Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 06 | 2022

Majoor Marcel Miggels

Commandant Chinook detachement, Kandahar, 2005

Een bijzondere missie start eind april 2005, als vier Chinooks van 298 Squadron neerstrijken op Kandahar Airfield (KAF). “Wij vielen onder OEF, niet onder ISAF”, vertelt Miggels. “Het was een uitzending van een compagnie van het Korps Commandotroepen (KCT, red). Ons operatiegebied was de Red Desert, ten zuiden van Kandahar. Missies waren geheim. Kandahar was Amerikaans, maar er zaten ook andere nationaliteiten. Wij aten bij Amerikanen en hadden tenten van hen overgenomen. Daarin stond zo’n ‘brul-unit’ als airco. Met houten schotten maakten we een soort slaapkamers.”

‘Onze veiligheid zat in being unpredictable’

“We werkten in die tijd wel heel nauw samen met 11 Luchtmobiele Brigade. Met het KCT moest dat nog wel even vorm krijgen. Dat proces liep gelukkig goed. Voor mutual support vlogen we altijd met twee Chinooks: een landt, de ander beschermt met drie MAG-machinegeweren en daarna vice versa. Wij vlogen hard en laag, altijd andere routes. Onze veiligheid zat in being unpredictable.”
Tijdens de uitzending gaat een Chinook verloren door het omrollen in een nachtelijke brown out, gelukkig zonder slachtoffers. “Het zand lijkt daar op bakmeel. Zo’n stofwolk bouwt veel sneller op dan zand. Na de crash vlogen we niet meer ‘s nachts, maar in de schemering. Het was gaaf om samen met het KCT geheime missies te plannen, dat gaf echt een extra dimensie.” In april 2006 is de missie over.

De KCT-compagnie heeft acht groepen waarvan een van de mariniers. Elke groep telt acht militairen en twee MB’s. Een Chinook vervoert de helft van een groep. Van de Chinooks zijn er twee inzetbaar en is er een operationele en een logistieke reserve.

Het Chinook-detachement zit vlakbij de flightline, zoals in latere jaren het hele Nederlandse kamp. “We konden alles lopen. Het KCT had een eigen ops area, afgesloten van de rest met concertina’s. Voorafgaand aan een missie, ging de betreffende groep er ook in isolatie.”

De Chinooks zijn voorzien van ballistische bescherming op de vloer en wanden en van een extented range fuel system (ERFS). “Met die kubus hadden we twee uur extra vliegtijd, totaal 4,5 uur. Daardoor konden we heen- en terugvliegen naar alle uithoeken van het inzetgebied.”

Als de 1 (NL) Air Task Force met F-16’s vanaf november 2006 ook op KAF neerstrijkt, maken latere helikopteruitzendingen ook deel uit van dit ISAF-detachement. Chinooks van 298 en Cougars van 300 Squadron wisselen elkaar daarbij af.

Apaches van 301 Squadron die sinds mei 2006 als onderdeel van de 1 (NLD) ATF op KAF staan, verhuizen in oktober naar Tarin Kowt (TK) op zo’n honderd kilometer afstand. TK ligt midden in het inzetgebied van de Nederlandse Task Force Uruzgan.