Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 08

Groot onderhoud CV90 begonnen

Tekst Evert Brouwer
Foto sergeant 1 Mike de Graaf

Eerste gemoderniseerde CV90 loopt in Zweden van de band

Het infanteriegevechtsvoertuig CV90 wordt ingrijpend gemoderniseerd. Zo blijft het tot het einde van zijn levensduur in 2039 operationeel. Defensie tekende begin 2021 een contract met fabrikant BAE Systems Hägglunds voor een zogenoemde Midlife Update (MLU) van 122 voertuigen. Eind september rolde het eerste First of Type (FoT)-exemplaar van de band in Zweden. Projectleider Joost Vernooij en verificatiemanager Friso Mous van de Defensie Materieel Organisatie over de MLU.

De CV90 is nu zo’n vijftien jaar ‘in dienst’ bij de landmacht. Waarom is het nodig om het voertuig nu al te moderniseren?

“Dat is nodig om de CV90 operationeel relevant te houden. De software is verouderd (obsolete), het dreigingsbeeld sterk gewijzigd. Na deze modernisering beschikt het voertuig weer over vooraanstaande technieken en blijft de CV90 een van de beste infanteriegevechtsvoertuigen op het strijdtoneel. Dit is de enige MLU voor de CV90 gedurende de levensduur. De nu toegepaste digitale architectuur maakt het mogelijk om geüpdatet te blijven. Dus er komen wel modificaties. Ook het Foxtrot-programma is gepland voor de tweede helft van dit decennium.”

‘De CV90 blijft een van de beste gevechtsvoertuigen’

De grootste vernieuwingen op een rij

De CV90 kan na de MLU weer jaren mee dankzij zowel mechanische aanpassingen, toevoegingen en de vervanging van IT-systemen. Alle 122 voertuigen ondergaan dezelfde modernisering. 90 ervan krijgen een actief beschermingssysteem (active protection system). Dit is gekoppeld aan het budget van de MLU.

Toren

De grootste wijzigingen van het voertuig bevinden zich in de toren. Het ontwerp ervan is aangepast en het 35mm kanon, de Bushmaster III, is 90 graden gekanteld en naar voren geschoven. Hierdoor heeft de bemanning meer ruimte en is de munitie-aanvoer verbeterd. Daarnaast is het FN MAG-machinegeweer verplaatst van binnen de koepel naar een pod buiten de koepel . Door de verplaatsing van de FN MAG komen nu ook minder schietgassen terecht in het voertuig, wat ook een significante verbetering is voor de crew.

Subsystemen

Naast de gewijzigde toren zijn ook enkele sub-systemen toegevoegd.

Allereerst de raket-lanceerinrichting. Dit raket-systeem is in staat om 2 stuks Spike raket mee te nemen en te verschieten.

Ten tweede wordt een Active Protection System geïnstalleerd. Dit syteem (Elbit Iron Fist Light Decoupled) onderschept inkomende dreigingen in de vorm van ATR (Anti Tank Rockets) en ATGM (Anti Tank Guided Missile). De CV9035NL is het eerste operationele voertuigen binnen de NAVO die dit systeem gaat gebruiken.

Verder krijgt het voertuig de beschikking over een EOPS (Electronic Optical Panoramic Sight), een systeem waarmee de commandant over lange afstanden een gestabiliseerd beeld krijgt van zijn omgeving. Dit systeem heeft zowel een dag-camerasysteem als een warmtebeeld en een LRF (Laser Range Finder). Het is op een beweegbare mast geplaatst die een halve meter omhoog geschoven kan worden en 360 graden zicht krijgt rondom het voertuig.

IT

Het chassis is ook opgewaardeerd. Het IT-netwerk is gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor toekomstige updates en uitbreidingen. Het is beter beveiligd en de informatievoorziening naar de crew is verbeterd. Daarnaast zijn alle camera’s rondom het voertuig vernieuwd en krijgt de bestuurder beschikking over een nieuwe driver-camera.

Met deze updates is de bescherming van het voertuig significant verbeterd. Daarnaast is het effectieve bereik van het voertuig verbeterd en is de situational awareness van de crew verbeterd.

Infographics met vernieuwingen aan de CV90 na de MLU.
Projectleider Joost Vernooij (rechts) en verificatiemanager Friso Mous.

‘De Nederlandse industrie profiteert van het project’

Is het niet enorm kostbaar om al die CV90’s naar Zweden te transporteren voor de Midlife Update?

“De CV90’s gaan niet allemaal naar Zweden, de serieproductie vindt plaats bij Van Halteren in Nederland. Er zijn circa dertig Nederlandse bedrijven ingezet om subsystemen te ontwerpen en te produceren. Hierdoor profiteert de Nederlandse industrie van het project. De kosten bedragen meer dan 600 miljoen euro.”

De CV90’s krijgen hun Midlife Update bij Van Halteren in Bunschoten en Zwolle (foto: sergeant-majoor Maartje Roos).

‘De gebruiker stond en staat centraal gedurende het hele project’

Is het programma geheel door de DMO ontwikkeld of hebben de gebruikers ook een inbreng gehad?

“De gebruiker stond en staat centraal gedurende het hele project. Dat geldt zowel voor het opstellen van de eisen als voor het ontwerp. Voor hen doen we het. Dit hebben we gedaan door een zogenoemde ‘supergebruiker’ als vaste kracht in het ontwerpteam te integreren. Maar ook door mock-up sessies te houden waarbij gebruikers invloed kunnen uitoefenen op bijvoorbeeld ergonomie en man-machine interface. Door de vele updates zal het nodig zijn om gebruikers om te scholen, om zo maximaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe functionaliteiten. Hiervoor wordt momenteel een training ontworpen.”

De uitrol van de eerste FoT (First of Type) CV90 was eind september 2022 bij Hägglunds in Zweden.

Kunnen de eenheden nog wel oefenen?

“Bij de productie van het MLU-voertuig is rekening gehouden met de taken van de gebruiker, 43 Gemechaniseerde Brigade. Hoewel de invloed zo beperkt mogelijk is gehouden, heeft het wel consequenties. Er is vanzelfsprekend voor gekozen om de voertuigen in een zo kort mogelijke periode om te bouwen.”