05

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 01-02 | 2019

Wat is jouw verhaal?

‘Wij zijn gewone mannen en vrouwen, maar wel met een bijzondere toewijding en taak’

Scroll naar beneden voor de video
x
Foto boven: Valerie Kuijpers

Wat vertel jij wanneer je over je werk bij de Koninklijke Luchtmacht praat? Mooie bevlogen verhalen over wat je dagelijks doet of meemaakt op uitzending? Misschien is dat zoveel, dat je soms niet goed weet waar je moet beginnen. Daarom vind je nu op intranet praktische tips en tools die jou een handje kunnen helpen.

‘Juist géén propagandaverhaal van de luchtmachtleiding of hun woordvoerders’

Kant-en-klaar liggen er presentaties, foto’s, filmpjes en infographics voor je klaar op een digitaal presenteerblaadje. Spullen die jóuw persoonlijke verhaal naar wie dan ook kunnen ondersteunen. Een basistekst staat er ook. Nee, geen propagandaverhaal van de luchtmachtleiding of hun woordvoerders. Juist niet. Maar één op basis van zo’n 65 verhalen van collega-luchtmachters: zij die het werk doen op de grond en in de lucht. In kleine groepjes spraken ze uitgebreid met elkaar over hun werk bij de luchtmacht, de positieve en negatieve kanten. Teamspirit en het gevoel samen het verschil te kunnen maken, voerden de boventoon naast wat – terecht – gemopper.

Mateijsen: “Eerlijk zijn over dingen die je lastig vindt of waar je van baalt, mogen ook.”

Toolbox

De trotse en bevlogen verhalen zijn samengevat in een allesomvattende zogenoemde ‘corporate story’. “Dit verhaal komt van de werkvloer zelf”, vertelt kapitein Suzanne Mateijsen. Ze is communicatieadviseur op de luchtmachtstaf en voorzitter van de werkgroep Corporate Story. “De tekst is een mooie basis voor allerlei individuele verhalen van luchtmachters. Samen met de toolbox vol tips, teksten en beeldmateriaal willen we onze collega’s zo goed mogelijk op weg helpen hun éigen verhaal te vertellen. Dat hoeven niet alleen maar ‘hosanna’-verhalen te zijn. Eerlijk zijn over dingen die je lastig vindt of waar je van baalt, mogen ook.”

Deze beeldbank is voor iedere luchtmachter (en andere defensiemedewerkers) bereikbaar via de online toolbox op intranet. Doorlopend komen er nieuwe beelden bij en worden nieuwe onderwerpmapjes toegevoegd.

‘Foto’s, filmpjes, feiten & cijfers gebundeld op 1 intranetpagina’

Vraag is of er iemand zit te wachten op die toolbox. “Jazeker”, zegt Mateijsen stellig. “Medewerkers willen aan hun zakenrelaties, familie of de schoolklas van hun kinderen graag vertellen over hun werk. Men komt dan vaak bij de – lokale – communicatieafdeling op het net met de vraag om foto’s, filmpjes, emblemen en diverse feiten & cijfers. Al dit soort zaken hebben we nu gebundeld op 1 intranetpagina (zie de link onderaan dit artikel, red.).”

Benieuwd naar de korte clip die het algemene verhaal van de Koninklijke Luchtmacht vertelt en verbeeldt? Bekijk hem hier.

Krachtig verhaal

Persoonlijke verhalen zijn volgens Mateijsen het krachtigst. Behalve dat ze hoopt dat mensen vooral live steeds meer hun verhaal vertellen aan hun omgeving, laat ze momenteel ook enkele persoonlijke verhalen vastleggen in een videoclip. “Daarmee geven we de samenleving een heel persoonlijk kijkje achter de schermen: wie zijn de mensen van de luchtmacht?” Maar een overkoepelende clip is er ook. 

Een werkoverleg tussen een paar leden van de werkgroepen ‘Corporate Story’ en ‘Toolbox’. In het midden majoor Karen Keissen, Plaatsvervangend hoofd Luchtmachtcommunicatie en initiatiefnemer van de projecten. Zittend rechts kapitein Kevin IJpelaar, voorzitter van de werkgroep die de toolbox vormgaf.

Betrokken luchtmachter

Letterlijk een gezicht geven aan de organisatie bevordert het draagvlak ervoor, merkte Mateijsen. “Alleen maar feiten en cijfers over aankomende vliegoefeningen op papier verspreiden onder inwoners van een gebied, wekt bijvoorbeeld bij lange na niet zoveel begrip op als een persoonlijk verhaal van een betrokken luchtmachter”, volgens Mateijsen. “We laten bij voorkeur dan ook het eigen personeel zelf tekst en uitleg geven op bijeenkomsten in laagvlieggebieden.”

Wil je de video zoals hierboven downloaden? Ook daarin voorziet de online toolbox op intranet.

‘Mensen met vragen en klachten hoeven niet tegen een muur aan te praten’

Succes en respect

Maar tijdens oefeningen stromen vaak alsnog veel vragen en klachten binnen op de sociale mediakanalen van de luchtmacht. Samen met de 11 communicatieprofessionals verspreid over de vliegbases, is Mateijsen per toerbeurt van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig met het beantwoorden ervan. “Digitaal ga ik met mensen in gesprek”, vertelt de communicatieadviseur. Dat mensen niet tegen een zogenaamde muur aanpraten of zelf hun antwoorden maar moeten vissen uit de ‘veelgestelde vragen’-lijst, helpt. “Ik toon begrip voor hun klachten, maar probeer ze ook de nut- en noodzaak van bijvoorbeeld een vliegoefening uit te leggen. De meesten tonen uiteindelijk begrip en wensen ons daarna soms zelfs succes.” Dat laatste gebeurt gelukkig ook weleens spontaan. “Rondom ‘fire bucket operations’ (bluswerkzaamheden per helikopter, red.) krijgen we soms berichtjes als ‘respect voor jullie werk’ en ‘fijn dat jullie altijd voor ons klaarstaan’. Dat is enorm leuk!”

Een snelkoppeling naar de communicatietoolbox op intranet, vind je hier. (Alleen benaderbaar via intranet)

Word ambassadeur!

Complimentjes krijgen, wie is er niet gevoelig voor? Wil jij ze wat vaker persoonlijk in ontvangst nemen? Meld je dan aan voor de ambassadeurspool van de Koninklijke Luchtmacht en verspreid ons verhaal. Ruim 20 mensen gingen je voor en krijgen in februari een professionele training ambassadeurschap. Hoe vertel je een goed verhaal, welke tools kun je daarbij gebruiken en hoe kan de afdeling Communicatie jou ondersteunen? Deelname aan de pool is op vrijwillige basis. Meer informatie opvragen of direct aanmelden kan via: webcare.clsk@mindef.nl.

Tekst: Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto’s: René Verleg