Tekst Evert Brouwer
Foto Paul Tolenaar en Phil Nijhuis
711 Squadron nu volledig op Schiphol-Oost
Na een lange voorbereiding, is het dan zover: Polaris is open. Dit is hét nieuwe trainings- en opleidingscentrum voor luchtverkeersleiders van zowel burgerluchtvaart als militair luchtverkeer. “Een belangrijke stap naar verdere integratie van het Air Traffic Management met Luchtverkeersleiding Nederland”, stelt Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt.
Uitzicht vanuit elke militaire en civiele verkeerstoren in Nederland
In 2017 zijn de luchtverkeersleiders van Defensie al naar Schiphol-Oost verhuisd. Met de opening van Polaris is nu ook de opleiding voor militaire luchtverkeersleiders over van het Air Operations Control Station Nieuw Milligen (AOCS NM) naar het 711 Luchtverkeersleidingssquadron dat bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gevestigd is. Het is een grote stap naar een samenvoeging tot 1 Air Traffic Management Unit. Die moet in 2023 zijn voltooid.
Polaris beschikt onder meer over een 3D-torensimulator. Daarin zit een 360 graden-projectie met uitzicht vanuit elke militaire en civiele verkeerstoren in Nederland. In de operationele zaal staan zo’n 100 radarunits die gebruikt worden voor zowel operationele luchtverkeersleiding als voor trainingsdoeleinden.
Loopbrug
Na bijna 3 jaar zijn simulator, operators en opleiding dus weer samen. En dat was tot deze maand soms behelpen. “Toen de luchtverkeersleiding zelf ook nog op Nieuw Milligen zat,” vertelt majoor Gertjan den Braven, hoofd Opleiding en Training bij het 711 Luchtverkeersleidingssquadron, “kon je na de dienst in de simulator stappen om eventuele fouten na te spelen. Dat kan nu gelukkig weer.” Al moet je daarvoor wel even de loopbrug tussen Polaris en LVNL oversteken. “Dat vind ik wel symbolisch”, zegt hij.
‘Niemand hoeft voor zijn of haar baan te vrezen’
Er zijn inmiddels 122 luchtmachters naar een nieuwe werkplek op Schiphol-Oost verhuisd. Een verplaatsing die nog niet bij iedereen is geland, bekent majoor Den Braven. “Zo’n verandering, dat doet iets met mensen. Een aantal heeft geanticipeerd en hier een huis gezocht. Anderen kijken de kat uit de boom. Nu we naar de volledige integratie toewerken met LVNL en iedereen burger wordt, willen ze eerst zekerheid. Hoe zit het straks met het salaris, of met het pensioen? Niemand hoeft voor zijn of haar baan te vrezen, maar de functie wordt wel anders ingericht dan we gewend zijn.”
Cultuur
Er verandert dus niet alleen iets qua locatie. De integratie betekent ook een cultuurverandering. Dan Braven: “Wij zien LVNL als een grote broer met meer geld en een andere cultuur. Bij de luchtmacht is het bijvoorbeeld normaal dat je meerdere functies hebt. Neem onze 2 techneuten; dat zijn ook de innovatiespecialisten. Bij LVNL zijn daarvoor aparte afdelingen.”
De integratie betekent ook een cultuurverandering
Sergeant Vincent Driever heeft in ieder geval geen problemen met de verplaatsing. Lachend: “Ik woon in het zuiden, dus of ik binnenslaper ben op AOCS of de Máximakazerne hier op Schiphol, dat maakt me niet zoveel uit.” Hij is simulator-piloot en helemaal ‘los’ op de 3D-torensimulator die naar Schiphol is overgebracht. Enthousiast zegt hij: “Er staan nu 18 projectoren, die computergestuurd in een half uur gekalibreerd zijn. Voorheen moesten we met een schroevendraaier aan de slag. Dat kostte enorm veel tijd. Omdat de monitoren nu óp het doek en niet dóór het doek schijnen, krijg je ook minder vervorming.”
Resultaat
Minder werk heeft Driever niet door de vernieuwingsslag: “Ik denk zelfs dat we meer onderhoud moeten uitvoeren, maar het is wel veel gebruiksvriendelijker gemaakt. Echt top.” De 15 jaar oude soft- en hardware kon ook nog eens duurzaam worden vernieuwd. “Het resultaat is voor iedereen goed”, zegt majoor Gertjan den Braven.
‘Zoveel mogelijk de wensen van de luchtmacht benaderen’
Loftuitingen waarin hij ook de projectleider van de verhuizing, Meint Buitenhuis van het Joint IV Commando (JIVC/DMO) nadrukkelijk betrekt. “Mijn insteek was om zoveel mogelijk de wensen van de luchtmacht te benaderen. Zie mij maar te overtuigen dat het nodig is, dan ga ik het regelen, hield ik de KLu voor”, aldus de projectleider.
Na 2 jaar staat het er allemaal: een 3D/360o-verkeerstoren en radarsimulator, een mini 3D-toren en een 2D-simulator, samen de ART-Sim (Air Traffic Control Radar and Tower Simulation). “We hebben ervoor gezorgd dat ’ie 100% functioneert en vernieuwd is”, weet Buitenhuis. “Software-updates en de benodigde licenties zijn in de contracten meegenomen.”