Tekst Ingmar Kooman
Foto John van Helvert en Frank Trim (infographic)
Nieuwe radar voor Zr.Ms. Rotterdam
30 jaar doen met hetzelfde montuur. De nachtmerrie van de opticien. En evenmin goed voor de brildrager zelf. Ook marineschepen moeten periodiek hun blik aanscherpen. Zr.Ms. Rotterdam krijgt na ruim 3 decennia een nieuwe maritieme bril. Met de Naval Smarter-waarnemingsradar krijgt het amfibisch transportschip driedimensionaal zicht.
Pensioen voor een radarsysteem? Als het al bestond, dan kwam dat van de Rotterdam zeker in aanmerking. “De DA05 werkt met een magnetron”, zegt Sjoerd Gelsema, medewerker bovenwater surveillance technologie. “Dat is ondertussen antieke technologie. Weliswaar is dit redelijk robuust, maar het is ook een single point of failure. Een magnetron biedt daarnaast geen enkele flexibiliteit voor moderne radartoepassingen.”
Anders is dat bij de Naval Smarter of NS100, vertelt contractmanager Henk Lok. “De NS100 telt 6 aparte zendtegels en 10 ontvangsttegels. Elke tegel bevat 64 modules. Gaat 1 zo’n module kapot, dan merk je dat nauwelijks. Graceful degradation noemen we dat.”
Bijkomend voordeel: Defensie gaat ook minder geld uitgeven aan reservedelen en onderhoud. Het nieuwe radarsysteem komt namelijk grotendeels overeen met de SMILE-radar aan boord van de patrouilleschepen en het Joint Support Ship.