03

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 01-02 | 2019

Zo snel mogelijk terug

Uitdagende redeployment uit Jordanië

Scroll naar beneden voor de video

Met vereende krachten probeert de Redeployment Task Force alle assets van de luchtmacht spoedig in Nederland te krijgen. Dat vluchten uitvallen, de landingsbaan niet in topconditie is én voertuigen die ze nodig hebben bij de ‘verhuizing’ kapotgaan, maakt dat op z’n zachtst gezegd uitdagend. Voor elk probleem vindt de eenheid echter een oplossing en naar verwachting is alles eind maart weer op de thuisbases.

Op weg naar de haven passeert een colonne een rij buiten dienst gestelde Mirage F-1’en van de Jordaanse luchtmacht.

“Sommige spullen moeten met spoed terug naar Nederland omdat ze daar keihard nodig zijn in verband met de gereedstelling voor de flitsmacht van de NAVO”, vertelt majoor Marco, commandant Redeployment Task Force in zijn hoofdkwartier, een gammel kantoor. “Daarom hebben we al een volle C-17 naar Nederland gestuurd met alle ‘kritische items’. Reserveonderdelen voor onze gevechtsvliegtuigen, verbindingsmiddelen zoals de satcom en ondersteuningsmateriaal zoals de master crane. Ook de out of area-brandweerauto’s zijn al terug in Nederland, net als de voertuigen die we gebruiken voor bomtransporten.”

Om alles weer in Nederland te krijgen, speelt ook de KDC-10 van het 334 Squadron een belangrijke rol.

Voor alles verantwoordelijk

“Het meest uitdagend aan deze redeployment? Dat we echt he-le-maal weg gaan, niemand het stokje overneemt. We zijn zelf verantwoordelijk voor het regelen van alle verbindingen, voeding, legering, stroom, bewaking. En dan komt er straks een moment dat je niets meer hebt, maar er zelf nog wel zit. Die planning is dus best een bijkomende moeilijkheid en een einddatum bepalen is erg lastig.”

‘Onderhandelen doe ik met appelflappen en badges’

Transportcoördinator sergeant-majoor Dennis (op de foto in het midden) heeft 4 korporaals onder zich, allemaal opgeleid op vrijwel elk voertuig in het uitzendgebied. Logistiek gezien vindt hij een missie als deze ‘het mooiste wat er is’: “Tijdens redeployments komt er qua voorbereiding, planning en uitvoering heel veel op je af. Je bent in een korte periode heel erg druk.”

“De grootste uitdaging zat hem tot nu toe in het opladen van de voertuigen die met vrachtwagens naar de haven moesten. Je zult zien dat het straks met de containers een stuk gemakkelijker gaat. Verder is het maar goed dat we niet de enigen op de basis zijn, want voor hulp kloppen we regelmatig aan bij onze coalitiepartners. Welwillende lui. We lenen nu een hydroblaster, een kraan, een verreiker en een heftruck van ze. Onderhandelen doe ik met stroopwafels, appelflappen en badges. Meer kan ik ze helaas niet bieden.”

De redeployment in actie zien? Check deze clip!

“We willen niet het risico lopen virussen, beesten of bacteriën mee terug te nemen.”

Over zee en door de lucht

“Er is een aantal zaken dat we wel door de lucht moeten vervoeren met KLu-kisten of NAVO-partners. Alles waar het stempel ‘te beschermen belangen’ op zit. Denk bijvoorbeeld aan wapens en technologie. Wat we over zee vervoeren, gaat aan boord van een commerciële reder en arriveert in de haven op Jordaanse trucks. Overigens worden onze konvooien onderweg beveiligd door de Jordaanse krijgsmacht.

Voordat we iets aanbieden voor transport, is het brandschoon. We willen niet het risico lopen virussen, beesten of bacteriën mee terug te nemen. Mijn auto thuis is minder schoon dan de voertuigen die we vanuit Jordanië terugsturen naar Nederland.”

Meer zien van de redeployment? Bekijk dan onderstaande fotocarrousel.

Tekst: kapitein Jaap Wolting

Foto: sergeant-majoor Hille Hillinga 

Video en montage: sergeant-majoor Yoran Christianen