Tekst André Twigt
Foto Bart Nijs
Nederlandse defensie-industrie gaat doorpakken
Defensieminister Ank Bijleveld onthulde vorige week in de media dat de Nederlandse defensie-industrie een grotere rol moet gaan spelen bij het verwerven van nieuw materieel. Wie deze woorden geringschattend opvat, had de beurs van de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) in Rotterdam moeten bezoeken. Met meer dan 100 standhouders bleek dat niet alleen Nederlandse bedrijven azen op de toekomstige miljoenenorders.
In evenementencentrum Ahoy betoogde de bewindsvrouw dat ons land op defensiegebied meer op eigen benen moet staan. En dat lukt niet zonder een solide fundament van kennis, technologie en capaciteiten. Om dit op te bouwen komt er meer geld voor onderzoek en innovatie, wat volgens Bijleveld de kansen voor de industrie vergroot en Defensie in staat stelt als launching customer (eerste afnemer) op te treden. In de zaal luisterden koning Willem-Alexander, captains of industry en vele militairen aandachtig toe.
Pragmatisme
Welke kant de minister met de industrie precies op wil, staat beschreven in de nieuwe Defensie Industrie Strategie. Dit boekwerkje werd tijdens de beurs gepresenteerd. Dagvoorzitter en oud-defensieminister Hans Hillen concludeerde na wat vluchtig geblader dat de uitwerking hem aansprak. “Ons bedrijfsleven staat bekend om zijn innovaties, pragmatisme en betrouwbaarheid. Het toeval wil dat precies deze eigenschappen ook essentieel zijn voor het realiseren van een adaptieve krijgsmacht.”
In eigen land
Hoe Defensie in staat is zich aan te passen aan haar omgeving en veranderende tijden, kwam voor het voetlicht in de stand van de Defensie Materieel Organisatie. Senior medewerker techniek Patrick van der Burg gaf een toelichting op de komende elektrificatie van de Fennek verkennings- en bewakingsvoertuigen. Dit project wordt in eigen land uitgevoerd, in nauwe samenwerking met het Materieel Logistiek Commando (MatLogCo) van de landmacht én de firma EMOSS uit Oosterhout. “We vervangen de verbrandingsmotor door een elektrische”, vatte Van den Borg de complexe opdracht beknopt samen.
Opwegen
Een opdracht die ook voor operationele eenheden voeten in aarde heeft. De actieradius van de elektrische aandrijflijn is nu nog maar geschat op 150 kilometer tegen 1.000 met de oude vertrouwde diesel. Adviseur voertuigtechniek van het MatLogCo ing. Paul de Man voorspelt dat de ingreep zonder twijfel gesleutel aan het operationeel optreden vereist. Maar de expert verzekert dat de voordelen van de modificatie opwegen tegen de (voorlopige) beperkingen. “De Fennek is straks zo goed als geruisloos en vrijwel onzichtbaar voor warmtebeelddetectie. Die eigenschappen brengen de verkenning op een veel hoger niveau.” Volgens De Man wordt achter de schermen hard gewerkt aan het opkrikken van de actieradius. “Samen met de industrie heeft dat onze continue aandacht. Hoe je het ook bekijkt: ook Defensie moet meegroeien met het gebruik van duurzame energiebronnen.”
Geheim
De Man en Van der Burg beloven alles op alles te zetten om tijdens de 31e editie van de NIDV-beurs een prototype van de vernieuwde Fennek te presenteren. Een project waarbij dat wat lastiger wordt, is de vervanging - op termijn - van de huidige 4 Walrusklasse onderzeeboten. Hoewel nog in de verkenningsfase grepen enkele gegadigden voor de grootste militaire order sinds de JSF, de wapenbeurs aan om hun belangstelling nog wereldkundiger te maken. Momenteel zijn er 4 kandidaten: de Duitse firma Thyssenkrupp Marine Systems, het Spaanse Navantia, de Franse Naval Group, die recent in Nederland een dochteronderneming opende en de samenwerking zoekt met Nederlandse bedrijven. Laatstgenoemde firma Damen/Saab maakte er tijdens de beurs geen geheim van geavanceerde technieken te willen gebruiken om haar ‘sub’ onzichtbaarder te maken voor onderwaterdetectie. Wordt vervolgd.
Raketdrone
Tijdens haar rondgang langs de stands kon minister Bijleveld niet om de drones van de firma Delft Dynamics heen. Sowieso blinkt ons land internationaal uit op dit gebied. Maar waar de whizzkids uit Delft mee kwamen, deed veel onvermoede bezoekers versteld staan. Bleek 1 van hun machientjes uitgerust voor gasdetectie... Nog veel opzienbarender was een drone, verstopt in een anderhalve meter lange raket. “Dit toestel brengt de drone in seconden op de plaats van bestemming”, begint specialist Thomas Helvensteijn. “Daar aangekomen breekt de raket open, waarna de drone vrijkomt en zich in de lucht ontvouwt. Vervolgens is hij klaar om op de gewenste plek opnamen te maken.” De specialist onthult dat de ‘raketdrone’ een bereik heeft van 10 kilometer en dat-ie op verzoek van Defensie is gemaakt. “Waarmee we volgend jaar op de proppen komen? Ik weet het niet”, peinst collega Karl Kajak. “Onze klanten dragen ideeën aan en wij voeren ze uit. Zo simpel is het.”