Tekst Arno Marchand
Foto Arno Marchand
Combined en joint optreden in grootste Duitse oefening
2 detachementen van de Koninklijke Luchtmacht verhuisden eind mei voor een grootschalige oefening naar Noord-Duitsland. Een C-130 streek neer op Fliegerhorst Hohn, thuisbasis van een squadron Transall transportvliegtuigen. 25 kilometer verderop landden 5 F-16’s van Volkel op Schleswig-Jagel. Deze Tornado-basis vormt voor het luchtcomponent het hart van de Joint Air Warfare Tactical Exercise, afgekort Jawtex. De Nederlandse jagers zijn daar dan ook beslist niet de enige gasten.
Op Jagel is het een bonte verzameling van jachtvliegtuigen en bijbehorend personeel. Ze komen uit alle Europese windstreken: Finland, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Slovenië. Op andere bases staan delegaties uit eveneens Italië en verder Oostenrijk, Turkije en Zwitserland. Alles bij elkaar leveren deze landen zo’n 800 militairen. De rest van de liefst 4.500 deelnemende militairen komen uit het gastland. Jawtex is dan ook de grootste oefening in Duitsland dit jaar. Het borduurt voort op Elite, een exclusieve luchtmachtoefening.
Joint en combined
Jawtex gaat duidelijk verder. Sterker nog; het overgrote deel van de militairen voert landmachtgerelateerde operaties uit. Het is dan ook een oefening met vele aspecten in zowel de lucht als op de grond en in het water. Centraal staat de samenwerking tussen land- en luchtmacht- en marine-eenheden (joint) van zowel Duitsland als de buitenlandse partners (combined). De 10 landen trainen daarbij samenwerking zoals zij dat ook in echte conflicten zouden doen. “We doen iedere dag wat anders”, geeft detco majoor Theo aan. “Offensive en Defensive Counter Air, slow mover protection of anti-shipping. Dat laatste is super moeilijk, want het is 1 groot magazijn raktetten met een hele goede radar waar je op af vliegt.”
Meehelpen
Het grootste deel van het detachement komt van het 312 Squadron, aangevuld met andere eenheden van de vliegbasis Volkel. “Onze deelname komt doordat er voor Volkel in Nederland dit jaar relatief weinig oefenruimte is”, geeft detco Theo aan. “313 stond al langer op de rol voor de NATO Tiger Meet, eind juni ook op Jagel. Eind vorig jaar kwam deze oefening naar voren. Het plan en de trainingswaarde zag er goed uit, zo bleek in december bij de middle planning conference. 2 van ons hebben de Duitsers zelfs meegeholpen met het verder opzetten van de oefening. We werken nu met een plan met daadwerkelijke meerwaarde voor onze Nederlandse vliegers.”
Ervaring
2 oefeningen op 1 buitenlandse basis met slecht enkele weken tussenruimte levert natuurlijk een groot logistiek voordeel op. Je hoeft met materieel maar 1 keer heen en 1 keer terug te rijden. “Voor dit soort oefeningen of deployments hebben we outbound-paketten, uit ervaring samengesteld met bijna alles wat we nodig hebben”, vertelt eerste luitenant van het 901 Squadron Toine Cox. “Sommige zaken nemen we niet mee zoals een reservemotor. Mocht er 1 kapot gaan dan bekijken we terplekke hoe we dat probleem oplossen.” Majoor Theo: “De vliegtuigen gaan tussen de 2 oefeningen door wel terug naar Volkel, slechts een half uurtje vliegen.”
Ondersteuning
“Je merkt wel dat de oefening nu door de landmacht wordt geleid vanaf 1 plek, Holzdorf”, gaat de detachementscommandant verder. “Daar komen ook de Air Tasking Orders vandaan. De uitvoering vindt op meerdere plekken plaats, zoals Jagel waar wij zitten en Hohn waar onze C-130 staat. In een nieuwe oefening moet dit format zijn weg nog vinden. Frisian Flag bijvoorbeeld wordt gedraaid vanaf de basis waar de oefening plaatsvindt. Het hoofdkwartier in Breda ondersteunt daarbij, niet andersom. Om onze belangen te vertegenwoordigen, hebben we dan ook een vlieger als National Representative in Holzdorf. Die heb je daar echt nodig, merken we.”
VTC
Debriefen doen de vliegers voor een deel face-to-face en deels via video-teleconference, kortweg VTC. “Dat werk verbazend goed”, reageert majoor Theo. “Dat was voor ons ook 1 van de redenen om hier naartoe te komen. Het is de eerste oefening waarin ze dit gebruiken en het gaat erg goed. We kijken of dit ook een mogelijkheid is voor oefenvluchten tussen Leeuwarden en Volkel. Dat zou de waarde van onze training erg verhogen.”