06

Dit artikel hoort bij: de Vliegende Hollander 06 | 2014

Tactisch in Jawtex

Tekst Arno Marchand
Foto Rob Gieling

C-130 detachement leert veel tijdens grootste Duitse oefening

Een grote zwarte schaduw flitst dwars over de Duitse Autobahn. Vlak erna volgen er nog twee. Door de lichtstand wordt pas even daarna voor automobilisten duidelijk waarom het gaat. Twee Duitse C-160's en 1 Nederlandse C-130 scheren laag over het Duitse landschap. De tactische missie is er 1 van de vele die de transportvliegtuigen uitvoeren tijdens de tweeweekse oefening Jawtex.

Op een flinke steenworp afstand van het Nederlandse F-16 detachement op Jagel – een kwartiertje rijden met de auto – ligt de transportvliegbasis Hohn. Hoewel het lot van de basis over twee jaar bezegeld wordt, draaien de C-160's volop mee in de oefening. Een prima plek dus voor de delegatie van het Eindhovense 336 Squadron om tactische inzet te oefenen.“Dat gaat veel verder dan van A naar B met een tactische aproach.” Dat zijn woorden van detachementscommandant majoor François. “We zijn in deze oefening veel meer onderdeel van het grote geheel, van het hele tactische plaatje. Niet meer alleen air logististic transport van standaard passagiers en vracht. Tijdens deze oefening voeren we bijvoorbeeld airdrops uit en werken we onze ‘taskings’ zelf uit.

x
Planning is voor de flight crews van het 336 Squadron een groot leermoment. Het squadron heeft veel jonge vliegers met weinig tactische ervaring. Foto: Rob Gieling
x
Het detachement werkt met twee flight crews eveneens twee missies per dag af. Foto: Rob Gieling

Tactisch

Wat dat betreft ligt deze oefening in het verlengde van het optreden zoals bij Frisian Flag. “Ook toen ‘vlogen’ we niet alleen ten behoeven van de jagers”, zegt François, “maar voerden onze eigen opdrachten uit. Dat was dit jaar voor het eerst en het moet komende edities alleen maar groter worden.”

Volgens de detco is het in luchttransportland niet vanzelfsprekend om verschillend van elkaar te plannen en te vliegen, dus voor meerdere types vliegtuigen. “Voor ons is de planning dus een heel groot leermoment. We hebben veel jonge vliegers met weinig tactische ervaring en juist tactisch vliegen moet onze standaard worden.”

Onder: Tactisch opereren was jarenlang een ondergeschoven kindje. 336 Squadron heeft die taak dit jaar weer zeer serieus opgepakt. Foto: Arno Marchand

x
x
Het Air Mobile Protection Team (AMST) beschermt de C-130 direct na landing in een rondom verdediging.

Air land

De C-130 en C-160’s hebben midden-Duitsland, ten westen van Berlijn, als oefengebied. Daar werken ze onder andere samen met Pathfinders en de Luchtmobiele Brigade van de Koninklijke Landmacht. François: “Daar voeren we bijvoorbeeld substandard airfield operaties uit, dus landen op banen anders dan beton of asfalt. Daarin heb je diverse gradaties. 

x
In de regel gaat het ook weer mee in de Hercules bij vertrek. Dat lukte tijdens 1 van de missies niet toen de C-130 werd aangevallen. In een rapid departure was er geen gelegenheid het AMST weer aan boord te nemen. 4 helikopters van Holzdorf zette daarom een Isolated Personell Recovery Procedure op. Foto's: Rob Gieling

Pathfinders stellen zo’n baan veilig, bereiden onze landing voor met onder andere een landing zone-rapport en verzorgen de air traffic control als wij landen. Dit soort air land-operaties hebben we een tijd lang minder gedaan. Sinds anderhalf jaar werken we hierin weer meer samen met pathfinders, onder andere van luchtmobiel.”

x
De Nederlandse C-130 en Duitse C-160’s gebruiken veelal oefengebieden ten westen van Berlijn, maar missies boven zee zoals het bevoorraden van een fregat komen ook voor. Foto: Rob Gieling
x
Tijdens enkele missies zorgen Sloveens PC-9’s vanaf Jagel voor de slow mover proctection van de transportvliegtuigen. Foto: Arno Marchand

Tussenin

De transporttoestellen vliegen gemiddeld 2 missies per dag, 1 overdag en 1 ’s avonds of ’s nachts. “Een hele puzzel om dat te plannen met een klein detachement”, geeft François aan. “Je moet bovendien rekening houden met de crew rest, rusttijden van de bemanning tussen de vluchten in.”

De transportvliegtuigen zitten in de grote oefening Jawtex tussen de lucht- en de landoorlog in. “Dat maakt het voor ons erg interessant”, geeft François aan. “Ik denk dat we een grote integrale oefening als dit nog niet hebben gehad. Dit is – voor ons – dus zeer belangrijk, al is het maar om duidelijk te maken hoe bij grootschalige operaties command and control werkt. Maar voor ons is vooral het tactisch opereren van belang, want dat is een tijd lang het ondergeschoven kindje geweest.”

Onder: Samenwerking met de Duitse gastheer op Hohn werkte volgens de detco geweldig. Foto: Arno Marchand

x