Tekst André Twigt
Foto SGT Cinthia Nijssen

Het gezicht van DMO: eerste medewerker techniek Willem Rijsdijk

De dochters van Willem Rijsdijk vonden het wel komisch wanneer ook papa  ’s avonds na het eten in de woonkamer aanschoof om zijn huiswerk te maken. De één begon net aan het brugjaar HAVO/VWO. De ander zit op het VWO en hij deed een cursus werktuigbouwkunde. Hadden de kinders moeite met exacte vakken, dan wierp vader zich op als grote vraagbaak. Voor de eerste medewerker techniek bij het Cluster Lichte Voertuigen van de Afdeling Grondgebonden Wapensystemen was dat een kleine moeite. 

Willem werkt sinds 1995 bij Defensie. Hij heeft het er erg naar zijn zin.

Willem vindt het ook grappig. Ben je 53, zit je ’s avonds nóg met je neus in de boeken. Dat was niet altijd even makkelijk, maar Willem moest! Hij wil altijd vooruit. Niet jarenlang hetzelfde doen. “Ik ben niet zo’n stilzitter.” Zijn kennis, ervaring, toewijding en discipline leverde hem zijn huidige functie op. Binnen ‘Lichte Wielvoertuigen’ begeleidt hij alle modificaties en technische problemen aan de MB terreinwagen, het Luchtmobiel Speciaal Voertuig (LSV), de Quad en de Vector. Daarmee is hij dagelijks druk doende. 

Het werk van Willem is veelzijdig. Als eerste medewerker techniek is hij verantwoordelijk voor het doorvoeren van modificaties en het oplossen van technische problemen.

Problemen

De technicus zit inmiddels 1 jaar op functie. Met zijn cursus is hij net klaar. Die moest hij doen om aan te tonen dat hij het HBO werk- en denkniveau machtig is. Het werk voert hem naar uiteenlopende plekken in binnen- en buitenland. Hij overlegt met gebruikers (Korps Commandotroepen, 11 Luchtmobiele Brigade). Doet zaken met fabrikanten en houdt contact met de normsteller. “Hij is eindverantwoordelijk”, verduidelijkt Willem.

Na de luchtmacht heeft Willem het ook bij DMO heel erg naar zijn zin.

Stilzitten is er bij het Cluster Lichte Wielvoertuigen niet bij. De MB en LSV zijn al decennia lang in dienst en kampen met ouderdomsklachten. De instandhouding is daardoor best een dingetje. Beide typen worden op termijn vervangen door verbeterde en zwaardere 12Kn versies. “Naar die projecten kijken we binnen het cluster uit”, aldus Willem. In de tussentijd draaien andere projecten gewoon door. Nog maar net rondde de specialist de verwerving en aanpassing af van nog eens 8 quads. Die zijn bestemd voor de deelnemers aan operatie Resolute Support in Afghanistan. Verder is er nog het Special Forces-terreinvoertuig Vector. Van de 75 stuks zijn er 50 geleverd. “Nu nog valt het voertuig onder het projectteam, maar straks komt-ie bij ons cluster.” 

Hier geniet Willem van: een foto die de klant hem vanuit het missiegebied toestuurt. De techneut heeft een uitstekende werkrelatie met leden van het Korps Commandotroepen.
Recent rondde Willem Rijsdijk de verwerving en aanpassing af van nog eens 8 quads. Die zijn bestemd voor operatie Resolute Support in Afghanistan.

Keuze

Willem werkt sinds 1995 bij Defensie. Hij begon op vliegbasis Woensdrecht bij het aldaar gevestigde Logistiek Centrum (LCW). Na omzwervingen bij scheepswerf Van der Giessen-de Noord en Fokker Aerostructures was de keuze voor het militaire vliegbedrijf geen vreemde. Hij had zijn diploma MBO-4 Fijnmetaal in zijn achterzak en hij deed bij Fokker ervaring op met het werken aan vliegtuig-onderdelen. “Bij de vestiging Papendrecht laat Airbus rompdelen maken en ook de staarten voor de NH90 en de Apache helikopters komen er vandaan.” Laatstgenoemd type kent Willem vrij goed. Als monteur bij het LCW verrichtte hij veel modificaties aan zowel de Apache als de Chinook. Zoals de montage van de chaff/ flare dispenser en het aanbrengen van de ‘centrifugetrommels’ (Engine Advanced Protection System) op de luchtinlaten ter voorkoming van overmatige intake van zand en stof. Ook nam hij deel aan het aanbrengen van extra ballistische bescherming op de Chinook.  

Nooit spijt

Bij het LCW belandde hij uiteindelijk op de stoel van senior production engineer. In die hoedanigheid hield hij zich vooral bezig met werkvoorbereiding. Van zijn overstap naar Defensie heeft Willem nooit spijt gehad. Hij is gaan houden van het krijgsbedrijf. Hij roemt de veelzijdigheid ervan en de mogelijkheden om door te groeien. Een complete HBO-studie afronden ziet Willem niet zitten. Maar voor cursussen is hij te porren. “Het materieel verandert en je moet bijblijven. Stilstand is achteruitgang. In principe ga ik hier nooit meer weg. Tenzij ze me ontslaan. Maar daar ga ik niet van uit.”