.

NH90 en twee Cougars stand-by voor NAVO

Voor de kust van Noorwegen varen sinds deze maand twee Nederlandse marineschepen met aan boord ieder een helikopterdetachement. Indien nodig kunnen ze onder NAVO-vlag worden ingezet in verband met de oorlog die de Russische president Poetin momenteel voert tegen Oekraïne.

Het NH90-detachement aan boord van Zr.Ms. De Zeven Provinciën bestaat uit 32 militairen. Samen met de scheepsbemanning maakt het helikopterpersoneel deel uit van de Standing NATO Maritime Group 1, waarover Nederland heel 2022 het commando voert. Het is één van de snel inzetbare vlootverbanden uit de flitsmacht van de NAVO. Deelnemers zijn direct inzetbaar. De NH90 zal zich dan richten op onderzeebootbestrijding en oppervlakte beeldopbouw. De maritieme boordhelikopter is het meest geschikt voor deze taak. Gedurende de stand-by-tijd nemen de Nederlanders deel aan diverse grote internationale oefeningen in de Scandinavische wateren, zoals Cold Response. Hiermee versterken ze de onderlinge samenwerking en hun inzetbaarheid in koude omstandigheden.

De twee Cougars met 36 detachementsleden aan boord van Zr.Ms. Rotterdam staan stand-by om het genoemde vlootverband indien nodig te versterken. Ze hebben daarvoor een iets langere reactietijd dan hun collega’s op De Zeven Provinciën. Initieel zijn ze in het gebied voor de oefening Cold Response, die al maandenlang gepland stond. Aan deze NAVO-oefening doen 30.000 militairen uit meer dan 25 landen mee. Samen zetten ze zo’n vijftig schepen en tweehonderd vliegtuigen in. Archieffoto: adjudant Eva Klijn

Luchtmachters met Patriots naar Slowakije

Nederland gaat Patriot-luchtverdedigingssystemen plaatsen in de omgeving van de luchtmachtbasis in Sliac, in centraal Slowakije. Dat gebeurt op verzoek van de NAVO en in samenwerking met Duitsland. Slowakije grenst aan Oekraïne. De Patriots zijn bedoeld om bondgenootschappelijke afschrikking te versterken en om het Slowaaks grondgebied en haar inwoners te beschermen tegen eventuele raketdreiging. De Patriots zijn vanaf medio april operationeel voor een periode van maximaal zes maanden.

De Patriot-luchtverdedigingssystemen zijn van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) van de Koninklijke Landmacht. Er werken veel luchtmachters, omdat dit commando in 2012 ontstond door samenvoeging van de Groep Geleide Wapens (luchtmacht) en het Commando Luchtdoelartillerie (landmacht). Het 802 Patriot-squadron dat naar Slowakije gaat, bestaat vrijwel alleen uit luchtmachters.

De Patriot is een grond-luchtgeleidewapensysteem dat vliegtuigen, helikopters en snelle ballistische en kruisraketten kan uitschakelen. Dat kan tot op twintig kilometer hoogte en op een afstand van zestig kilometer.

Nederland levert één Patriot-vuureenheid, Duitsland twee. Vanuit Nederland gaan er ongeveer honderdvijftig tot tweehonderd militairen naar Slowakije. Archieffoto: sergeant-majoor Hille Hillinga

Blushelikopters staan stand-by

Zowel 298 Squadron met de Chinook als 300 Squadron met de Cougar staan vanaf 1 april weer stand-by voor het bestrijden van natuurbranden. In maart beoefenden de blushelikopters opnieuw de zogenoemde fire bucket operations (FBO). Tot oktober staan de helikoptercrews paraat ter ondersteuning van de reguliere brandweer.

Een natuurbrand verspreidt zich vaak snel. Het bestrijden ervan moet daarom in korte tijd gebeuren. Dat is niet altijd eenvoudig, want natuurgebieden zijn meestal dichtbebost en moeilijk of niet begaanbaar voor brandweerwagens. Defensie zet dan op verzoek van een veiligheidsregio blushelikopters in. Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland is namens brandweer Nederland coördinator voor het helikopterblussen.

Benieuwd hoe zo’n fire bucket operation gaat? Bekijk dan de reportage die de Vliegende Hollander vorig jaar in maart publiceerde. Archieffoto: Bart Nijs

10.000 vlieguren met F-35-vloot

De mijlpaal van 10.000 vlieguren van onze F-35-vloot is bereikt. Een week geleden rond 19.00 uur keerde de F-004 terug van een trainingsmissie vanaf Luke Air Force Base in Amerika. Tijdens deze missie is de 10.000 Operational Flight Hours-grens bereikt voor de gehele Nederlandse F-35-vloot.

Vanaf Luke werden tot dusver de meeste uren gevlogen, liefst 4.800. Daarna volgen Vliegbasis Leeuwarden met 2.900 uur en Edwards Air Force Base met 2.300 uur. Momenteel heeft Nederland 25 van de bestelde 37 jachtvliegtuigen in ontvangst genomen. Daarvan staan de nummers 1 tot en met 8 op Luke en de daaropvolgende nummers tot en met 25 op Leeuwarden. De uitlevering loopt volgens planning. Het laatste toestel arriveert naar verwachting volgend jaar. Foto: Koninklijke Luchtmacht

Europa moet werk maken van lucht- en raketverdediging

Europa moet zijn lucht- en raketverdedigingssystemen op nationaal en Europees niveau beter integreren. Dat is één van de conclusies die leden van Defensie, kennisinstituten en bedrijven op 17 maart trokken tijdens een seminar. Daarin bespraken ze het eerder verschenen rapport ‘Surviving the Deadly Skies’ van het The Hague Centre for Strategic Studies.

In het rapport staat dat de dreiging van ballistische of kruisrakketen en (on)bemande vliegtuigen aanzienlijk is toegenomen voor Europa. Dit komt door geopolitieke en technische ontwikkelingen. De schrijvers geven aan dat Europese militaire infrastructuur en eenheden, maar zeker ook civiele doelen, kwetsbaar zijn voor aanvallen. Daarbij wordt onder meer verwezen naar de dreiging die uitgaat van Rusland en China. Beiden investeerden volgens de onderzoekers de afgelopen jaren fors in hun raketarsenalen.

Zodoende moet er dringend werk gemaakt worden van betere en meer geïntegreerde lucht- en raketverdediging. Daarnaast moeten voorraden worden aangevuld en zijn investeringen in technologieën noodzakelijk. Alleen zo kan Europa zichzelf beschermen en gaat er een geloofwaardige afschrikking uit van de NAVO.

Ook Nederland moet volgens de onderzoekers een rol spelen in de ontwikkeling en versterking van deze capaciteit. Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten vice-admiraal Boudewijn Boots, tevens voorzitter van de Joint Integrated Air & Missile Defense Board, zei dat deze ontwikkeling moet worden versneld, onder meer met het oog op het grotere Defensiebudget. Hij riep de aanwezige partijen op om dit samen met Defensie mogelijk te maken. Archieffoto’s: sergeant-majoor Hille Hillinga (l.) en sergeant 1 Jan Dijkstra (r.)

YouTube-serie ‘Ik word Luchtmachter’

Luchtmachters in de dop: Bram, Sonja, Sven, Marly en Glenn al gezien? In de YouTube-serie ‘Ik word Luchtmachter’ laten zij zien hoe het ze op de Algemene Militaire Opleiding van de Koninklijke Luchtmacht vergaat.

De komende weken worden ze gevolgd tijdens hun opleiding op Vliegbasis Woensdrecht. Ze leren gasmaskers gebruiken, brandjes blussen, gaan op bivak en oefenmissies. De eerste twee afleveringen staat al online en zijn te zien via: youtube.com/werkenbijdefensie.

Tekst: Jopke Rozenberg-van Lisdonk en kapitein Bianca Brasser