03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 04

De 12 mooiste foto's van...

…de Kennismakingsdagen op het OTCKMar

24 uur onderdompelen in de wereld van de Koninklijke Marechaussee. 26 kandidaten namen 11 en 12 april deel aan de Kennismakingsdagen op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee in Apeldoorn. Ze maakten kennis met het werk van de Marechaussee, en ook het militaire aspect ervan.

Augustus vorig jaar werden de Kennismakingsdagen (KMD) voor de eerste keer georganiseerd. Dit is de 4e editie van de pilot. Een project van nut en noodzaak, legt majoor Reinier van der Ven (sectie Operatiën, OTCKMar) uit. “Voor iedere gevulde opleidingsplaats zijn 4 à 5 kandidaten nodig. Een groot deel van de sollicitanten komt namelijk niet door de psychologische of sportmedische keuring. Ook de uitslag van de capaciteitentest kan roet in het eten gooien. Anderen halen hun diploma niet of vinden een studie die toch beter bij hen past.”

Vervolgens start de marechausseeopleiding. “Daarin valt gemiddeld 1 van de 4 leerlingen af in de eerste weken. Dat, terwijl de KMar een aanstellingsopdracht heeft en daarom ieder jaar honderden opleidingsplaatsen wil vullen.”

De vraag is dan: waarom stoppen de sollicitanten? Reinier vertelt: “In de exitgesprekken horen we vaak dat het beeld dat de jonge mensen gevormd hebben van de KMar voor ze aan de opleiding beginnen geromantiseerd is. Ze kennen de beelden van de collega’s met de lange wapens op Schiphol of de indrukwekkende verhalen van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten. Soms denken ze ook een soort politieagent te worden. Toch word je wel degelijk een militair gemaakt in de opleiding. Dat betekent dus dat je niet enkel in blauw rondloopt, maar dat je ook op bivak gaat, zelfs als het regent.”

Beter beeld

De Kennismakingsdagen zijn er om het eerlijke verhaal over de opleiding te vertellen. “Het is een voorlichting, waarmee ze goed beslagen ten ijs komen. Maar de KMD zijn er ook om de cursisten de kans te geven rond te kijken op de kazerne, te praten met mensen die nu in opleiding zitten en te proeven van de casuïstiek die ze ook tegen kunnen komen in hun toekomstige werk. Hierdoor krijgen de jonge mensen een beter beeld van wat ze kunnen verwachten.” Daarnaast zijn de KMD een manier om data te genereren. Een drietrapsraket, dus. “We kijken: is dit een knop waaraan we kunnen draaien om uitval in de eerste weken van de opleiding te voorkomen?”

6 veelvoorkomende redenen dat marechaussees (in spe) afhaken

  • Te geromantiseerd. Zoals Reinier uitlegt gaat het werk verder dan wat men ziet in reclames, YouTube-videos of social media.
  • Heimwee. Het begin van de opleiding is voornamelijk intern. Je kamer deel je met collega’s. Sommige cursisten onderschatten dit, waarna ze de opleiding staken.
  • Geen telefoon. Momenteel is de regel dat de leerlingen hun smartphone in het begin van de opleiding tijdelijk moeten inleveren. In een digitale maatschappij als de onze is dat voor een aantal de reden om de studie te beëindigen. 
  • Te hoog opleidingsniveau van de kandidaat. Voor de opleiding geldt minimaal MBO2-niveau. Er is geen opleidingsplafond. Daardoor startten soms hoger opgeleide deelnemers met de opleiding, en komen die zichzelf daarin tegen.
  • Verveling. Rondscheuren op een motor of nieuws van bijzondere recherchevondsten… Het hoort bij het werk, maar niet bij aanvang van de werkzaamheden. De beginfunctie speelt zich namelijk vaak af bij de paleiswacht. “Dat kan verveling betekenen.”
  • Je begint als marechaussee. Wie verwacht binnen een jaar op de wachtmeestersopleiding te zitten, heeft het vaak mis. “Ook door die valse verwachting haken mensen af.”

Nieuwsgierig? Zie dan hieronder de 12 mooiste beelden van de Kennismakingsdagen van de KMar.

11 april kwamen de jongeren binnen. Na een diner in het KEK-gebouw en het bespreken van wat kazernediscipline, volgt een les zelfverdediging. De nacht brengen ze door in de sportzaal op een veldbed, in een slaapzak. Die ochtend worden ze om 05.45 gewekt. Na wat krikkrakken en ontbijten, begint het programma. Voor een groep een koude start: in de regen op de hindernisbaan.

Deze samenwerkingsopdracht is geen sinecure. Even na zevenen trotseren de deelnemers de elementen. Zo moeten ze in 15 minuten 3 balken, 3 gewichten, een touw en een tractorband naar de andere kant van de muizentrap zien te krijgen. Zonder de grond te raken, want wie in de grindbak belandt, heeft de opdracht niet overleefd. 3 mensen ‘sneuvelen’ bij de eerste poging. Wat gaat er mis, vraagt de luitenant? “We moeten misschien eerst een plan maken en dan pas de opdracht gaan uitvoeren”, merkt iemand uit de groep op.

Bij de casus de-escalerend communiceren staan de deelnemers op de fictieve luchthaven op de kazerne. Ze beschermen het gebied: de ruimte achter het lint is door een gaslek ontoegankelijk. Al snel duikt er een acteur op. “Ik werk hier als schoonmaker. Gisteren liet ik mijn dochtertje mijn werkplek zien, maar ze is haar knuffel vergeten.”

De vader wil erdoor, de deelnemers moeten de man de doorgang beletten. “Laat me erdoor!”, klinkt het, woedend. Gevolgd door een radeloos: “Alsjeblieft.” Met de handen op de rug probeert de marechaussee in spe de man tot bedaren te brengen. “Ik kan u onmogelijk toelaten, het is voor uw eigen veiligheid.”

In de nagebootste winkelstraat draaien acteurs dezelfde casus. Luc (19): “Nog best lastig je boodschap uit te leggen, als iemand zo duidelijk door wil. Je moet echt je best doen de rust te bewaren. Ik voelde wel wat adrenaline”, lacht hij. “Ik begin op 30 mei met de opleiding tot marechausseebeveiliger. Ik heb eerder ook gesolliciteerd bij de politie, maar ben blij dat ik toch naar de KMar ben gegaan. Ik vind het een mooie organisatie en dat groene, het militaire van de opleiding, dat ligt me wel.”

Hoewel zijn keuze al gemaakt was, is hij blij dat hij een kijkje achter de schermen kan nemen. “Ik vind de Kennismakingsdagen uitdagend en vernieuwend. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Sporten in de kou, slapen op een veldbedje, om kwart voor 6 gewekt worden… Doorzetten, je beste beentje voor moeten zetten. Het helpt me enorm om een beter beeld te krijgen van de opleiding. Je kan even rondkijken op de locatie en kletst met de studenten die nu in opleiding zitten, hoort hoe zij de opleiding ervaren hebben. Leerzaam ook om te zien hoe de organisatie in elkaar zit.”

Weer buiten draait een derde casus. De opdracht? Je staat voor het paleis. De koning arriveert over 2 minuten. Zorg dat het parkeerplein leeg is. Succes! Enigszins verbaasd lopen de deelnemers naar buiten. Daar treffen ze een dame, die in de bosjes zoekt naar een verloren trouwring. De deelnemers proberen de vrouw te overtuigen te vertrekken. Elke seconde telt, de overredingskracht draait op volle toeren. “1 minuut”, roept de instructeur. En al snel: “30 seconden.” Het is een test in stressbestendigheid, legt hij uit. “Zorg dat je de rust bewaakt onder tijdsdruk en de opdracht goed volbrengt.”

De KMD zijn alleen bestemd voor kandidaten die daadwerkelijk gesolliciteerd hebben en zijn vrijblijvend. Anders dan de voorlichting, die harde voorwaarde geldt bij inschrijving op de opleiding. Dat maakt het echter wel lastig inschatten hoeveel mensen er daadwerkelijk bij de KMD aanwezig zijn. Deze editie deden er 26 mensen mee; 46 mensen gaven vooraf aan aanwezig te zijn.

De KMD worden begeleid door een team van 6 collega’s vanuit het OTC en het Landelijk Tactisch Commando (LTC), 3 andere collega’s nemen het organisatorische deel voor hun rekening, 4 acteurs figureren in de casussen.

Ook zijn er psychologen aanwezig tijdens de dagen. Zij kijken mee tijdens de verschillende onderdelen en beoordelen de stressbestendigheid, mensgerichtheid en het leervermogen van de (mogelijk) aankomend marechaussees.

Dit is de 4e editie van de Kennismakingsdagen. Reinier: “Uiteraard monitoren en evalueren we de KMD, maar je ziet pas na 7 maanden of de KMD écht vruchten afwerpen: als de opleiding is afgerond.”

De eerste voorzichtig hoopgevende berichten zijn er al wel, concludeert Reinier: “Geen van de 15 deelnemers die meededen aan de eerste KMD in augustus is gestopt met de opleiding.”

Tekst: kapitein Saminna van den Bulk | Foto’s: sergeant Gregory Fréni