Tekst Leo de Rooij
Foto DMO
JIVC leidt project NIMCIS op Curaçao
Getest en goed bevonden. Dat was de uitkomst van de plug-up, een laatste uitgebreide test waarbij de werking van het systeem NIMCIS in de operationele omgeving werd beproefd. Het New Integrated Marines Communications and Information System in het Caribisch gebied is daarmee "fully operational capable”, meldt projectleider majoor der mariniers Peter Kersbergen van DMO/JIVC trots.
NIMCIS is een Command & Control-systeem dat voorziet in beveiligde spraak- en data-verbindingen. “Dan praten we dus over de HF-, VHF- en UHF-frequenties”, specificeert deelprojectleider Mark van Harmelen. “Zelfstandig werkend, onafhankelijk van vaste infrastructuur. Daarnaast voorziet het systeem in een zogenaamde 'blue force tracking', waarmee real time een perfecte 'situational awareness' (wie is op welk moment waar te vinden) kan worden opgebouwd. Met NIMCIS krijgen de eenheden in het Caribisch Gebied sterk verbeterde mogelijkheden op het gebied van C2 en informatie-uitwisseling.”
Er zijn straks 15 MB280CDI-voertuigen met NIMCIS uitgerust: 11 x patrouille en 4 x staf.
Cougar
Opereerden de mariniers in Nederland al sinds 2005 met NIMCIS, in de West werd nog steeds gewerkt met het (verouderde) systeem Cougar. Toen dat echt aan het eind van zijn levensduur raakte, was het logisch om ook met CZMCARIB aan te sluiten bij NIMCIS. De opdracht om die uitrol te realiseren kwam bij JIVC te liggen.
Afstand
Majoor Kersbergen: “We hebben een uitgebreid team van Defensiespecialisten samengesteld en daarbij ook de industrie betrokken. Het was alleen al een uitdagend project vanwege de afstand, waardoor er logistiek, operationeel en opleiding-technisch strak gepland moesten worden. Verder kregen we te maken met een fikse diversiteit aan gebruikers van het systeem: zowel mariniers, vloot, de Curaçaose militie, als de landmachtcompagnie in De West.”
Voor de gebruikers is NIMCIS vooral gemakkelijk in gebruik.
FRISC
Niet alleen de stafheuvel (hoofdkwartier op Curaçao, -red) kreeg NIMCIS, de apparatuur moest ook worden ingebouwd op het schip de Pelikaan, 15 MB’s en de FRISC-vaartuigen. Daarnaast zijn er nog 3 NIMCIS deployable ops-rooms geleverd, kisten met daarin de kern van de systeem-apparatuur die mobiel en daarmee snel inzetbaar is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan gebruik bij het verlenen van noodhulp na een orkaan.
Stabiel
Gevraagd naar de voordelen van NIMCIS geeft het projectteam moeiteloos een opsomming. De inmiddels aangeschoven deelprojectleider Niels Smit zoekt het in: “Robuust, stabiel, geheel zelfstandig. NIMCIS kent verder een dubbel veiligheidsniveau: de signalen zijn encrypted en de radio's beveiligd.” Van Harmelen benadrukt “het gemak in gebruik, met eenvoudige protocollen waardoor het systeem softwarematig licht draait. Daarnaast is een functionaliteit als real time situational awareness, die zelfs over de HF lange afstandsverbinding kan worden gebruikt, natuurlijk een geweldige pré. Je bent in staat om over schaarse bandbreedte toch cruciale data uit te wisselen.”
Oppoppen
Kersbergen is er van overtuigd dat de eenheden in de West met NIMCIS beschikken over “een volwassen C2 systeem zonder kinderziektes. Het systeem is inzetbaar en de instandhouding gegarandeerd. Iedere gebruiker met normale basisvaardigheden op de computer kan uit de voeten met dit systeem. Wel moet je oppassen voor 'skill fading': je moet het echt bijhouden anders worden je vaardigheden snel roestig. Nu is de uitdaging om de aanvullende behoeftes, die ongetwijfeld bij de gebruikers in het veld gaan oppoppen, voor zover mogelijk op te lossen. Maar de eerste geluiden die we teruggekoppeld krijgen van de gebruikers, zijn erg positief. Men roemt vooral het makkelijke gebruik en -ook niet onbelangrijk- de goede ergonomie. 'Ik heb nog nooit zo lekker gezeten achter de radio' was een van de opmerkingen. Kijk, dan hebben wij ons werk goed gedaan.”