Het Korps Commandotroepen heeft onlangs het beoogde nieuwe Special
Forces-voertuig gepresenteerd. Specialisten van de Defensie Materieel
Organisatie (DMO), het KCT en producent Defenture hebben nauw samengewerkt bij
de ontwikkeling en bouw van 2 testmodellen van dit Air Transportable Tactical
Vehicle, dat een deel van de huidige Mercedes Benz 290GD terreinwagens moet gaan
vervangen.
De nieuwe terreinwagen is inmiddels door de commando’s omgedoopt tot VECTOR,
wat staat voor Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road. In de
terreinwagen, die ook in een Chinook-helikopter kan worden vervoerd, zijn de
ervaringen van recente en eerdere missies verwerkt: mogelijkheid tot extra
bepantsering, veel ruimte voor bagage, extra vuurkracht door de plaatsing van
een ringaffuit met een zware .50 mitrailleur of 40 mm granaatwerper, een lier,
stoorzenders en ruimte voor extra radio’s.
De VECTOR is eenvoudig te bedienen en onderhouden. “Die eenvoud is voor ons
fundamenteel”, zegt KCT-commandant kolonel Jan Swillens.”Wij opereren onder de
zwaarste geografische en klimatologische omstandigheden en zonder logistieke
steun. De lat ligt bij ons daarom extreem hoog; we gaan voor een 10 en nemen
geen genoegen met een 9½.”
Blik vooruit
Daardoor vormt dit project ook voor de DMO een grote uitdaging. De
ontwikkeling van een dergelijk voertuig is geen sinecure. Het projectteam van
techneuten, logistici en toezichthouders heeft hierbij ook nadrukkelijk de
eindgebruiker betrokken. Teamleider kolonel Léon Jacobs: “Momenteel richt het
team de blik vooruit naar de instroomfase van de voertuigen die volgt op de
huidige testperiode. Wat moet de firma nog regelen voordat zij de productie kan
opstarten en welke logistieke aspecten dient Defensie zelf nog in te richten?”
Uitgebreid getest
Of de VECTOR aan het pakket van strenge eisen voldoet, wordt uitgebreid
getest door specialisten van het Materieel Logistiek Commando/Techniek, beter
bekend onder de oude naam Beproevingen. Zij testen de komende maanden twee
proefmodellen, en die tests gaan heel erg ver. In 10 weken tijd 40% van de
levensduur bereiken; ofwel gecontroleerd afraggen.
Dat gebeurt onder meer op de testbaan van DAF, waar een kasseienstrook een
ware aanslag is op de degelijkheid van ieder voertuig. Trillen er geen zaken
los, scheurt er niks af, blijft alles heel? Naast de degelijkheidstesten wordt
een uitgebreid onderhoudsonderzoek uitgevoerd, vult beproevingsleider Martijn
Visker aan. Ook wordt er tijdens de beproeving samengewerkt met andere
kenniscentra binnen Defensie. Zo zijn er de schiettesten samen met het
Kenniscentrum Wapens en Munitie en het inbouwen en testen van de radio’s door
het LCW in Dongen. Verder is er de klimaatkamer, waar van minus 40 tot plus 71
graden wordt bekeken of alles wel naar behoren blijft werken.
Dimensies
In het oefenterrein test sergeant-majoor Peter Wijnschot (Operationele
Beproevingen) veelal samen met de toekomstige gebruiker de terreinvaardigheid
van het voertuig. “Haalt ‘ie de opgegeven hellingspercentages, voldoet de motor
in extreem zwaar terrein, hoe houdt ‘ie zich bij doorwadingen, hoe voelt dat
allemaal als je erin zit? Maar ook of het voertuig wegveilig is, makkelijk in de
helikopter past, op een flatrack, wat zijn de dimensies, de wieldruk? Al dat
soort zaken testen we uitgebreid en daar doen we verslag van. We willen namelijk
wel dat de gebruiker straks iets goeds in handen krijgt.”
De komende maanden worden de twee testmodellen uitgebreid beproefd.
Afhankelijk van die resultaten en mogelijke aanpassingen stromen de eerste van
50 SF-voertuigen dan medio 2015 in. De testfase wordt met veel interesse gevolgd
door het Korps Mariniers en special forces uit o.a. België en Duitsland.