Tekst Evert Brouwer
Foto Louis Meulstee/adjudant Arnoud Schoor (video)
Oude brandstofleiding komt boven water
De Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) is bijna klaar met het verwijderen van een oude brandstofleiding in het Hollandsch Diep, nabij Moerdijk. Het gaat om 2 zogenoemde zinkers die tot 2005 een belangrijk knooppunt vormden tussen Rotterdam en Antwerpen, met aftakking naar Vliegbasis Woensdrecht: de PW 8-inch.
De vorst van de afgelopen week heeft geen roet in het eten gegooid, laat projectleider Rob Bhaggoe van de DPO weten. Op het schip Prins 2 van de firma Van den Herik uit Sliedrecht is het dan ook een drukte van belang. Een grijper zoekt telkens op het relatief ondiepe water – zo’n 9 meter – naar de oude buizen van de brandstofsnelweg Pernis-Woensdrecht (PW). “De leiding, die ongeveer een meter onder de grond ligt, wordt opgetakeld en vervolgens in stukken geknipt. Dat gebeurt boven het schip, want we doen onze zaken vanzelfsprekend milieubewust.”
Dat is ook de reden dat de delen die onder land lopen pas in het voorjaar boven de grond worden gehaald. “Dat doen we in overleg met de Waterschappen, die verantwoordelijk zijn voor de waterkering”, legt waarnemend hoofd Operatiën van de DPO Sebastiaan Helmons uit.
Duur
De twee 8-duims pijpleidingen, in totaal zo’n 4 kilometer, lopen onder het Hollandsch Diep en dateren van 1956. Begin deze eeuw is een 10-duimer ter vervanging aangelegd: de PS 10-inch (Pernis-Schoten) die nóg veiliger, in een soort tunnel, is aangelegd. Het beheer daarvan is in handen van de Leidingstraat Nederland, (LS Ned).
“Het weghalen van de oude zinkers is duur en complex”, verklaart Rob Bhaggoe waarom de operatie pas nu wordt uitgevoerd. “Een klus als deze is voor zover bekend maar 1 keer gedaan in de haven van Rotterdam, ook door Van den Herik.”
Kerosine
De DPO, een onderdeel van de Defensie Materieel Organisatie, beheert in Nederland 550 kilometer aan operationele pijpleidingen, die grotendeels onder de grond liggen. Daar gaat jaarlijks ruim 5 miljard liter kerosine doorheen. Ruim de helft gaat de grens over en circa 2 miljard is bestemd voor de luchthaven Schiphol. Het restant is voor de belangrijkste klant, de Koninklijke Luchtmacht.
Het weghalen van de oude zinkers is duur en complex
CEPS
Het pijpleidingennetwerk van Defensie maakt op zijn beurt deel uit van het Central European Pipeline System (CEPS), met 5400 kilometer aan operationele leidingen in West-Europa. Halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw door de NAVO ontwikkeld om brandstof snel naar oefenende troepen en aan een eventueel front te brengen. Behalve Nederland doen België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en de Verenigde Staten mee.