Normaal voor het 'echie’, nu eindelijk een eigen oefening

Van noodhulp na de aardbeving in Turkije en evacuatie van Nederlanders uit Soedan, tot het droppen van noodhulp boven Gaza… Het Air Mobility Command (AMC) op Vliegbasis Eindhoven wordt praktisch dagelijks ingezet voor het 'echie’. Afgelopen week daarentegen draaide het allemaal om de belangrijke oefening Moving Werewolf in het Duitse Geilenkirchen. Een training die voor het eerst speciaal is opgezet voor de ondersteunende squadrons van het AMC.

Tekst: kapitein Jessica Bode | Foto: korporaal-1 Barend Westerveld

Het klinkt niet bijzonder… een luchtmachtsquadron dat oefent. Maar niets is minder waar. De logistieke squadrons van het AMC trainen wel regelmatig, maar hebben daarbij altijd een ondersteunende rol in de oefening van de vliegende eenheden. “En onze oefendoelen zijn daaraan altijd ‘ondergeschikt’”, verduidelijkt oefenleider op locatie Eindhoven Gwen Kops. De majoor is tevens commandant van 940 Squadron, dat verantwoordelijk is voor de gehele logistieke keten op Eindhoven; van passagiers- en vrachtafhandeling, brandstof en distributie van onderdelen en materialen.

Het Air Mobility Command wordt dagelijks ingezet voor operationele taken.
Afgelopen week draaide het om de belangrijke oefening Moving Werewolf. Op deze foto voeren 'medewerkers gronduitrusting' een scenario uit.

Het Air Mobility Command?

Het Air Mobility Command op Vliegbasis Eindhoven is verantwoordelijk voor het uitvoeren van militair luchttransport voor wereldwijde militaire operaties, humanitaire missies en speciale opdrachten. AMC bestaat uit vijf squadrons waarvan 334 en 336 voor de bemanningen en vliegtuigen. De rest is ondersteunend; 940 voor vliegtuigafhandeling en expeditie, 941 zorgt ervoor dat militaire- én burgervliegtuigen gebruik kunnen maken van Vliegbasis Eindhoven en 942 verzorgt het onderhoud grondgebonden systemen en de materieellogistiek.

Testlab

Omdat 940 en 942 deze week niet afhankelijk waren van andermans agenda, konden de squadrons voor het eerst oefenen in wat alleen voor hen écht belangrijk is. “Of waar we normaal gesproken niet aan toekomen.” Daarmee doelt Kops op de inzet van bijvoorbeeld Petrol Oil Lubricants & Transport (POLTRA); de club die dagelijks de kwaliteit van de vliegtuigbrandstof test. “In een van de scenario's was het gebruikelijke testlab niet meer bruikbaar en moest een mobiel lab worden opgezet. Normaal hebben de militairen daar in een oefening geen ruimte voor.”

De Auto Laad Kraan is nieuw in het ‘assortiment’ en Moving Werewolf biedt de ideale omstandigheid om vertrouwd te raken met het systeem.

Mission support team

Een andere belangrijke taak van 940 Squadron is het leveren van mission support teams (MST), die bij alle uitgezonden eenheden over de hele wereld luchtvrachten gereedmaken voor transport. “Bijvoorbeeld in Irak, waar we materieel terughalen na een rotatie. Of in Dakar waar de landmacht heeft geoefend en waar uitrusting en wapens terug naar Nederland moeten”, verduidelijkt Kops. “MST's worden regelmatig ingezet, maar het vervoer van bijzondere vrachten zoals een zuurstofcontainer of gevaarlijke stoffen is geen alledaagse kost. Zo werd de oefening voor hen toch uitdagend.”

Medewerkers van de Communicatie en Informatie Systemen (CIS) krijgen eindelijk de tijd om zaken te oefenen waar ze normaliter geen tijd voor hebben.
Zoals het testen van specifieke verbindingen.
Of van mobiele zonnepanelen.

Twee locaties

Moving Werewolf vond plaats op de Duitse NAVO-vliegbasis Geilenkirchen, een goede veertien kilometer van Heerlen. Ook op Vliegbasis Eindhoven vond een gedeelte van de oefening plaats. “We hadden circa 130 militairen op twee locaties tegelijkertijd, met het idee dat we in het gehele logistieke proces ook daadwerkelijk heen en weer zouden vliegen. Helaas werd dat onmogelijk door uitgevallen vluchten. Als alternatief hebben we de transporten over de weg uitgevoerd”, vult de andere oefenleider majoor Sam de Haas aan, commandant van 941 Squadron.

Maar geluk bij een ongeluk werd het ‘wegvervoer’ weer aangegrepen om er een scenario aan te koppelen. “We simuleerden de kritieke procedure ‘aircraft on ground’, waarbij een kist aan de grond moet blijven vanwege een technische fout. In het scenario konden de reservedelen niet ingevlogen worden, maar moesten over de weg worden vervoerd. En dan ben je vanuit Eindhoven zomaar anderhalf uur onderweg.”

Wat de militairen van 940 en 942 Squadron betreft mag de oefening vaker worden gehouden. Met name omdat ze ook weer eens collega’s zien waar ze normaliter niet mee samenwerken.

Lekker buitenslapen

Welk scenario het ook was, materieelcoördinator sergeant-majoor Martijn heeft er in ieder geval een mooie week op zitten. “Het was een ervaring an sich”, benadrukt hij. “Weer lekker met de hele club buitenslapen, in een tent”, lacht hij. “Wat mij betreft mag dit wel vaker in het jaar worden gedaan.” Een welkome bijvangst was het contact met collega’s die hij normaal gesproken weinig ziet. “Maar waar je in het grote plaatje wel mee samenwerkt. Weer met elkaar optrekken versterkt de band.”