02

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 06 | 2023

Met minder handjes meer bereiken

Techlog gaat voor maximale airpower

Scroll naar beneden voor de video
x
Leestijd: 8 minuten

De luchtmacht beschikt over steeds meer geavanceerde vliegtuigen, helikopters en drones. Maar hoe haal je maximale slagkracht en inzetbaarheid uit die systemen als de materieellogistiek beperkingen heeft? Dan verzin je een oplossing die voorkomt dat de logistieke ondersteuning het operationele tempo bepaalt.

Tekst: André Twigt | Foto’s: Louis Meulstee | Video en montage: Mediacentrum Defensie en BroekhuizenWirtz

Vinger op de zere plek: ‘Dit is volstrekt onacceptabel’

Kolonel Verhulst: ‘Onze wapensystemen zijn zo geavanceerd en in een conflict zo beslissend dat techlog nooit de beperkende factor mag zijn.’

Waarnemend Directeur Materiële Instandhouding (DMI) kolonel Jan Verhulst gaat er vanuit dat deze ambitie zo rond 2035 wordt waargemaakt. Het jaartal is uiteraard niet willekeurig, want over twaalf jaar moet de 5e generatie luchtmacht op poten staan. De materieellogistiek loopt hiermee in de pas. “Het probleem is dat we nu geen operaties kunnen ondersteunen waarbij F-35’s, helikopters en MQ-9 Reapers gelijktijdig op verschillende plekken in de wereld worden ingezet”, legt Verhulst de vinger op de zere plek. “Dit is volstrekt onacceptabel. Onze wapensystemen zijn zo geavanceerd en in een conflict zo beslissend dat Technische Logistiek nooit de beperkende factor mag zijn.”

Binnen de luchtmacht is meer dan de helft van het personeel ingedeeld bij techlog.

‘Qua haalbaarheid hebben we de wind mee’

Sleutel tot succes

Met techlog introduceert Verhulst een nieuw begrip. Waar kort geleden nog werd gesproken over materieellogistiek, spreken we vandaag de dag over techniek en logistiek. Het verschil daartussen wordt gevat in een visie en een missie. De eerste bestaat eruit dat ten behoeve van airpower alle gevraagde technische en logistieke ondersteuning geleverd moet worden, ongeacht plaats en tijd. De missie geeft richting aan hoe dit moet worden waargemaakt. “Qua haalbaarheid hebben we de wind mee”, geeft Verhulst aan. “Met een ruimere begroting is er meer geld en meer armslag om onze plannen waar te maken. Deze ontwikkeling zie je momenteel NAVO-breed. Er wordt meer geïnvesteerd in combat support en combat service support, omdat daarin op het slagveld een sleutel tot succes zit.”

Om zich verder te ontwikkelen, maakt techlog graag gebruik van de kennis en ervaring op de werkvloer.

‘Dit materieelprobleem zo snel mogelijk tackelen’

Bottleneck

Om straks altijd en overal het tempo van de operaties te kunnen bijhouden, wil kolonel Verhulst duiden waar precies in de organisatie de bottleneck zit. Dat is bijvoorbeeld bij de gecentraliseerde support die meerdere wapensystemen moet ondersteunen. “Voorheen konden we ons niet over meerdere plekken verdelen, maar in de toekomst wordt dit steeds meer van ons gevraagd. Denk daarbij niet alleen aan schaars specialistisch personeel, maar ook aan materieel, zoals containers om werkplaatsen en technische uitrusting te vervoeren. Dit zijn de spullen voor algemeen gebruik. Met enkele doelgerichte investeringen gaan wij dit materieelprobleem zo snel mogelijk tackelen.”

Datagedreven werken moet helpen om te beslissen waar en wanneer technische ondersteuning ingezet wordt. Op die manier hoef je niet overal je mensen en materieel te hebben en ondersteun je operaties op afstand.

‘Voorspellen waar en wanneer technische ondersteuning nodig is’

Datagedreven werken

Om in de pas te lopen met de transitie naar de 5e generatie luchtmacht wil Verhulst, zoals hij zegt: “Vooroplopen in plaats van achterblijven”. Om maximale airpower te genereren, moet techlog de aanjager worden; always on time, always enough. Maar met alleen de aanschaf van additionele uitrusting en apparatuur dek je slechts een deel van de missie af. Om altijd en overal technisch-logistieke steun te geven, is een wendbare organisatie en doelmatige inzet vereist. Daarom wil techlog ook inzetten op datagedrevenheid en arbeidsextensivering. “Op basis van data voorspel je waar en wanneer technische ondersteuning nodig is”, licht Verhulst toe. “Op die manier kan je met minder handjes meer bereiken, gaan wij slimmer om met het beschikbare materieel en ondersteunen wij operaties op afstand.”

Sergeant 1 Martijn: "Als monteur hebben we wensen, waarmee we ons werk beter en makkelijker kunnen doen.”

Innovatieve ideeën zijn van harte welkom.

Sergeant 1 Martijn: ‘Er kan steeds meer’

Als vliegtuigtechnicus op de F-35 bij 313 Squadron is sergeant 1 Martijn een van de ambassadeurs van techlog. Hij is een van de aanspreekpunten voor innovatieve ideeën en verbeteringen. techlog is nooit klaar met veranderen en doorontwikkelen is een continu proces. Daarbij is de inbreng van de werkvloer onontbeerlijk. Martijn heeft al een aantal innovatieve ideeën voorbij zien komen. Zoals een 65 liter duffelbag (grote reistas) voor op de flightline, gemaakt van waterafstotend rubber, waarin de headset, overall, regenjas, handschoenen en de zonnebril met gemak een plekje vinden. Een ander voorbeeld is het idee van een monteur, die bedacht dat de stikstoffles voor het oppompen van de banden van onze vliegtuigen hanteerbaarder is wanneer er een toegepaste koffer omheen zit. Dit idee wordt nu bij de luchtmacht opgepakt. De koffer wordt straks over Leeuwarden, Woensdrecht, Volkel en Eindhoven verspreid.
“Voor mij is dit techlog”, aldus Martijn. “Als monteurs hebben we wensen, waarmee we ons werk beter en makkelijker kunnen doen. Binnen techlog wordt er naar ons geluisterd en dat is een verademing. We hebben tijden gekend waarin procedures en werkwijzen opgelegd werden en het niet mogelijk was om alternatieve trajecten in te gaan. De techlog-visie met wendbaarheid en samen vernieuwen als insteek en de drive van ‘Breda’ erachter, betekent dat er nu een wil en een weg is om makkelijker en efficiënter werken mogelijk te maken. Er kan steeds meer!”

Tweede luitenant Flore: “Met een nieuw type gevechtsvliegtuig op de flightline moeten veel procedures opnieuw ingeregeld worden.”

‘Meer vertrouwen op de ervaring van de werkvloer’

Tweede luitenant Flore: ‘Efficiënt inzetten van kennis

Tweede luitenant Flore is maintenance officer bij 313 Squadron, de tweede operationele eenheid die met de F-35 vliegt. “Met een nieuw type gevechtsvliegtuig op de flightline moeten veel procedures opnieuw ingeregeld worden. Dit is een uitgelezen moment om alles eens goed tegen het licht te houden. Door het werk makkelijker en doelmatiger in te richten, is het mogelijk om dat effectiever te doen. Daarbij willen we optimaal profiteren van de kennis en ervaring die onze specialisten hebben”, aldus Flore. “In plaats van meer bureaucratie en regels willen we kijken hoe we meer op hen kunnen vertrouwen."

Nog meer weten over techlog? Kijk dan deze clip.