Tekst Arjen de Boer
Foto sergeant-1 Eva Klijn

D-DMO over het belang van samenwerking

Wie op zijn spreekwoordelijke eiland blijft zitten en geen hand uitsteekt, komt geen stap verder. Zonder samenwerking staat Defensie stil, en stilstand is achteruitgang.

Samenwerken is het sleutelwoord. Defensie kan daar niet onderuit, en wil daar ook niet onderuit. Zonder de input van kennisinstituten en bedrijven is het nagenoeg onmogelijk wapensystemen te bouwen die voldoen aan de moderne eisen.

Dat weet viceadmiraal Matthieu Borsboom, directeur Defensie Materieel Organisatie (DMO), als geen ander. Tijdens de vakbeurs Undersea Defence Technology (UDT) benadrukte hij onlangs nog maar eens het belang van de zogeheten triple helix: de ‘driehoeksverhouding’ tussen kennisinstituten, bedrijven en Defensie.

De onderzeeboot heeft zeker een plek in de marine van de toekomst. Experts wijzen er op dat er in het onderwaterdomein nog veel valt te winnen.

Schoolvoorbeeld

De onderzeedienst is een mooi voorbeeld waar de gouden driehoek aan te pas komt, betoogde D-DMO. De Nederlandse overheid bezit simpelweg niet alle kennis en kunde om onderzeeboten te ontwikkelen en bouwen. “Door bezuinigingen is er veel verdwenen”, zei de viceadmiraal. “Maar veel kennis en technologie die in deze vaartuigen wordt gebruikt, is nog in Nederland aanwezig. Dat moeten we behouden en uitbreiden.”

Extra partners

Eigenlijk is er nog een vierde partij in de helix: andere landen waarmee Nederland kan samenwerken, vulde Borsboom aan. Zo wordt met het oog op de vervanging van de Walrus onderzeeboten momenteel onderzocht of met Noorwegen kan worden samengewerkt. “We moeten zoeken naar internationale samenwerking en in sommige gevallen zelfs integratie. Zo kunnen we besparen op bijvoorbeeld training en reserveonderdelen”, aldus Borsboom.

x

Verschillen

Maar deze 4e partij in de helix kent wel de nodige uitdagingen, hield D-DMO het publiek voor. Zo kunnen landen verschillende ambities hebben in een project. Verder kunnen verschillen in nationale wetgeving projecten verstoren, zijn aankoopprocessen anders ingericht en bestaan er cultuurverschillen. “Maar daar moeten we ons niet door laten tegenhouden.”

Lager prijskaartje

Borsboom sloot af met een dringend beroep op de industrie en instituten om de kosten te drukken. “Dat klinkt simpel, maar het is echt een obstakel. Kosten gaan eerder omhoog dan omlaag”, aldus D-DMO. Verder adviseerde hij: “Zorg voor interoperabiliteit. Verschillenden systemen moeten kunnen samenwerken. Leer van civiele bedrijven die werken in het onderwaterdomein. Er was een tijd dat civiele ondernemingen navolgden wat er bij Defensie gebeurde. Maar dat is aan het veranderen”, aldus de viceadmiraal. “En tot slot: Breng die kosten omlaag!”