Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 06 | 2022

Luitenant-kolonel b.d. Leo van Bruggen

Commandant Air Task Force (ATF) 18, Mazar-e-Sharif, 2011

Na jaren van F-16-operaties vanaf KAF dacht de ATF op Mazar-e-Sharif (MeS) in oktober 2011 in een gespreid bedje terecht te komen. “Maar ook hier moesten we zelf het wiel uitvinden”, geeft Van Bruggen aan. “In twee weken vond de verhuizing plaatst. Daarvoor was een apart verhuisteam ingevlogen. Tegelijkertijd was er in MeS een detachement om ons materiaal van KAF op te vangen en op te bouwen. Maar bij aankomst van het personeel was infra nog niet gereed: geen platform en geen legering. De eerste zes weken sliepen we met z’n allen in een grote Amerikaanse dome-tent. Dat was best een grote domper, vooral omdat verhuizing al twee keer was uitgesteld. De legering was op 1 december pas klaar. We hebben kei en keihard moeten werken om alles gereed te krijgen.”

‘De politiek worstelde met de rules of engagement en wij ook’

“Voor de politietrainingsmissie hadden we een andere taak dan voor ISAF. De politiek worstelde met de rules of engagement en wij ook: wat mogen we wel en niet doen. We waren er ter bescherming van de trainingsmissie. Waren we al airborne, dán mochten we coalitiepartners helpen bij troops in contact, mits goedgekeurd door de Red Card Holder.
Over het algemeen was de uitzending zeer leerzaam. Ik had het niet willen missen. De inzet van het personeel was geweldig. Maar met tweehonderd man zes weken in een tent hakte er wel in.”

De laatste maanden op KAF ondersteunt de ATF de politietrainingsmissie al. Daarvoor gaat het detachement terug van 6+2 F-16’s voor ISAF-missies naar 4+2 kisten. De ATF is de laatste Nederlandse eenheid op KAF. Alleen twee opeenvolgende Nederlandse Chief of Staffs blijven er nog langer.

Vlak voor de verhuizing telt de ATF 170 koppen: 112 van de ATF, 20 van de Defensie Uitleen Organisatie, het inpakteam op KAF en het uitpakteam op MeS. Het inpakteam moet al het (achtergebleven) Nederlandse materieel transporteren naar MeS, Nederland of afstoten.

De F-16’s vliegen op 15 oktober hun laatste missie vanaf KAF. “Wat normaal nooit gebeurde, kon nu wel: alle kisten tegelijk swappen. Op 18 oktober allemaal naar Nederland en op 28 oktober minimaal vier verse kisten terug. Twee weken non-ops scheelde ook personeel dat terug kon naar Nederland.”

De verhuizing van KAF naar MeS is over de weg te gevaarlijk. Daarom verplaatsen ingehuurde Antonovs tachtig zeecontainers over een afstand van zo’n zeshonderd kilometer. “MeS was rustiger en veiliger. We hebben niet een keer hoeven schuilen. Dat was vooraf ook wel bekend.”

F-16’s zijn onder andere uitgerust met de RecceLite-fotoverkenningspod. Personeel van het Tactical Air Reconnaissance Center verwerkt en interpreteert de beelden. Twee keer per dag vliegt een duo F-16’s een verkenningsmissie boven het oefengebied van de trainingsmissie.

Twee luchtmachtmilitairen betalen de hoogste prijs voor het brengen van vrede en veiligheid in Afghanistan. Luitenant-kolonel mr. Jan van Twist komt op 26 juli 2006 om bij het neerstorten van een Mi-8 transporthelikopter. Kapitein Michael ‘Sofac’ Donkervoort overlijdt op 31 augustus 2006 als zijn F-16 crasht.

Disclaimer
Dit artikel kan niet alle werkplekken van luchtmachtmilitairen behandelen. Er zijn er nog veel meer zoals het Regional Command South op KAF, het ISAF-hoofdkwartier in Kaboel en het Combined Air Operations Center in Qatar. Ook werkten alle krijgsmachtdelen met de luchtmacht samen. Dit artikel geeft zo goed mogelijk een globaal beeld. Rekening houdend met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn er op uitzonderingen na geen foto’s geplaatst waarop personen in close-up te zien zijn.