Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 11 | 2017
Journaal
Krijgsmacht volledig in ‘sterke merken top 10’
De Koninklijke Landmacht, Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke Marine zijn goed voor de plekken 4, 5 en 6 in de ‘sterke merken top 10’ van de Nederlandse overheid. De Koninklijke Marechaussee staat op plek 8, na het KNMI. De brandweer blijkt het sterkste overheidsmerk te zijn, gevolgd door de politie en Staatsbosbeheer.
Dat blijkt uit het op 1 november verschenen resultaat van het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het bureau onderzocht de bekendheid van alle overheidsinstellingen onder bijna 5.500 Nederlanders en deed vervolgonderzoek naar de 100 meest vermaarde. Het ijzersterke imago van de vier krijgsmachtdelen noemen de onderzoekers opvallend. Ze denken dat de goede landelijke reclamecampagnes een belangrijke rol spelen. Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt het favoriete ministerie. De Belastingdienst en het CJIB zijn wel zeer bekend, maar niet geliefd. Protestanten, hoogopgeleiden en bovenmodaal verdieners vertrouwen de overheid het meest volgens de onderzoekers. De waardering en binding zijn het laagst bij mensen die politiek niet geïnteresseerd zijn, minder dan modaal verdienen en bij studenten.
Familie tekenaar Ton van Andel ontvangt Veiligheidskalender CLSK
Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Dennis Luyt overhandigde op 2 november aan de familie van Ton van Andel de Veiligheidskalender CLSK 2018. Deze 42ste veiligheidskalender is een eerbetoon aan de vaste tekenaar van de kalenders Ton van Andel die eerder dit jaar overleed. De kalender toont een selectie uit het werk van de tekenaar van de afgelopen 41 jaar. Deze is samengesteld door de vaste publicist van Van Andel Martin Leeuwis in samenwerking met de Stafgroep Bedrijfsveiligheid.
De veiligheidskalender is inmiddels een begrip binnen de Koninklijke Luchtmacht en ook zeer bekend daarbuiten. Volgens Luyt hebben veiligheidskalenders door de jaren heen bijgedragen aan een betere veiligheidscultuur binnen de luchtmacht. Op humoristische en vertrouwde wijze worden luchtmachters ieder jaar gewezen op de veiligheidsrisico's.
Luyt is Ton van Andel zeer erkentelijk voor zijn tomeloze effort en energie. Als blijk van waardering reikte de C-LSK aan de familie van Ton van Andel postuum de CLSK Safety Award uit. De dochter van Van Andel nam deze award voor haar vader in ontvangst. Foto’s: John van Benten
Eerste F-35’s aangekomen in Noorwegen
Op de vliegbasis Ørland in Midden-Noorwegen landden op 3 november in de namiddag de eerste 3 F-35’s. Eerder die dag waren ze vertrokken vanaf de fabriek in Fort Worth in Texas.
Het zijn zeker niet de eerste F-35’s voor de Noorse Luchtmacht. Met dit trio erbij heeft het land al 10 Lightnings afgeleverd gekregen. De andere zeven staan voor de opleiding en training van vliegers op Luke Air Force Base in Arizona. De Noorse vloot gaat bestaan uit 52 exemplaren. De Nederlandse luchtmacht moet het in de toekomst – vooralsnog – met 37 stuks doen. Meer dan 12 Noorse bedrijven werken mee aan de productie van onderdelen voor de F-35. Ook hebben de Noren het integreren van een drag chute-systeem voor korte of ijzige landingsbanen geïnitieerd. Dat zal deze winter getest worden op Eielson Air Force Base in Alaska. De opbouw voor die remparachute wordt overigens door Fokker Aerostructures gebouwd. Foto’s: Kongelige Luftforsvaret en Lockheed Martin
Leiderschap in de 5de generatie luchtmacht
Wat betekent de 5de generatie luchtmacht voor uw rol als leider? Dit was het thema voor het 2de rondetafelgesprek van de C-LSK met zijn management collega’s (MD’ers) op 6 november.
Aan een 10-tal tafels werd er door MD’ers en leden van de Luchtmachtraad gediscussieerd over wat de 5de generatie luchtmacht betekent voor leiderschap. Welke cultuur sluit aan bij de 5de generatie luchtmacht en wat is er dan nodig om deze cultuur te bereiken? Welke patronen moeten worden doorbroken? Hoe krijg je alle generaties mee in de transformatie naar de 5de generatie luchtmacht? Wat betekent het voor jouw eigen rol als leidinggevende? Ook Jong Techniek was benaderd om vanuit hun perspectief vragen te stellen in relatie tot leiderschap en zij participeerden in de discussie. Foto’s: KLu
Gevechtsverslagen Meidagen 1940 online
De gevechtsverslagen van de Meidagen 1940 zijn sinds 6 november digitaal te raadplegen op www.archieven.nl. Het gaat om een grote collectie van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH). Naar de 5 dagen durende strijd van mei 1940 wordt nog steeds onderzoek gedaan.
Er is veel belangstelling van particulieren voor het lot van familieleden die vochten of wat er gebeurde in de eigen omgeving. De Krijgsgeschiedkundige Sectie begon al in juli 1940 met het verzamelen van bronnen over de strijd. Officieren werd gevraagd, waar nodig uit het geheugen, verslag te doen van door hen geleide operaties. Onderofficieren en soldaten moesten hun ervaringen op papier zetten. Verslagen en rapporten werden tot enkele jaren na de bezetting ingeleverd. Het resulteerde in ‘Collectie 409, Gevechtsverslagen en -rapporten mei 1940’, bestaande uit meer dan 3.500 stukken. De Krijgsgeschiedkundige Sectie schreef aan de hand van de gevechtsverslagen ook de 18-delige serie De strijd op Nederlands grondgebied tijdens de Wereldoorlog II. Naast collectie 409 zette het NIMH ook deze zogenoemde Groene Serie online.
Op Facebook besteedt het NIMH deze maand extra aandacht aan de Meidagen 1940. Zo leggen militair-historici in filmpjes uit hoe onder meer de gevechten bij Ypenburg en in Dordrecht verliepen. Beeldmateriaal is te vinden op https://nimh-beeldbank.defensie.nl. Foto’s: uit collectie NIMH
F-35 ‘geland’ op vliegbasis Volkel
Het moment dat de F-35 op vliegbasis Volkel gestationeerd wordt, komt steeds dichterbij. Om hierop goed voorbereid te zijn, stond in de tweede week van november de F-35 mock-up op vliegbasis Volkel voor shelter- en hangaartesten.
Het doel daarvan is een beeld te vormen of en hoe de F-35 past in de huidige infrastructuur van vliegbasis Volkel. Hierbij wordt gekeken naar afmetingen, (veiligheids-)afstanden, de aanwezigheid van benodigde middelen en eventuele infrastructurele aanpassing(en) die gedaan moeten worden om de F-35 te kunnen faciliteren voor onderhoudsactiviteiten. Deze testen worden met onder andere personeel van vliegbasis Leeuwarden gedaan. Ook is eigen personeel gevraagd om mee te denken over wat gedaan moet worden om zoveel mogelijke eventuele infrastructurele problemen voor te zijn. Foto’s: Ron van Dijk
Spetterende verjaardag van Missie Max: ‘papa ik mis je’
Missie Max vierde feest en wel vanwege de 10de editie van deze speciale dag. Voor de 1.400 gasten – het thuisfront van degenen op uitzending – werd evenementenlocatie Hart van Holland in het Gelderse Nijkerk 11 november omgetoverd tot één grote feestzaal.
Naast optredens van Thomas Berge, Nielson, entertainmentband Sonny’s Inc en de militaire orkesten, die allen de zaal uitstekend wisten te vermaken, waren er voor de kleintjes tal van activiteiten. En wie wilde kon zich te buiten gaan aan poffertjes, hamburgers, smoothies, taart, broodjes en andere lekkernijen. Het thuisfront kreeg bovendien weer de kans om een videoboodschap op te nemen of een ‘goodiebag’ te versturen naar hun relaties, vele duizenden kilometers verderop.
Hoogtepunt zoals altijd vormen de live-verbindingen met missiegebieden in onder meer Mali en Koeweit en op Zr. Ms. Rotterdam. Geliefden, vrienden en familieleden stonden in rijen klaar om via grote schermen een woordje te wisselen met ‘hun’ militairen. Inclusief handkusjes, veel groeten, gelukwensen en tranen. Een meisje van een jaar of 6 durft eigenlijk niet, maar als ze ziet dat haar moeder en zusje wel met papa staan te praten, klautert ze toch het podium op. Met vochtige ogen pakt ze de microfoon. “Papa, ik mis je”, snikt ze. In de zaal wordt het stil, dit zijn precies de momenten die iedereen raakt. Je vader, moeder, geliefde of vriend(in) ineens op zo'n groot scherm zien is confronterend.
In tegenstelling tot andere jaren wordt deze editie van Missie Max niet helemaal uitgezonden. Wel worden de mooiste momenten van de dag verwerkt in het programma Missie Max, dat eerste kerstdag wordt uitgezonden. Foto’s: Keesnan Dogger
Space Security Center meteorologen in fictieve oorlog
Alle NAVO-landen namen van 9 tot en met 17 november deel aan de oefening Trident Javelin 2017 (TRJN17). Dit is een zogenoemde Command Post/Computer Assisted oefening, zonder troepen op de grond maar wel de grootste oefening in z’n soort van de afgelopen 20 jaar binnen het bondgenootschap.
De oefening was geïnitieerd vanuit het NATO Joint Force Headquarters in Brunssum. Voor hen gold TRJN17 als evaluatie om te zien of ze de NATO Response Force-taak in 2018 kan overnemen van het hoofdkwartier van de NAVO in Napels. Vanuit het CLSK was het Space Security Center (SSC) vertegenwoordigd met 1 persoon in Brunssum en 1 op het Hoofdkwartier Air Command in Ramstein. In de voorbereiding van de oefening leverde het SSC zogenoemde ‘overflight warnings’ van bevriende en vijandelijke satellieten aan. Daarnaast stelde de Joint Meteorologische Groep op vliegbasis Woensdrecht dagelijks de space weather-vooruitzichten beschikbaar.
Zowel de NAVO als de deelnemers leren veel van deze oefening. Space als apart domein in de NAVO-doctrine verkeert nog in een beginfase. Maar er worden duidelijke stappen gemaakt in het informeren over de kansen in en bedreigingen vanuit de ruimte, het betrekken van die kennis in de planning van operaties en het zorgen voor een duidelijke informatiestroom. Zo werkt de NAVO aan het verfijnen van het handboek ‘Space Support in NATO Operations Guide’ zodat space-gerelateerde informatie zo snel mogelijk op de juiste plek terechtkomt. Foto: NATO Joint Force Headquarters
Oude tijden herleven op Soesterberg Flight Event
Volgend jaar zomer, in het weekend van 25 & 26 augustus 2018 dus, organiseert het Nationaal Militair Museum (NMM) het Soesterberg Flight Event (SFE). In de sfeer van de ‘Roaring Twenties’ herleven bezoekers oude tijden; met vliegtuigen uit de beginjaren van de luchtvaart op de voormalige vliegbasis Soesterberg.
Het programma van het SFE geeft aandacht aan de ontwikkeling van de luchtvaart vanaf de start ruim een eeuw geleden tot het begin van de Tweede Wereldoorlog. Vanaf de grasbaan naast het museum stijgen en landen vliegtuigen die horen bij de eerste jaren van de luchtvaart en de ontwikkeling van vliegbasis Soesterberg. Van de pioniersjaren van de luchtvaart, Eerste Wereldoorlog, Barnstorming Years (stuntvliegen), ontwikkeling van passagiersvervoer tot de aanloop naar de WO II. Vliegtuigen van hout en vliegers van staal zijn zowel op de grond als in de lucht boven het NMM te zien. Daarnaast zijn enkele bijzondere vliegtuigen uit het depot van het museum te zien als onderdeel van de static show. Naast het historisch vliegprogramma is er tijdens het evenement van alles te doen voor jong en oud.
De ticketverkoop start 1 januari 2018. Houd de website van het museum in de gaten voor informatie en ticketverkoop.