Tekst Evert Brouwer
Foto Mediacentrum Defensie en anderen

Air Force gaat ballistisch

De United States Air Force (USAF) heeft Raytheon Technologies een contract van bijna €1 miljard gegund voor het ontwikkelen en produceren van hypersonische kruisraketten.

Het nieuwe contract voor het Hypersonic Attack Cruise Missile- of HACM-programma gaat daarmee van de prototype-fase naar de ontwikkeling van het daadwerkelijke gevechtswapen. Tot voor kort waren nog drie bedrijven in de race, die met een budget van €15 miljoen voor een degelijk voorstel moesten zorgen. Naast de ‘winnaar’ waren dat Boeing en Lockheed Martin. Als air-launch ballistic kan het wapen ver buiten het bereik van de vijandelijke luchtverdediging worden afgevuurd. In 2027 moet het HACM-wapen inzetbaar zijn. (Foto: US Air Force)

Leopard in ruil voor T-72

Tsjechië staat te popelen om gemoderniseerde Leopard 2A4-gevechtstanks en Buffalo gepantserde bergingsvoertuigen van het Duitse Rheinmetall te ontvangen.

Dat gebeurt op basis van de zogenoemde Ringtausch-overeenkomst. De regering in Praag stuurt, in ruil voor deze westerse wapensystemen, tanks en pantservoertuigen van Russische makelij naar Oekraïne.

Het aantal tanks dat richting Tsjechië gaat, is niet bekend gemaakt. De eerste leveringen beginnen volgende maand en eind 2023 moet alles binnen zijn, heeft Rheinmetall gemeld. De bestelling omvat munitie, training en logistieke ondersteuning.

Sinds Rusland afgelopen februari Oekraïne binnenviel, heeft Tsjechië al T-72 (Avenger)tanks, pantserwagens en verschillende andere wapenplatforms naar Kiev gestuurd om de verdediging van het land te ondersteunen.

Op de foto Tsjechische pantservoertuigen: de BMP-2, T-72 Berging en T-72 gevechtstank tijdens oefening Collective Effort in 2004. (foto: NIMH)

Vliegtuigen te huur gevraagd

Het Bulgaarse Ministerie van Defensie heeft vier landen om een leasecontract gevraagd voor ‘tijdelijke’ gevechtsvliegtuigen.

Daarmee wil de regering in Sofia voorkomen dat de luchtverdediging zonder toestellen komt te zitten. De luchtmacht van het land stoot volgend jaar de 19 resterende en sterk verouderde MiG-29 jachtvliegtuigen af. Pas in 2027 of ’28 worden de eerste van acht nieuwe F-16’s operationeel. Inmiddels gaan er stemmen op om nog eens acht van die Fighting Falcons te kopen.

Om de kloof te dichten, heeft het ministerie bij de Verenigde Staten, Israël (gebruikte F-16’s), Frankrijk (Rafale) en Zweden (Saab Gripen) een offerte gevraagd. De laatste twee landen hebben al een voorstel neergelegd.

Op de foto van het NIMH een MiG-29 van de Slowaakse luchtmacht gezien vanuit de cockpit van een Nederlandse F-16 in 1999.

Protector naar de RAF

Luitenant-generaal Simon Ellard, directeur Luchtvaartsystemen van het Britse DMO (DE&S), heeft de eerste van in totaal 16 ‘onbemande’ Protector-vliegtuigen in ontvangst genomen.

De overdracht van General Atomics Aeronautical Systems Inc. (GA-ASI) vond plaats in de Desert Horizon-faciliteit in El Mirage, Californië. Dat gebeurde na de succesvolle afronding van de Acceptance Test Procedure (ATP), die gezamenlijk werd uitgevoerd door het Britse ministerie van Defensie en GA-ASI. Het toestel, bijgenaamd SkyGuardian, blijft in de VS voor het initiële trainingsprogramma van de Royal Air Force. Volgend jaar verhuist de Protector naar het Verenigd Koninkrijk om taken van de MQ-9 Reaper over te nemen. De Protector (beschermer) zal worden ingezet voor uitgebreide Intelligence, Surveillance, Targeting and Reconnaissance (ISTAR)-operaties. Het vliegtuig kan tot 40 uur lang in de lucht blijven en kent minder vliegrestricties dan de MQ-9. (Foto: GA-ASI)

Fincantieri gaat Grieks

Fincantieri meldt dat het een van de kandidaten is om vier korvetten en een bevoorradingsschip te bouwen voor de Griekse marine. Daarvoor is een aantal overeenkomsten getekend met een selectie van potentiële nieuwe leveranciers.

Dat Fincantieri een kans maakt op de order is niet vreemd, het heeft in korte tijd verschillende buitenlandse marines voorzien van nieuwe schepen. Op de foto een luchtverdedigingskorvet van de Doha-klasse voor het emiraat Qatar. (Foto Ficantieri)