07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

Een dagje KMarren met…

Wachtmeester-1 Peter, Brigade Politie & Beveiliging

Een gat in de markt, dat bleek de bestrijding van transportcriminaliteit op Schiphol te zijn. Na een paar jaar bezig te zijn met ondermijning ontdekt wachtmeester-1 Peter dat er een hele wereld schuilgaat achter het vrachtverkeer op Schiphol.

Schiphol is uniek, weet Peter die bij de Brigade Politie & Beveiliging werkt. Er zijn zoveel transportbedrijven op en rond Schiphol, en zoveel activiteit, dat het belangrijk is om daar ook aandacht voor te hebben. Soms maken criminelen misbruik van zulke bedrijven om hun smokkelwaar binnen te halen of geld wit te wassen. Dus werkt de overheid samen met private partijen om ondermijning op en rond Schiphol tegen te gaan.

De luchthaven is aantrekkelijk omdat daar luchtvracht overgaat in transport over de weg. Zodoende komt Peter in 2022 met het idee om een Team Transportcriminaliteit op te richten. Inmiddels bestaat dit team uit 4 collega’s die dit werk als neventaak uitvoeren. Samen controleren ze bijvoorbeeld of vrachtwagenchauffeurs het juiste rijbewijs hebben. Of dat chauffeurs in het bezit zijn van de goede vergunningen en zich aan de rij- en rusttijden houden.

Daarnaast controleert het team of de goederen op de vrachtbrief ook daadwerkelijk in de vrachtwagen aanwezig zijn. “Je moet weten waarop je moet controleren”, zegt Peter. “Bijvoorbeeld; als eigenaar ben je trots op je transportbedrijf en wil je naamsbekendheid opbouwen. Maar regelmatig zie ik vrachtwagens zonder logo. Ik vraag me dan af welke reden hierachter zit.”

Naast zulke zogenoemde ‘blanco’ vrachtwagens zijn er nog andere signalen waar Peter en zijn team scherp op zijn. “We hebben bepaalde methodes om na te gaan wat voor ons afwijkend is qua vracht.” Het team werkt met een checklist om vrachtwagenchauffeurs te controleren op strafbare feiten. Na een overtreding volgt een boete en die kan flink in de papieren lopen.

Op Schiphol worden regelmatig illegale chauffeurs aangetroffen. Als dat het geval is, wordt de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) ingeschakeld. Bij een grote controle werden al eens 4 illegalen betrapt die aan het werk waren als vrachtwagenchauffeur. Wie illegalen in dienst neemt, kan ze minder betalen, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van de bedrijven die wel te goeder trouw werken.

In de 2 jaar dat Peter en zijn collega’s nu bezig zijn, boekten ze al verschillende successen. Zo betrapte Peter een chauffeur die sinds 2019 van een uitkering leefde maar toch aan het werk was. Bovendien was de man onder invloed van cocaïne. In een andere zaak leidde een tip van het team naar 170 kilo drugs in het Westelijk Havengebied. “Zo gezien kunnen onze controles grote gevolgen hebben.”

Meedoen aan 'Een dagje KMarren met...'?

Wil jij ook een keer je werk laten zien in 'Een dagje KMarren met...'? Neem dan contact op via kmar.magazine@mindef.nl.

Tekst en regie: Kirsten de Vries | Video: Jeroen van Dijk | Montage: Karel Polack