Tekst Evert Brouwer
Foto Jarno Kraayvanger

Succesvolle transitie naar 4G

Bij de Directie Wapensystemen en Bedrijven (DWS&B) denk je al snel aan platforms als het F-35 gevechtsvliegtuig, de Boxer pantserwagen of een fregat. Als ze er eenmaal zijn, dan zijn ze van de Operationele Commando’s. Toch? Niets is minder waar. Gedurende de levensjaren van materieel is DWS&B van de Defensie Materieel Organisatie, in veel gevallen samen met die OPCO’s, bezig met verbeteringen. Groot en klein. “We mogen die successen best wat meer vieren”, vindt Directeur Wapensystemen&Bedrijven, brigadegeneraal Ernst Dobbenberg.

In een serie artikelen toont Materieelgezien hoe inventief de medewerkers bij Defensie zijn om de boel in de lucht, op de grond of het water in de benen te houden. In de eerste aflevering de Afdeling Brand- en Bedrijfsstoffen (ABB) van het Defensie Brand- en Bedrijfsstoffenbedrijf (DBBB) op Logistiek Complex Bathmen. Door samenwerking, initiatief, inventiviteit en doorzetten hebben medewerkers ervoor gezorgd dat Defensie niet plots zonder brandstof kwam te zitten.

Met steun van DWS&B heeft de ABB zich in het afgelopen jaar hard ingespannen om een verbindingsprobleem bij de BOS-pomp en tankinstallaties van Defensie op te lossen. 
Hierbij dreigde het wegvallen van civiele 3G-ondersteuning, waardoor bevoorrading en onderhoud niet meer mogelijk was. Dat zou de operationele bedrijfsvoering van de gehele Defensie-organisatie aantasten. 

Ze moeten er ondanks de ernst achteraf wel een beetje om lachen. Jan-Willem Cnossen, Miranda Creutzburg-Speek, projectleider Jan Bouwman (allen ABB) en Teun van Blaricum (DWS&B), de aanjager van het project. Het was al langer bekend dat de KPN/Vodafone de stekker uit het civiele 3G- en ISDN-netwerk ging trekken. Er gingen niet meteen alarmbellen af bij Defensie. Opmerkelijk, want de communicatie over de brandstofvoorraden bij de (30) militaire tankstations en BOS-pompen liepen via die netwerken. “Je zou misschien denken dat die zijn aangesloten op het Defensienetwerk MULAN”, zegt plaatsvervangend commandant ABB Cnossen. “Maar deze installaties  liggen op plekken waar geen kabels voor landverbindingen zijn. Het aanleggen van dergelijke verbindingen is erg kostbaar, we zijn dus afhankelijk van mobiele communicatieapparatuur.”

Beweging

Maar waar begin je, in de wetenschap dat bij de werking van de BOS-pompen alleen al diverse sectoren betrokken zijn: het Rijksvastgoedbedrijf (RVB), de ABB, het Joint IV Commando en civiele onderaannemers. “Het was een zoektocht van ‘wie is waarvan’”, geeft Teun van Blaricum aan. Hij moest de boel in beweging zetten als projectlcoördinator. “Dat op zich was al een project, want alleen bij de BOS-pomp (BOS staat voor brandstof, olie en smeermiddelen, red.) zijn al diverse directies en afdelingen betrokken. De software wordt onderhouden door ons eigen JIVC, maar andere delen van de pomp vallen weer onder verschillende assortimentsmanagers. Zo ga je al snel van het kastje naar de muur.”

Als je ook maar iets, zoals dit belangrijke kastje, tegen een gebouw plaatst, moet je langs bij de RGB.

Ouderwetse techniek

Een eigen (kennissen)netwerk binnen Defensie werkt dan nog steeds. Zo is de zeer ervaren Jan Bouwman (“Hij heeft de meeste kilometers gemaakt”, aldus Jan-Willem) vanuit het JIVC nu werkzaam bij de ABB. Hij weet nog de weg bij dé IT-specialist van Defensie. Joris Gussinklo Ohmann (Informatiemanager GIT&Infra), verantwoordelijk voor abonnementen en diensten, werd dus aan het team toegevoegd. “Veel BOS-pompen werkten op ISDN2-aansluiting, een ouderwetse techniek die door de KPN werd gestopt”, meldt hij. “Daardoor kun je het overzicht van brandstofniveaus op de locaties niet meer uitlezen.”

Dat is dan weer een probleem voor de afdeling Fysieke Distributie van Miranda Creutzburg. “Het is niet zo erg als je 1 Defensievoertuig niet kunt bijtanken in Den Helder; maar als een hele oefening niet kan uitrijden, heb je toch een flinke uitdaging. Of als we ten onrechte denken dat er ergens geen brandstof meer is en we sturen er onnodig een tankwagen op af. Dan jaag je het bedrijf op kosten”, zegt zij.

Van links naar rechts: Miranda Creutzburg-Speek, 'aanjager' Teun van Blaricum, projectleider Jan Bouwman en Jan-Willem Cnossen.

Niet naar elkaar wijzen

Er moest dus snel worden geschakeld om een vloeiende overgang mogelijk te maken. Daarvoor was nóg een partner nodig, want als je op Defensieterrein aan gebouwen begint te sleutelen, dan moet je aankloppen bij het Rijksvastgoedbedrijf. “Je kunt wel nieuwe routers neerzetten, maar als je ze ergens aan vastmaakt, komt het RVB om de hoek”, aldus Joris. Een ander ministerie, dat ook nog. “We moesten er zo snel mogelijk uit zien te komen, zonder naar elkaar te wijzen”, benadrukt Teun. Berno Veldhuis van het RVB bleek een meedenker en welkome aanvulling voor de projectgroep. “In feite was de oplossing voor het probleem vrij eenvoudig”, vult Jan aan. “Alleen moet je het dan met al die spelers nog wel voor elkaar krijgen.”

De brandstofvoorraden bij Defensie zijn weer duidelijk in beeld bij het ABB.

Naar 5G

Het venijn zat ook dit keer in de staart. De dataverbinding was wel snel hersteld, maar het informatiesysteem voor de brandstofvoorraden (Hecpoll, red.) werkte niet mee door verouderde software. Kortom, er waren ook nog nieuwe computers nodig en dus weer meer budget. “Het was eigenlijk elke dag strijden, maar het is gelukt”, blikt Teun terug. Gaat die strijd verder? Jan-Willem Cnossen: “Het heeft 12 jaar geduurd om van 3G naar 4G te gaan. Inmiddels dient 5G zich aan. Mocht er weer een transitie nodig zijn, dan weten we in ieder geval wie we daarvoor moeten hebben.” Lachend: “De projectgroep 5G is er klaar voor.”

De man van ‘de meeste kilometers’, Jan Bouwman bij het kastje dat hét verschil moest maken.