11

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 01-02 | 2019

Journaal

ATF ME in 4 delen op tv

Een cameraploeg van National Geographic en het AD heeft vorig jaar volledige toegang gekregen bij de Air Task Force Middle East. Het resultaat van de opnames is te zien in de vierdelige serie ‘Missie F-16: onze strijd tegen terrorisme’ die vanaf zondag 24 februari wordt uitgezonden op National Geographic en online is te zien bij het AD en de aangesloten regiotitels.
Van camera’ s in de cockpit tot diepte-interviews met de vliegers die voor het eerst op beeld hun verhaal doen, ‘Missie F-16’ geeft een totaalbeeld van het leven van de Koninklijke Luchtmacht in Jordanië. Technische uitdagingen, psychologische effecten, trainingen en operaties komen allemaal aan bod in de serie. Naast vliegers spreken de filmmakers met commandanten, techneuten en militairen uit alle andere disciplines die benodigd zijn voor een succesvolle missie.
Het is voor het eerst dat een cameraploeg vrije toegang heeft gekregen tot een basis die gebruikt wordt voor een actieve missie. "Hoewel de veiligheid voor onze mensen, de coalitie en ons land grenzen stelt aan wat we in beeld mogen vertellen, hebben we samen met de defensieleiding besloten deze bijzondere kans niet aan ons voorbij te laten gaan", zegt luitenant-generaal Dennis Luyt, commandant luchtstrijdkrachten. "We willen Nederland laten zien wie we zijn, wat ons drijft en waarom de missie in het Midden-Oosten ons en zo velen raakt. Als professional, maar bovenal als mens. Het zijn verhalen van militairen die het waard zijn om verteld te worden."
De unieke kijk achter de schermen is een coproductie van National Geographic en het AD en is uitgevoerd door Goya Productions. De serie is vanaf zondag 24 februari 21.00 uur te zien bij National Geographic en vanaf 21 februari elke donderdag om 16.00 uur op AD.nl en de aangesloten regiotitels. Foto: National Geographic

Medisch personeel Defensie verzorgt ORAC cursus aan Canadian Armed Forces

De Operationele Gezondheidszorg (OGZ) van het Centrum voor Mens en Luchtvaart verzorgde op verzoek van de Canadese strijdkrachten eind vorig jaar een Operational Readiness Aeromedevac Course (ORAC).
De cursus werd gegeven door een zeer ervaren instructiegroep van militair medische specialisten. De ORAC integreert de kennis van eerdere luchtvaartgeneeskundige cursussen, trauma- en andere spoedeisende geneeskunde en reanimatiecursussen, tot een werkend concept in en om helikopters. In de oefeningen werd de werkelijkheid van missies zoveel mogelijk benaderd.
Het verzorgen van een ORAC aan de Canadezen was om meerdere redenen bijzonder. Het CLSK werd gevraagd om Canada te ondersteunen, omdat dat land geen dergelijke gereedstellingstraining kent. Voor het eerst werd de ORAC volledig vertaald in het Engels en daarnaast werd de training voor het eerst ondersteund met 2 Chinooks. Tot slot zorgde de winterse omstandigheden met gemiddeld -10 graden en 20 cm sneeuw, voor veel kou.
De samenwerking tussen Nederland en Canada verliep fantastisch. De Canadezen waren zeer onder de indruk van de inhoud van de ORAC en het niveau van het Nederlandse geneeskundige personeel. De cursus werd dan ook gezien als een finale voor de daadwerkelijke uitzending naar de VN missie in Mali 2019. Foto’s: OGZ

Nederlandse jachtvliegtuigen vliegen op biobrandstof

Op vliegbasis Leeuwarden vliegen de F-16’s sinds 14 januari voor een deel op duurzame biobrandstof. De luchtmacht zet zich daarmee verder in voor het reduceren van haar ecologische voetafdruk. De duurzame biokerosine is geleverd door SkyNRG en Shell Aviation.
Al in 2010 vloog de Koninklijke Luchtmacht als eerste ter wereld met een helikopter met een deel biobrandstof in de tanks. Deze tests met een Apache bleken succesvol. De prijs van de biokerosine was op dat moment echter nog zeer hoog, maar die zijn nu gedaald naar een niveau waarop er op grotere schaal met de brandstof gevlogen kan worden.
Mede daarom had vliegbasis Leeuwarden de primeur met de aflevering van 400.000 liter biobrandstof, voldoende voor het eerste deel van 2019. In de tanks van de Friese F-16’s zal vooralsnog met 5% duurzame biokerosine worden gevlogen die wordt gemengd met de standaardbrandstof. Een liter biobrandstof zorgt ten opzichte van standaardbrandstof voor een CO2-reductie van maar liefst 60 tot 80%. Foto: Herman Zonderland

Eerste Nederlandse F-35 landt op Amerikaanse opleidingsbasis

De F-35 die eind januari in het Amerikaanse Texas aan Nederland werd overgedragen, kwam de week erna aan op trainingslocatie Luke Air Force Base in Arizona. Daar was het de eerste van 8 toestellen, inmiddels al aangevuld met 2 anderen.
Op deze nieuwe thuisbasis worden Nederlandse F-35 vliegers opgeleid. De overige toestellen komen volgens planning ook nog dit jaar aan. Op 22 februari staat de eerste opleidingsvlucht met een Nederlandse F-35 vanaf Luke gepland. Foto: sergeant Jasper Verolme

Alouette voor Soesterberg

Daar waar de Alouette III’s decennialang overvlogen, staat er sinds 6 februari nu 1 op een paal. De bergingsdienst van de luchtmacht plaatste er die dag 1 midden in Soesterberg, langs de provinciale weg N237. De luchtmacht schonk de helikopter.
In de periode 1964 tot en met 2008 hadden diverse eenheden met Alouette op Soesterberg hun thuisbasis. Eind 2015 kwam er een einde aan ruim 50 jaar Alouette-inzet voor Defensie. Het multifunctionele toestel werd in die periode voor de meest uiteenlopende taken ingezet. Van vredesoperaties, opleidings- en fotovluchten tot VIP-transporten, waaronder leden van het koninklijk huis.
In 2017 werd in Soesterberg de zogenoemde overkluizing van de provinciale weg N237 opgeleverd. Daarop is een park ingericht waar de Alouette staat. Foto’s: sergeant Jan Dijkstra

NAVO AWACS’en gemoderniseerd

Boeing heeft het laatste gemoderniseerde Airborne Warning and Control System of kortweg AWACS geleverd aan de NAVO in Manching, Duitsland. De vliegtuigen zijn gemoderniseerd met nieuwe luchtvaartelektronica en een digitale cockpit.
Deze levering is de laatste uit een serie van 14 en zorgt ervoor dat de AWACS van de NAVO voldoen aan huidige en toekomstige vereisten van de luchtverkeersleiding en op het gebied van navigatie. De upgrade bevat onder andere 5 digitale kleurendisplays per toestel, als vervanging voor de uit de jaren 70 afkomstige apparatuur. Deze displays voorzien de bemanningsleden motor-, navigatie- en radargegevens. Foto’s: NAVO

Defensie helpt bij terugkeer Amerikaanse helikopterbrigade

In februari helpt Defensie met ruim 100 militairen de Amerikaanse 4th Combat Aviation Brigade (CAB) bij hun terugkeer naar Texas. Dat gebeurt nadat de eenheid 9 maanden in Europa was om samen met diverse NAVO-partners te oefenen. 4th CAB is afgelost door een andere helikopterbrigade uit de VS.
De 46 helikopters (CH-47 Chinook, UH-60 Black Hawk en AH-64 Apache) gaan per schip vanuit de Botlek terug naar de VS, samen met zo’n 1.000 voertuigen en containers. Vliegbasis Eindhoven fungeert als tussenstop voor de helikopters die uit Duitsland komen. Daar kunnen de helikopters worden bijgetankt en de bemanningen eventueel overnachten op de nabijgelegen kazerne in Oirschot.
Op het overslagterrein in de Botlek bemant de luchtmacht de landingsplek van de helikopters en levert het een blusvoertuig. Het schip dat het materieel naar de VS brengt, vertrekt waarschijnlijk aan het eind van de maand.
De Amerikaanse operatie Atlantic Resolve zorgt sinds 2014 voor een verhoging van de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Europa. Door de opgelopen spanning met Rusland doorlopen op continubasis 6.000 extra Amerikaanse militairen een trainings- en oefenprogramma in Oost-Europa. Volgend jaar komen gelijktijdig 3 Amerikaanse brigades – ruim 10.000 militairen en hun materieel – via Nederlandse havens naar Europa voor de oefening Defender 2020. Ook dan levert Nederland zogenoemde Host Nation Support om deze troepenverplaatsingen te ondersteunen. Het vergroten van de militaire mobiliteit is een speerpunt van de NAVO. Foto’s: Phil Nijhuis