Tekst Ritmeester Saminna van den Bulk
Foto sergeant Jan Dijkstra
Onderhoudsplatform speciaal voor F-35
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. Met de intrede van de term Gouden Ecosysteem wordt aangegeven dat Defensie, kennisinstituten en industrie samen moeten optrekken om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven. Materieelgezien richt de schijnwerper op bedrijven of kennisinstituten die een binding met DMO hebben. Deze maand is dat NIJL Aircraft Docking 2.0.
Wie onderhoud wil plegen aan het jachtvliegtuig, kan moeilijk met een ladder aan komen zetten. Daarom biedt NIJL Aircraft Docking 2.0 de oplossing. Het Zwolse bedrijf produceert op dit moment 4 platforms van 6 bij 6 meter voor Vliegbasis Woensdrecht, bedoeld voor motoronderhoud aan de F-35. “Een jongensdroom”, glimlacht CEO Norbert Pieterse.
Verstelbaar
NIJL Aircraft Docking kwam met een ingenieus systeem. De motor van de F-35 wordt voor onderhoud uit het toestel gehaald, gekanteld en door middel van aansluitringen in het onderhoudsplatform bevestigd. De access platforms zijn in hoogte verstelbaar. Zo kunnen monteurs elke centimeter van de motor inspecteren. In november zijn de access platforms klaar voor gebruik.
Airbus 380
NIJL Aircraft Docking bestaat 50 jaar. Het bedrijf levert complete onderhoudsplatforms, maar ook trappen en liften bedoeld om monteurs te ondersteunen bij inspectie en onderhoud. Hun klantenkring reikt van de treinenbranche tot automotive, maar NIJL is vooral actief in de luchtvaart, met klanten als Airbus, Lufthansa Technik, KLM en British Airways.
Uitschuifbare balkonnetjes
Zo is het staartdock voor de A380, het grootste passagierstoestel ter wereld, van Zwolse makelij. Een platform van 27 meter hoog. Goed voor 200 ton staal. Van alle gemakken voorzien, met uitschuifbare ‘balkonnetjes’ die het mogelijk maken om dichter bij het toestel te komen. Er zit zelfs een lift in: “Anders zo lastig als je je schroevendraaier vergeten bent beneden”, lacht Pieterse.
Het bedrijf heeft een dertigtal medewerkers. Het ontwerpen en het projectmanagement gebeuren in Zwolle. Het bouwen van de docks gebeurt elders. “We hebben onder andere partners in Oost-Europa en Azië”, zegt Pieterse.
Op maat
“Alles is tailormade”, vervolgt hij. Want bij het maken van een geschikt platform komt nog behoorlijk wat kijken. Allereerst moet het platform precies aansluiten op het vliegtuig, zodat de technici overal bij kunnen. Dan moeten de docks nog in de hangar passen. Vaak hebben luchtvaartmaatschappijen ook nog specifieke behoeften. Dat vraagt om slimme oplossingen, zoals die voor het nieuwe Nederlandse jachtvliegtuig.
Veilig en snel
“Een veilige werkplek creëren voor de onderhoudsmonteurs staat voorop. Daarnaast de veiligheid van het toestel. Sowieso mag het platform het vliegtuig niet beschadigen”, legt sales manager Chris Emmink uit. Met de platforms proberen ze de onderhoudstijd zo kort mogelijk te houden. “Ook een F-35 behoort zoveel mogelijk in de lucht te zijn. Door het platform zo goed mogelijk op het vliegtuig aan te passen, kun je de tijd op de grond beperken.”
Van/voor Nederland
“Onze equipment staat op alle continenten”, aldus Emmink. Commercieel, maar zeker ook voor de krijgsmacht. Zo leverde NIJL docks voor het militaire transportvliegtuig A400M van de Franse luchtmacht. Op Nederlandse bodem gebruiken monteurs van het Nederlandse transporttoestel KDC-10 Zwolse docks voor onderhoud. Voor de nieuwe A330-MRTT tanker van de luchtmacht levert NIJL de toegangstrappen.
De mannen spreken over een ‘leuke samenwerking’ met Defensie. Pieterse: “Ik ben trots op ons slimme concept waar Defensie ook in gelooft. En het is mooi dat we onze platforms voor onze F-35 hiermee in Nederland houden.”