Tekst Evert Brouwer
Foto John van Helvert
Eerste hybride sleepboot vaart Den Helder binnen
De eerste uit een serie van 3 hybride sleepboten voor de Koninklijke Marine is eind vorige maand de haven van Den Helder binnengevaren. Het bijna 29 meter lange schip draagt de naam Noordzee en is de krachtigste sleper ooit die bij de marine in dienst komt.
Het project dat door Willem Burger van de Defensie Materieel Organisatie is geleid, was veelomvattend. Behalve de 3 schepen voor de marine, zijn gelijk 2 slepers voor de Zweedse marine besteld. Deze vaartuigen zijn speciaal geprepareerd om te kunnen opereren in ijzige wateren.
Energie opslaan
De oplevering van de sleepboten benadrukt de goede samenwerking tussen Damen, DMO en de Nederlandse Marine. Zowel Damen als Defensie kiezen voor duurzaamheid met deze ASD TUG 2810 Hybrid. De hybride boten varen zowel elektrisch als met een verbrandingsmotor. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit dan de huidige sleepboten. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden.
Dit project sluit goed aan bij het streven van Defensie om in 2050 grotendeels onafhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Deze plannen staan in de Operationele Energiestrategie die minister Hennis onlangs naar de Kamer stuurde.
Kracht
Op dit moment heeft de Koninklijke Marine 4 conventionele sleepboten van de Lingeklasse in gebruik in Den Helder (zie grote foto onder). Die hebben met een trekkracht van 22 ton te weinig om grote nieuwe schepen als het logistieke ondersteuningsschip Zr. Ms. Karel Doorman, bij alle windsterkten veilig te assisteren in de haven. De nieuwe sleepboten hebben een trekkracht van maar liefst 60 ton. Ook is de Noordzee-klasse met 2 roerpropellers zeer wendbaar. Ze kunnen bovendien volledig elektrisch varen met behulp van een set batterijen, maar ook diesel-elektrisch door middel van een generatorset en de elektromotoren. Indien de volle trekkracht nodig is, gebruikt de sleper 2 sterke hoofddieselmotoren.
Hybride
De Noordzee is door de Koninklijke Marine zelf van Roemeniƫ naar de haven van Den Helder gevaren. De 2 andere schepen, de Waddenzee en de Zuiderzee, komen deze maand en medio juni in gebruik.