07

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 05

DMO levert FRISC voor Rijksrederij

Tekst Kapitein Klaas Daane Bolier
Foto Evert-Jan Daniëls

Met de levering van 2 spiksplinternieuwe FRISC’s (Fast Raiding Interception and Special Forces Craft) aan de Rijksrederij (een onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu) loopt voor DMO de projectvoering bijna op zijn eind. De vaartuigen zijn bedoeld voor de Koninklijke Marechaussee en de douane. “Een interessant project”, zegt ing. Wiebe van der Haar van Maritieme Systemen/Wapensystemen van DMO.

x
Ondanks de ruige zee is het goed toeven in de stuurhut.

Bij de projectvoering fungeert DMO als tussenpersoon voor gebruiker en de werf; in dit geval dus voor de Rijksrederij. “Er zijn er nog 2 in aanbouw voor het Korps Commandotroepen”, weet Van der Haar. “Als die in augustus geleverd worden zijn er 54 nieuwe FRISC’s ingestroomd.”

Over de woelige baren.

Stuurhut

De vaartuigen voor KMar en Douane zijn – anders dan die van de mariniers - voorzien van een stuurhut, waarin ook nog eens radar en kaarten geprojecteerd kunnen worden op beeldschermen. “Heeft alles te maken met de wijze van inzet. Voor mariniers die boardings uitvoeren telt snelheid van handelen, de mogelijkheid altijd vuur af te kunnen geven, nou eenmaal zwaarder dan voor KMar of Douane. Die wilden graag een gesloten vaartuig, mede gezien de mogelijke weersomstandigheden in het inzetgebied (Waddenzee),” aldus Van der Haar.

Blik van binnen

Doosje

De opbouw doet verder niets af aan de uitstekende vaareigenschappen van de FRISC. “Er staat nu een doosje op, dat is alles. Hooguit heb je een iets beperkter gezichtsveld, maar dat hebben we ondervangen door de plaatsing van een camera, spiegels en veel ramen.”

Met zijn speciaal ontworpen V-vorm, de ruim 700 trappelende pk’s in werking en een diepgang van slechts 90 centimeter vliegt de FRISC over het wad. De topsnelheid is zo’n 80 kilometer per uur, ruim voldoende voor het onderscheppen van mensensmokkelaars of andere taken op maritiem gebied. De bemanning heeft de beschikking over een kombuisje en de FRISC is uitgerust met 5 luchtgeveerde stoelen. Zo wordt er voor gezorgd dat boot en bemanning letterlijk over het water zoeven zonder al te grote klappen te maken.

Met dit nieuwe vaartuig is de KMar een pilot in het Waddengebied gestart voor het bewaken van de maritieme grens. De militaire politieorganisatie heeft op termijn behoefte aan 7 vaartuigen met een stuurhut.