Tekst KAP Jaap Wolting
Foto MCD, DMO, Frisian Motors, DS Raider
Luchtmobiel en KCT centraal in testfase
Innoveren staat tegenwoordig met stip bovenaan in elk operationeel manifest. Defensie start het ene na het andere innovatieve project. Het CLAS heeft er zelfs een speciale afdeling voor in het leven geroepen: Concept Development & Experimentation (CD&E). In deze rubriek belicht Landmacht bijzondere trajecten die deze sectie initieert. Ditmaal: bemande elektrische mobiliteit.
Om haar effectiviteit en weerbaarheid te vergroten wil de krijgsmacht de energieafhankelijkheid in operaties terugdringen. 11 Luchtmobiele Brigade richt zich momenteel op snellere ontplooiing van heli-inzet met een grotere range en verminderde fysieke belasting. De brigade wenst de tactische grondmobiliteit uit te breiden met kleine, wendbare voertuigen. Het Korps Commandotroepen wil experimenteren met kleine, snelle, stille en hoog wendbare terreinvaardige tactische voertuigen en motoren die onder verschillende dreigingen en omstandigheden kunnen worden ingezet, om te onderzoeken of dat in een toekomstig mobility concept past. Logisch dus, dat juist bovenstaande 2 eenheden centraal staan in dit bijzondere traject.
Dat energiebehoefte militaire inzet beïnvloedt, is al meer dan 100 jaar bekend. Brandstofschaarste kan het voortzettingsvermogen beperken, vereist regelmatig grote, gevaarlijke, dure logistieke inspanningen en kan de snelheid van operaties begrenzen. Daarnaast hebben brandstofmotoren negatieve kenmerken die elektrische aandrijving niet kent. Enkele voorbeelden: stank, motorgeluid, uitstoot schadelijke gassen en toerenafhankelijk motorkoppel. Door het gebruik van e-mobility te beproeven, komen bij zowel KCT als 11LMB ideeën, wensen en eisen bovendrijven. Met die inzichten kan de landmacht bepalen welke stappen de organisatie moet zetten om de inzet daadwerkelijk te borgen.
Producten van de plank
Majoor-reservist Gerben Seevinck is als innovatieliaison bij het CLAS nauw betrokken bij het onderwerp. Volgens hem gaat dit CD&E-traject na maanden overleg nu echt een boeiende fase in: “Defensie, de kennisindustrie en andere betrokken partijen slaan de handen ineen. De intentie van de deelnemers is om een aantal off the shelf voertuigen aan te schaffen voor de testen. 11LMB en KCT staan centraal en geven uitvoering aan het experiment. Welke transportmiddelen er precies meedoen aan de proef is nog niet zeker. Er zijn meerdere opties. Denk daarbij aan de Israëlische DS Raider (voertuig voor de enkele man), de Leffert van Frisian Motors (meerpersoons voertuig), elektrische motoren van KTM en de hybride quad van de DMO-Innovatheek.”