Tekst Arno Marchand
Foto sergeant Aaron Zwaal

DO-MAINT app als vervanger papieren werkinstructiekaarten

x
Leestijd: 4 minuten

Leven in 2021 maar onderhoudsformulieren nog met de hand invullen? Dat gebeurt nog dagelijks, maar als het aan kapitein Sten van Mil ligt, in de toekomst niet meer. Liefst de nabije toekomst. Daarom ging hij te rade bij collega’s van de landmacht die daarvoor al een app hebben ontwikkeld. Zou dat ook iets voor het CLSK zijn?

Majoor Stephan Wildenberg van het Materieellogistiek Commando van de Staf CLAS.

Van kleinere tot grotere ondersteunende middelen, van kettingzaag tot gronduitrusting en voertuigen; Defensie heeft er zo’n 1.500 soorten van in gebruik. Die onderhouden is al een klus, laat staan als je alle handelingen nog op papieren werkinstructiekaarten (WIK’s) moet invullen en later administreren. Ter vervanging van die formulieren ontwikkelt landmachtmajoor Stephan Wildenberg daarom samen met het JIVC een instandhoudings-app voor alle grondgebonden (wapen-)systemen: DO-MAINT.

‘Belangrijke vraag: levert het tijd en geld op?’

“Belangrijke vraag daarbij was: levert het tijd en geld op?”, zegt Wildenberg, projectleider vanuit de Staf CLAS. “Het antwoord is ja, direct en indirect. Er wordt kwalitatief beter onderhoud uitgevoerd, want alle info en data staan in de app en worden bewaard. Bij de landmacht voert een eenheid op ieder moment wel zo’n vierhonderd tot vijfhonderd WIK’s uit. Maar er is simpelweg geen capaciteit die papieren in te voeren door de onderhouder, laat staan om de data te analyseren. De app die sinds januari bij de landmacht in operationeel gebruik is, lost beide problemen op.”

Wildenberg presenteert op 19 mei de app voor het eerst bij de luchtmacht aan diverse HPVE’en Mechanica. “Dat werd erg positief ontvangen en iedereen zag mogelijkheden”, zegt kapitein Sten van Mil.
Alle onderhoudsformulieren op papier houden? Als het aan kapitein Sten van Mil ligt niet.

Nog op papier?

De app is te gebruiken op een (dienst)telefoon of tablet en levert voor iedere gebruiker, monteur of leidinggevende een compleet en leesbaar resultaat op. Bovendien worden het uitgevoerde onderhoud en alle handelingen meteen opgeslagen. Die opzet triggert kapitein Sten van Mil, die sinds 2018 Hoofd Product Verantwoordelijke Eenheid (HPVE) Mechanica bij 942 Squadron van het Air Mobility Command op Eindhoven is. Voor het onderhoud van de gronduitrusting en voertuigen gebruiken ze daar, net als overal binnen de luchtmacht, papieren WIK’s.

‘Wat kan dit voor het CLSK opleveren’

Dat was zo gebleven als hij niet op DO-MAINT stuitte. De kapitein haakt zelf(s) aan bij het landmachtprojectteam: “Horen en zien wat de landmacht en het JIVC doen en ontwikkelen. Ik maak de koppeling van wat er daar gebeurt en wat dat voor het CLSK kan opleveren. Want deze ontwikkeling past heel goed in een 5e Generatie Luchtmacht. Een app als deze kan veel informatie verzamelen die daardoor niet meer verloren gaat of onder op een stapel terechtkomt.”

Tijdens de demonstratiedag op 19 mei zien en proberen luchtmachtmonteurs DO-MAINT voor het eerst.

Wens

Het CLSK gebruikt WIK’s bij preventief onderhoud. Monteurs die de apparaten zoals een diesel-startaggregaaat periodiek onderhouden, vullen de papieren in en vinken inspectiepunten af. Daarbij kan een monteur op een WIK opmerkingen bij de geconstateerde gebreken plaatsen. Veel jonge jongens die bij ons startten vroegen ‘waarom doen we dit nog op papier?’. Straks wordt dat met het gebruik van de app allemaal meteen digitaal opgeslagen”, tekent Van Mil aan. “In de toekomst bestaat zelfs de mogelijkheid om foto’s van een defect toe te voegen.”

‘Doorlooptijd verkorten en foutmarges verkleinen’

Grote wens daarbij is dat de informatie uit deze app in de toekomst automatisch wordt verwerkt in het defensie onderhouds- en gereedstellingsprogramma SAP. Daarmee worden handmatig overtypen en dus de doorlooptijd verkort en foutmarges verkleind. Van Mil: “Momenteel lopen er al gesprekken om dit automatisch om te zetten naar SAP-data middels robotica. Op die manier is daarin ook te zien wanneer welk stuk gereedschap of apparaat aan onderhoud toe is. Een mooi voorbeeld van innovatie waarbij het CLAS en het Robotica-team van het CLSK elkaar hebben gevonden.”

De app die voor het CLAS nu al te downloaden is in het MDM-portaal, is een tamelijk generiek product: de taal is zo gekozen dat die voor land- en luchtmacht hetzelfde is. Er hoeft niet veel aangepast te worden.

Oplossing

Maar hoe werkt de app in de praktijk? Tijdens een demonstratiedag bij 942 Squadron op 19 mei krijgt ’s ochtends een aantal monteurs de primeur. “Om ze de app zo onbevangen mogelijk te laten ervaren, hebben we hen bewust niet voorbereid”, legt Van Mil uit. “Ik wilde echt zien hoe het voor hen werkte. Het werd ontzettend goed ontvangen. En dat niet alleen, ze overspoelden ons met ideeën voor verdere mogelijkheden.”

‘Ik wilde echt zien hoe het voor de monteurs werkte’

’s Middags was de demonstratie bestemd voor de Directeur Materieellogistieke Instandhouding commodore Richard Laurijssen, een afvaardiging van de PVE’en Mechanica en overige afdelingen. “Doel hiervan was om in de breedte van de organisatie te kijken of de interesse net zo groot was als onder de monteurs”, vervolgt Van Mil. “En dat is gelukt! Laurijssen onderstreepte de nut en noodzaak van deze innovatie waarmee we de implementatie van deze app binnen CLSK verder kunnen ontwikkelen. Daarvoor is uiteraard wel budget en ondersteuning nodig om het project voort te zetten.”

Dat DO-MAINT echt werkt, is bij het CLAS inmiddels duidelijk. En naast het CLSK is ook het CZSK geïnteresseerd. “Dit is dus geen landmachtfeestje,” besluit Wildenberg, “maar een oplossing voor alle grondgebonden (wapen-)systemen. En voor het personeel dat verantwoordelijk is voor het opstellen van de documenten.”

Ingevulde WIK’s zijn niet altijd te lezen of bevatten onvoldoende informatie voor de floormanager. De app lost dit probleem op.