06

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 02

Een dagje KMarren met…

Opperwachtmeester Alex, wijkopper Schiphol en biker

Het is bij uitstek een Nederlandse manier om je werk te doen; op de fiets. De bikers van de Koninklijke Marechaussee op luchthaven Schiphol weten er alles van. Hun mountainbike is niet alleen een vervoermiddel om snel van a naar b te komen, maar ook een stuk gereedschap dat je kunt gebruiken tijdens een aanhouding. “Ze kunnen al fietsend eraf springen en een verdachte vloeren”, weet opperwachtmeester Alex van de Brigade Politie & Beveiliging.

Jarenlang fietste hij op en rond Schiphol om te assisteren bij reanimaties, winkeldiefstallen en ordeverstoringen. “Zo was er tijdens een nachtdienst eens een dakloze die rotzooi schopte in een parkeergarage”, blikt Alex terug. “Voor ons was het makkelijk om snel ter plaatse te gaan.” Bikers zijn wendbaarder en kunnen de kortste route kiezen, desnoods via trappen en zigzag tussen reizigers door. “Dan zijn we vaak sneller dan collega’s die daar in een auto heen moeten.”

De Brigade Politie & Beveiliging op Schiphol heeft ongeveer 30 bikers in het personeelsbestand. Als de bezetting en het werk het toelaten rijden er elke dienst 2 collega’s rond op hun mountainbikes. Zo vullen zij qua snelheid en zichtbaarheid een mooi gat op tussen voetpatrouilles en surveillance met de motor en auto.

Wie de ambitie heeft om biker te worden, krijgt een opleiding van een week. “De eerste dagen wordt getest of iemand genoeg conditie heeft. Dan fietsen we dagelijks een kilometer of 30 en tussendoor oefenen we technieken zoals stilstaan op de fiets (zonder voeten aan de grond, red.) en trapjes affietsen”, zegt Alex, die deze opleiding jaren geleden zelf ook heeft gevolgd. “Ook oefenen ze meer speciale vaardigheden zoals slalommen en achtjes rijden om de fiets goed onder controle te krijgen.”

De laatste dagen zijn gereserveerd voor oefencases. Denk bijvoorbeeld aan een demonstratie, die zijn er wel vaker op Schiphol. Op de fiets zit je net iets hoger en heb je goed overzicht over een groep mensen. Daarbij kunnen bikers hun fiets gebruiken om een locatie af te schermen en demonstranten om te leiden. Als een verdachte wordt aangehouden, kunnen ze hem over de fiets trekken, waardoor hij uit balans is en makkelijker aan te houden.

“In nood zou je zelfs je fiets kunnen gebruiken om mee af te weren en zo een persoon op afstand te houden”, vertelt Alex. “Maar snelheid en wendbaarheid zijn de grootste voordelen van bikers. Zelf vind ik het altijd fijn om lekker buiten en in beweging te zijn. Tijdens een nachtdienst is dat heerlijk. Als je dan een verdachte moet aanhouden kunnen we de fiets gebruiken om die persoon in te sluiten. Zo wordt de fiets eigenlijk een extra collega.”

Meedoen aan 'Een dagje KMarren met...'?

Wil jij ook een keer je werk laten zien in 'Een dagje KMarren met...'? Neem dan contact op via kmar.magazine@mindef.nl.

Tekst: kapitein Arjen de Boer | Video: sergeant-majoor Christian Snijders | Montage: Karel Polack