Tekst Evert Brouwer
Foto SM Joyce Rutjes
Combineer de doelmatigheid van een bestaand civiel voertuig en versterk die met de militaire wensen. Dat was de opdracht die 5 automobielproducenten in 2012 meekregen tijdens het traject van aanbesteding voor een nieuw wielvoertuig bij Defensie.
De opvolger voor onder meer een groot deel van het Mercedes-Benzbestand van Defensie, doet 2 jaar later al haar intrede: de Volkswagen Amarok. Bij de officiële overdracht door DMO aan de krijgsmachtdelen in Soesterberg waren er lovende woorden. “We zijn onder de indruk van de professionaliteit en zorgvuldigheid van de aanpak bij DMO”, aldus Ernst Jan van Eijkelenburg, senior vicepresident van PON Commercial Vehicles.
Defensie krijgt er met het contract in totaal 1667 bij. Souschef Projecten commandeur Ludger Brummelaar droeg op Camp New Amsterdam de eerste sleutels over aan de respectieve operationele commando’s. Brigadegeneraal Hans Damen (Commando Landstrijdkrachten), commodore Erik Schevenhoven (Commando Luchtstrijdkrachten) en kolonel der mariniers Frederik Swart (Commando Zeestrijdkrachten) toonden zich zeer verguld met de nieuwe aanwinst. De eerste voertuigen stromen daar binnenkort in. De overdracht aan de Koninklijke Marechaussee had eerder plaats.
Onmisbaar
Commandeur Brummelaar noemt de Amarok ‘een onmisbaar element in onze grondmobiliteit van Defensie’. “Vooralsnog zetten we dit voertuig in voor nationale operaties en bij oefeningen. Er is echter een mogelijkheid om de auto geschikt te maken voor internationale inzet. Daarvoor moeten we dan wel weer om de tafel”, zegt hij.
Zowel Brummelaar als Van Eijkelenburg roemde de samenwerking tijdens het project. “We hebben onze projectorganisatie gespiegeld aan die van de DMO. Daardoor konden we werken met gezamenlijke teams. Dat heeft enorm bijgedragen aan het succes. Er is nu een oplossing gevonden waarbij we van Commercial off the Shelf naar Military of the Shelf zijn gegaan”, zegt Van Eijkelenburg.
Dat is allemaal binnen een jaar na de contractondertekening gegaan: binnen de tijd en ook nog eens binnen het budget, zo rekent Brummelaar voor.
ANWB
Nieuw is dat DMO en de leverancier ook het onderhoud in het contract hebben meegenomen. De militaire voertuigen kunnen terecht bij de Volkswagengarage in de buurt. De ANWB zorgt eventueel voor hulp in noodgevallen. Het instandhoudingscontract kent een looptijd van 10 jaar. “Daarmee heeft Defensie meteen duidelijkheid over de levensduurkosten”, aldus commandeur Brummelaar.
De landmacht is met 1138 exemplaren de grootste afnemer, waaronder speciale Amaroks voor de Explosieven Opruimingsdienst Defensie. De luchtmacht heeft voornamelijk behoefte aan pick-ups. Er bestaat inmiddels internationale belangstelling voor zowel de wijze waarop het project is uitgevoerd als voor het voertuig zelf.