07

Dit artikel hoort bij: Landmacht 04

Werkpaard in de woestijn

Tekst KAP Arjen de Boer
Foto KPL Jasper Verolme

Terreinwagen van Desert Falcon in de spotlights

Soms is het stofhappen in Mali, maar rondrijden in de open Mercedes Benz G280 CDI-terreinwagen heeft zo zijn voordelen.

De Task Group Desert Falcon (TGDF) heeft meerdere van deze terreinvreters voor de patrouilles in steden en dorpen. De opengewerkte structuur van het chassis is ideaal voor de Dutch Approach, de werkwijze van de Nederlandse militairen in Mali: open en benaderbaar voor de bevolking.

Maar de CDI’s worden tijdens MINUSMA ook ingezet voor lange afstandsverkenningen over de uitgestrekte woestijnvlakten van het Sahelland. Deze (vaak meerdaagse) operaties ver van de thuisbasis zijn het handelsmerk van de Long Range Reconnaissance Patrol Task Group van Desert Falcon.

Klik hieronder op de hotspots voor meer informatie over dit werkpaard.

Het open karakter

De mannen prijzen het feit dat ze in de open lucht zitten, 360 graden zicht hebben en zo goed in contact kunnen komen met de bevolking. Je kunt elkaar bij wijze in de ogen kijken en dat schept sneller vertrouwen dan ‘onzichtbare’ militairen weggestopt achter en onder dikke pantserplaten. Nadeel zijn natuurlijk wel de stofwolken wanneer de mannen achter elkaar door de woestijn crossen.

De bewapening

De Mercedes is zwaarbewapend voor zo’n soort voertuig. Bovenop staat een .50 machinegeweer of een 40 mm Automatic Grenade Launcher. Op een draaibare beugel voor de bijrijdersstoel is een MAG-machinegeweer gemonteerd zodat ook de voertuigcommandant kan schieten. Verder zijn her en der bevestigingspunten zodat de mannen makkelijk bij hun Colt machinegeweren kunnen.

Automaat

De chauffeur van de CDI kan zich tijdens het rijden volledig focussen op het ruige terrein in Mali. Hij hoeft niet continu te schakelen aangezien de wagen een automatische versnellingsbak heeft. Maar mocht het nodig zijn, dan kan er overgestapt worden naar handmatige bediening.

Bescherming rondom

Hoewel de militairen relatief open en bloot zitten, en dus kwetsbaarder zijn voor vijandelijk vuur en bermbommen, rijden zij niet helemaal onbeschermd rond. Op diverse plekken zijn pantserplaten bevestigd. Zelfs de wielen hebben een vorm van bepantsering. De wagen is hierdoor wel zwaar, zodat hij zich weleens ingraaft in het Malinese zand.

Long range

Hoofdkenmerk van de TGDF is het vermogen om tijdens meerdaagse patrouilles op grote afstand van de basis inlichtingen te verzamelen. Hiervoor heeft de CDI een hoofdtank en een reservetank waarmee de wagen een bereik van honderden kilometers heeft. Ook zijn er diverse jerrycans voor eventueel extra brandstof.

Genoeg energie

Er zijn meerdere accu’s aan boord om alle elektrische apparaten zoals radio’s van stroom te voorzien. Sommige wagens hebben achterin een koelbox om water en eten goed te houden. In de hitte van Mali, soms boven de 50 graden, is een koude slok water goud waard.

Krachtige motor

De Mercedes Benz CDI heeft een krachtigere motor dan zijn voorganger. CDI staat voor Common-rail Direct Injection, een systeem waarbij diesel direct in de motor wordt gespoten wat prestatieverhogend werkt. Dat kan een voordeel zijn in onherbergzaam terrein. Maar soms ook een nadeel. Omdat de wagen relatief zwaar is, rijdt hij niet weg, maar graaft hij zichzelf in als er ineens een flinke peut gas wordt gegeven. Dan moet er een Bushmaster aan te pas komen om de wagen los te trekken.