09

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 02

JIVC levert modellen voor simulator

Tekst Leo de Rooij
Foto DMO/JIVC

Om te leren varen met kleine, snelle vaartuigen zoals de FRISC wordt momenteel een simulator ontwikkeld. Voor gebruik in deze Fast Small Ship Simulator (FSSS) zijn onlangs vijf 3D-scheepsmodellen uit de uitgebreide database van JIVC overgedragen aan de leverancier.

De FSSS is een project van de Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling (Codemo).  De simulator is bedoeld voor de opleiding en training van de bestuurder en navigator van snelle vaartuigen. Het is belangrijk dat zij daarbij leren samenwerken met marineschepen, omdat dit vaak situaties oplevert die kunnen leiden tot ongelukken. Kritieke momenten zijn bijvoorbeeld het in- en uitvaren van een Oceangoing Patrol Vessel (OPV) via de slipway en het in- en uitvaren van een afgezonken dok van een Landing Platform Dock (LPD).

De (kleinere) FRISC in de West maakt spectaculaire sprongen. In de toekomst kan er geoefend worden in de simulator.

Defensiebrede database

Het JIVC bezit en beheert een defensiebrede 3D-modellendatabase. Deze modellen zijn vrij bruikbaar voor defensietoepassingen. Een groot deel van de benodigde schepen voor het project Fast Small Ship Simulator is beschikbaar in de modellendatabase. De nu overgedragen modellen zijn het eerder genoemde OPV, het Joint Logistic Support Ship (JSS), Luchtverdedigings- en commandofregat (LCF), Landing Craft Utility (LCU) en Landing Platform Dock (LPD).

Slipway

Leverancier Marin, die de simulator samen met Cruden en TreeC ontwikkelt, breidt de modellen verder uit door gegevens van systemen,  grenswaarden en vaargedrag toe te voegen. Zo kun je bijvoorbeeld in de simulator ook echt de weerstand van de bodem van de FRISC op de slipway ervaren. De aangepaste modellen worden weer terug geleverd aan het JIVC. Die kan zijn database daarmee weer uitbreiden, waardoor ook andere simulatoren gebruik kunnen maken van deze modellen met extra mogelijkheden. Naast tijdbesparing levert dat ook nog financiële voordelen op. Een win-winsituatie voor alle partijen dus.