04

Dit artikel hoort bij: Landmacht 08

Spullen, heel veel spullen

Toename reserveonderdelen in Lettele

Defensie besteedt meer geld aan reserveonderdelen en dat merken ze bij het depot in Lettele van het Materieellogistiek Commando (MatlogCo). Het Cluster Overige Goederen van de afdeling Logistiek werkt tekorten weg en legt voorraden aan van zogeheten klasse II/IV goederen. Ook brengt het processen en de administratie in SAP beter op orde. De bedrijvigheid is toegenomen sinds de verhoging van het budget.

Tekst: RITM Henny de Boer | Foto's: SM Eva Klijn

Van V-snaren tot gevechtsrantsoenen

Wat er allemaal op de planken ligt? Al het grondgebonden materieel voor de landmacht, marine en luchtmacht. Van pakkingen tot V-snaren, van zaklampen tot brandblussers en van spatborden tot gevechtsrantsoenen. Specifieke onderdelen voor schepen en vliegtuigen herbergen de marine en luchtmacht in eigen depots. 

Glocks en Minimi's

Eind vorig jaar zijn er veel wapens van het grotere budget gekocht. Kisten vol gloednieuwe MAGs, .50’s, Glocks, Colts, Minimi’s en HK416’s liggen weer klaar in de wapenloods. Ter vervanging van sleets geworden wapens, maar ook ter vergroting van de voorraden. “Eind vorig jaar was er ineens veel geld dat snel kon worden besteed. Vooral het cluster wapens van de sectie Assortimentsmanagement sloeg zijn slag”, vertelt majoor Rik Smit, commandant Cluster Overige Goederen.

Extra helpende handen

De toegenomen bedrijvigheid vraagt om extra helpende handen. Er is een aantal korporaals en inhuurkrachten aangetrokken om de grotere aanvoer te verwerken.  

Klant beter bedienen

Smit: “Door goede samenwerking met de Utrechtse secties Assortimentsmanagement en Inkoop en een aantal eigen herstelacties, hebben wij langzaam maar zeker steeds meer spullen op de planken. Zo kunnen wij de klant steeds beter bedienen, dáár gaat het ten slotte om. Maar het grote bevredigen moet nog komen; wij grijpen nog regelmatig mis.”         

Achterstanden inlopen

“Vanwege de huidige drukte gaan veel spullen na ontvangst meteen de deur uit naar de eenheden”, vertelt Smit. “Het restant dat daarna bij ons achterblijft, slaan wij op. Dat gaat sneller dan alles eerst uitpakken en verwerken. Het gaat vaak om naleveringen van spullen die wij eerder niet konden verstrekken; er hingen nog duizenden aanvragen in het systeem. Die achterstanden zijn we aan het inlopen.” 

Verschillende levertijden

De levertijd verschilt per product; sommige producten kunnen meteen worden geleverd, andere moeten nog worden gemaakt. Weer andere moeten eerst Europees worden aanbesteed. Tussen contract en ontvangst ligt zomaar een half jaar.  

Omlooptijden verkorten

Het depot telt talloze reserveonderdelen voor Bushmasters, Fenneks, Boxers en CV90’s. Buiten, vlak bij de ontvangsthal, staan bijvoorbeeld pallets met tracks van rupsvoertuigen, motoren, eindaandrijvingen, assen en versnellingsbakken van diverse rupsvoertuigen opgestapeld. Deze voorraden zijn onlangs dichterbij gezet om omlooptijden tussen orderpicken en uitleveren te verkorten. 

‘Met man en macht’

Smit: “We zijn 3 jaar geleden overgegaan op SAP. In nauwe samenwerking met de Sectie Logistieke Processen liepen we grote achterstanden in. Ik heb specialisten in dienst die alle gegevens nalopen en processen verbeteren: komt het aantal producten op de plank overeen met het getal in het systeem? Is de naam van het product goed ingevoerd? Daar werken we met man en macht aan. Krijgsmachtbreed kennen wij honderdduizenden producten. Voordat dat allemaal op orde is, goeie genade. Maar inmiddels hebben we hier in Lettele qua verstrekkingen al veel rechtgetrokken.” 

Voorraden voor meerdere jaren

In de ontvangsthal is het soms zo vol dat je er niet kunt lopen. Voorheen was de ruimte wel eens leeg, maar die tijd is voorbij. Smit: “Er komen heel veel spullen op ons af die we misschien uiteindelijk niet allemaal kwijt kunnen. Zeker niet nu we meer voorraden voor meerdere jaren gaan aanleggen. We zien inmiddels om naar alternatieven en ik sluit niet uit dat we straks meer materieel buiten of in een tent of (opblaas-)hal moeten opbergen.” 

Prio: materieel voor missie

In de zogeheten expeditieruimte zetten de medewerkers alle producten bij de deur klaar voor vertrek. Materieel voor missies en oefeningen heeft prioriteit. Het Bevoorradings en Transport Commando (B&TCo) en de Defensie Verkeers- en Vervoers Organisatie (DVVO) brengen het geheel elke dag naar de Harskamp, vanwaar het verdeeld wordt over het land. 

’Voorraden optoppen’

Kolonel Gerhard Schonewille, commandant MatlogCo: “Ik heb het budget in 3 jaar zien stijgen van 90 naar 186 miljoen euro dit jaar. We verwachten dat het budgetniveau zo blijft of zal stijgen, afhankelijk van de politieke ontwikkelingen. Het grootste deel gaat naar onze wapensystemen, zoals de CV90, de Boxer, Pantserhouwitser, Fennek en Bushmaster. De voorraden toppen op dit moment op en we zien dat de leverbetrouwbaarheid en beschikbaarheid eveneens een stijgende lijn vertonen.” 

Over MatlogCo

Het Materieellogistiek Commando Land (MatlogCo) voert het onderhoud uit aan alle landsystemen van de krijgsmacht, zoals wapens en voertuigen. De Afdeling Logistiek van MatlogCo verzorgt de inkoop, opslag en uitlevering van artikelen en reservedelen. Hieronder valt het Cluster Overige Goederen in Lettele. In Utrecht zitten de secties Assortimentsmanagement en Inkoop. Het MatlogCo telt in totaal ongeveer 1300 medewerkers.