedaan om de Chinook zo origineel mogelijk te houden.
Op 6 juni droeg Plaatsvervangend Commandant Luchtstrijdkrachten generaal-majoor Robert Adang (zie foto’s in carrousel) de Chinook officieel over aan het NMM. Dat is nu het enige museum in Europa waar bezoekers een Chinook in kunnen. Iedere laatste zondag van de maand wordt het toestel daarvoor opengesteld.
Kijk voor meer over de CH-47D op deze Chinook-pagina van het NMM. Op de socials van het NMM staat een clip over het project met onder meer Projectleider Afstoting Luchtvaartsystemen majoor Bram van der Ree (zie ook foto in carrousel). Foto’s: Frank van Beek
2% van bbp voor versnelde Investeringen Hoofdtaak 1
In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet is voor Defensie extra geld vrijgemaakt voor een structurele groei naar 2% van het bruto binnenlands product (bbp). Dit is het minimale percentage dat de NAVO van haar leden voor Defensie verlangt. Daarmee groeit de begroting van Defensie naar meer dan 22 miljard euro in 2029. Er moeten veel investeringen worden gedaan om versneld gereed te zijn voor het beschermen van het eigen grondgebied en dat van NAVO-bondgenoten: Hoofdtaak 1.
Bij de keuze voor nieuwe investeringen houdt de Bestuursraad rekening met de volgende elementen: Defensie heeft verplichte NAVO-taken en opdrachten, maar ook wettelijke verplichtingen. De organisatie moet in staat zijn om het gevecht te voeren in alle dimensies en dit ook kunnen volhouden. Daarvoor is goede infrastructuur nodig op het gebied van IT, gebouwen, techniek en last but not least de mensen om dit voor elkaar te krijgen.
De nieuwe bewindspersonen zullen na hun aantreden snel een keuze moeten maken over deze investeringen. Dat bereidt de Bestuursraad nu voor, zodat de plannen in de begroting voor 2025 kunnen worden opgenomen. Na de zomer is duidelijk hoe de investeringen uitpakken.
Squale Hyères
Van 4 juni tot en met 14 juni nam een detachement van twee Nederlandse NH90’s en 32 mannen en vrouwen van zowel 860 Squadron als het Helicopter Warfare Center deel aan de oefening Squale Hyères. Squale is een Franse onderzeebootbestrijdingsoefening die onderdeel is van de opleiding van onderzeebootcommandanten (COURCO). De oefening is van een hoog niveau, qua deelnemers en voor wat betreft de grootte van het trainingsgebied.
Squale Hyères vond plaats vanaf het Franse marinevliegbasis Hyères, bij Toulon. In de oefening staat het samenwerken met de Franse marine centraal, om zo de banden met een belangrijke strategische Europese partner op het vlak van onderzeebootbestrijding te versterken. Het oefengebied was de Middellandse Zee tussen Marseille en Corsica. Dit gebied is hier en daar meer dan drie kilometer diep, een uitdaging bij het zoeken naar onderzeeboten. .
Ook vorig jaar nam 860 Squadron deel aan deze oefening. Dit jaar gingen het voor het eerst Nederlandse NH90’s voor een aantal dagen aan boord van het Franse fregat Lorraine. Dat is een onderdeel van de Nederlandse en Franse samenwerking, om te bekijken wat ervoor nodig is om op termijn voor langere tijd een Nederlandse NH90 aan boord van een Frans schip te detacheren. Foto: Marine Nationale
Moving Werewolf op Geilenkirchen
Als de logistieke squadrons van het Air Mobility Command (AMC) trainen, gebeurt dat altijd in een ondersteunende rol voor de vliegende eenheden. “Onze oefendoelen zijn daaraan altijd ‘ondergeschikt’”, verduidelijkt majoor Gwen Kops, Commandant 940 Squadron. Tot midden juni. Moving Werewolf is als oefening speciaal opgezet voor de ondersteunende squadrons van het AMC. Geilenkirchen, thuisbasis van de E-3A AWACS’en van de NAVO, was het oefenterrein voor 941 en 942 Squadron. Meer lezen over deze oefening? Bekijk het verhaal in de Defensiekrant via deze link. Foto: korporaal 1 Barend Westerveld