Tekst Bert van Elk
Foto Foto's: sergeant Hille Hillinga
'Kiezen voor de menselijke maat'
De Defensie Materieel Organisatie maakt de verbinding tussen willen en kunnen. DMO vormt de brug tussen de wens van de klant, de operationele commando's (marine, landmacht, luchtmacht en marechaussee), en de mogelijkheden die de budgetten en de markt bieden. In een reeks artikelen geven medewerkers een gezicht aan DMO en vertellen hoe die (ver)binding met en door DMO tot stand komt. Dit keer staat de schijnwerper gericht op Lydia van der Tuijn, Unitmanager Secure Integrated Access bij het Joint IV Commando.
Zo'n 14 maanden geleden maakte Lydia van der Tuijn de overstap van het bedrijfsleven naar de ambtenarij. Van die overstap van het spreekwoordelijk 'dynamische' bedrijfsleven naar de even spreekwoordelijke 'stroperige' ambtenarij heeft ze nog geen seconde spijt gehad. "Ik heb een lange carrière gekend bij grote ondernemingen zoals Coca Cola en de Nederlandse Energiemaatschappij. Ik verdiende veel, maar had weinig vrije tijd en de prestatiedruk was erg hoog. Ik was half 50 en stond voor mijn gevoel op een kruispunt. Ik vroeg mij af wat ik wilde en waaruit ik voldoening haalde. Dat was de HR-kant van mijn werk: het begeleiden van mensen en processen verbeteren."
Als voormalig vertrouwenspersoon spraken de human resource-aspecten van het werk haar het meest aan. Ze koos voor Defensie dankzij een tip. "Iemand zei tegen mij: 'Kijk eens op Werkenvoornederland.nl'. Ik zag daar de vacature unitmanager en dacht: wat leuk. Laat ik eens gaan praten." Dat ze zich zo thuis voelt, vindt ze niet vreemd. "Dat komt, omdat ik waardering krijg. Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt voor de meer menselijke maat, zodat medewerkers plezier hebben in hun werk. Dat staat voor mij centraal."
Automatisering belangrijker in coronatijd
Haar baan heeft zowel technische als HR-achtige aspecten. "Het hangt er een beetje tussenin", vindt Lydia. "Ik heb 2 afdelingen: Managed Security Solutions en Secure Integrated Access. Daarbij werken zowel ICT-ontwerpers als -beheerders. Ik probeer hun dagelijkse werk aan te sturen. Het is een grote groep - erg druk dus - maar ik haal er heel veel voldoening uit. Gelukkig kan ik als unitmanager altijd terugvallen op de kennis en kunde van mijn leidinggevende en vele collega’s om mij heen."
Van der Tuijns unit verzorgt de veiligheid van systemen voor een groot aantal partners, waaronder de Kustwacht en de Immigratie- en Naturalisatiedienst. "We doen onder meer de mail, firewalls, routers en switches en zorgen ervoor dat de veiligheid binnen het domein van de klant optimaal is. Daarnaast voeren we aangevraagde grote veranderingen van systemen door. We maken ontwerpen, adviseren en zorgen ervoor dat systemen worden geüpgraded binnen bepaalde tijd-slots. Dan hebben onze klanten er zo min mogelijk last van en blijven ze goed beveiligd."
Automatisering is in de coronatijd belangrijker geworden, stelt Lydia. "De druk op de beveiliging is toegenomen nu er veel meer dan voorheen via computers gaat. Computersystemen worden meer aangevallen. Of het nu door hobbyisten gebeurt of anderen; beveiliging is superbelangrijk. Ik weet dat een deel van 'mijn' mensen in het bedrijfsleven het dubbele kan verdienen. Maar ze gaan niet en zijn erg gedreven om iets voor Nederland te doen. Bovendien is Defensie veilig voor hen, biedt het structuur en geeft het rust. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen."
COVID-19
Volgens Van der Tuijn zijn er overeenkomsten tussen haar vroegere functie in het bedrijfsleven en haar huidige bij Defensie. "In het bedrijfsleven vervulde ik ook soortgelijke rollen, maar het grootste verschil is echter de integriteit en menselijke verhoudingen binnen Defensie. Die staan als een huis. Zo ervaar ik dat. Het geeft mij de handvatten om mijn werk te doen zoals ik het wil doen. Ik heb voor Amerikaanse bedrijven gewerkt en daar vlieg je er al snel uit als je niet presteert of doelstellingen niet haalt. Het is bij Defensie minder hard en zakelijk dan in het bedrijfsleven, maar zeker niet soft. Er is altijd oog voor de menselijke maat: integriteit en het inleven in de ander; ook nu met COVID-19. Dat is in het bedrijfsleven echt anders."
De pandemie zorgt voor nieuwe uitdagingen. "Ik vind functioneringsgesprekken voeren via de telefoon bijvoorbeeld moeilijk. Bij een gesprek zie je de gezichtsuitdrukking van mensen en die mis ik nu. Het is moeilijker om er achter te komen hoe het nu echt met iemand gaat. Ik merk dat een grote groep het wij-gevoel kwijtraakt. Dat probeer ik te voorkomen door activiteiten op te zetten zoals een pub quiz."
'Ik zit op mijn plek en voel mij gewaardeerd'
Om- en bijscholen
Speerpunt voor volgend jaar is voor Van der Tuijn specialiseren en door kruisbestuiving de afdelingen sterker maken. "Heel belangrijk, want er gaan in de toekomst dingen veranderen binnen Defensie op automatiseringsgebied. Mijn mensen moeten ook straks nog een hele leuke baan kunnen houden of krijgen. Blijf jezelf ontwikkelen! Ik vind het superleuk om medewerkers zich ervan bewust te laten worden dat ze zichzelf moeten blijven ontwikkelen. Het geeft mij voldoening om de mensen te helpen daar te komen." Kruisbestuiving bevordert Van der Tuijn door mensen van de 2 afdelingen bijna letterlijk te verbinden met (beveiligd) Skype. "Ik laat ze samen een taak uitvoeren. Via Skype kijken ze met elkaar mee en laten elkaar een andere wereld zien dan waarin ze zitten. Als je daarin meedoet, wordt het alleen maar leuker; ook als de wereld verandert."
Wie wil, heeft voldoende mogelijkheden tot bij- of omscholing bij Defensie, vindt Lydia. Ook voor zichzelf. "Op coachinggebied kan en wil ik mijzelf nog ontwikkelen. Maar verder? Ik ben echt heel tevreden met wat ik nu doe en komt er nog wat op mijn pad, dan zeg ik niet bij voorbaat nee. Maar echt carrière hoef ik niet meer te maken. Ik zit op mijn plek en voel mij gewaardeerd. Omdat zich ieder jaar nieuwe dingen of veranderingen voordoen, ben ik niet bang dat ik hier zal indutten."