Tekst Evert Brouwer
Foto sergeant 1 Mike de Graaf
Eerste gemoderniseerde CV90 loopt in Zweden van de band
Het infanteriegevechtsvoertuig CV90 wordt ingrijpend gemoderniseerd. Zo blijft het tot het einde van zijn levensduur in 2039 operationeel. Defensie tekende begin 2021 een contract met fabrikant BAE Systems Hägglunds voor een zogenoemde Midlife Update (MLU) van 122 voertuigen. Eind september rolde het eerste First of Type (FoT)-exemplaar van de band in Zweden. Projectleider Joost Vernooij en verificatiemanager Friso Mous van de Defensie Materieel Organisatie over de MLU.
De CV90 is nu zo’n vijftien jaar ‘in dienst’ bij de landmacht. Waarom is het nodig om het voertuig nu al te moderniseren?
“Dat is nodig om de CV90 operationeel relevant te houden. De software is verouderd (obsolete), het dreigingsbeeld sterk gewijzigd. Na deze modernisering beschikt het voertuig weer over vooraanstaande technieken en blijft de CV90 een van de beste infanteriegevechtsvoertuigen op het strijdtoneel. Dit is de enige MLU voor de CV90 gedurende de levensduur. De nu toegepaste digitale architectuur maakt het mogelijk om geüpdatet te blijven. Dus er komen wel modificaties. Ook het Foxtrot-programma is gepland voor de tweede helft van dit decennium.”
De grootste vernieuwingen op een rij
De CV90 kan na de MLU weer jaren mee dankzij zowel mechanische aanpassingen, toevoegingen en de vervanging van IT-systemen. Alle 122 voertuigen ondergaan dezelfde modernisering. 90 ervan krijgen een actief beschermingssysteem (active protection system). Dit is gekoppeld aan het budget van de MLU.
Toren
De grootste wijzigingen van het voertuig bevinden zich in de toren. Het ontwerp ervan is aangepast en het 35mm kanon, de Bushmaster III, is 90 graden gekanteld en naar voren geschoven. Hierdoor heeft de bemanning meer ruimte en is de munitie-aanvoer verbeterd. Daarnaast is het FN MAG-machinegeweer verplaatst van binnen de koepel naar een pod buiten de koepel . Door de verplaatsing van de FN MAG komen nu ook minder schietgassen terecht in het voertuig, wat ook een significante verbetering is voor de crew.
Subsystemen
Naast de gewijzigde toren zijn ook enkele sub-systemen toegevoegd.
Allereerst de raket-lanceerinrichting. Dit raket-systeem is in staat om 2 stuks Spike raket mee te nemen en te verschieten.
Ten tweede wordt een Active Protection System geïnstalleerd. Dit syteem (Elbit Iron Fist Light Decoupled) onderschept inkomende dreigingen in de vorm van ATR (Anti Tank Rockets) en ATGM (Anti Tank Guided Missile). De CV9035NL is het eerste operationele voertuigen binnen de NAVO die dit systeem gaat gebruiken.
Verder krijgt het voertuig de beschikking over een EOPS (Electronic Optical Panoramic Sight), een systeem waarmee de commandant over lange afstanden een gestabiliseerd beeld krijgt van zijn omgeving. Dit systeem heeft zowel een dag-camerasysteem als een warmtebeeld en een LRF (Laser Range Finder). Het is op een beweegbare mast geplaatst die een halve meter omhoog geschoven kan worden en 360 graden zicht krijgt rondom het voertuig.
IT
Het chassis is ook opgewaardeerd. Het IT-netwerk is gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor toekomstige updates en uitbreidingen. Het is beter beveiligd en de informatievoorziening naar de crew is verbeterd. Daarnaast zijn alle camera’s rondom het voertuig vernieuwd en krijgt de bestuurder beschikking over een nieuwe driver-camera.
Met deze updates is de bescherming van het voertuig significant verbeterd. Daarnaast is het effectieve bereik van het voertuig verbeterd en is de situational awareness van de crew verbeterd.