08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 10

KMarKort

Marechaussee verleent opnieuw bijstand bij onrust

Afgelopen weekend was het opnieuw onrustig in meerdere steden in Nederland. Op verschillende plekken zijn rellen uitgebroken. Dit ging gepaard met grote vernielingen en behoorlijk veel geweld tegen hulpverleners. Vanuit de Nationale Politie is daarom een beroep gedaan op ME-bijstand vanuit de Marechaussee. Zondag heeft de Landelijke Bijstand Organisatie (LBO) van de KMar onder andere bijstand geleverd in Utrecht en Amsterdam.

De inzet van de LBO is minimaal gebleven. De collega’s van de LBO werden in Utrecht en Amsterdam ingezet ter ondersteuning van de politie. Hierbij deden zich geen grote incidenten voor. Er was grote waardering voor de flexibiliteit van de collega’s die veelal op hun vrije dag gehoor hebben gegeven aan de oproep tot inzet.

Ook aan de grenzen was de Marechaussee extra waakzaam om mogelijke relschoppers vanuit het buitenland te onderkennen. Tijdens de controles zijn er geen relschoppers aangetroffen.

Nieuwe drone van VOA meteen ingezet

De Verkeersongevallenanalyse (VOA) van de Koninklijke Marechaussee heeft recent een drone gekregen voor haar operaties in het kader van KMar Future Proof. De drone kon meteen worden ingezet. “Ik had de drone pas 24 uur in mijn bus liggen toen ik het apparaat al kon toepassen”, vertelt drone-specialist opperwachtmeester Martijn van de VOA.

Martijn heeft de drone gebruikt tijdens een verkeersincident eind vorige maand bij de Drentse plaats Veenhuizen. Daar was een vrachtwagenchauffeur van Defensie met een aanhangwagen vol munitie in de berm terechtgekomen. De aanhangwagen kantelde en viel uiteen, waarna de munitie in de berm en in de sloot belandde. Een gebied van 300 meter rond de vrachtwagen was afgezet en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie kwam ter plaatse om het gebied veilig te stellen.

De opperwachtmeester heeft de drone ingezet om beelden van het incident te maken. “Die drone is heel waardevol. Je kunt foto’s maken vanuit de lucht in plaats van vanuit de pompmast van de bus. Daardoor krijg je makkelijker en sneller een overzichtsbeeld van de plaats delict, vanuit een veel hogere positie. Het beeld is ook nog eens van betere kwaliteit. Hoe mooi is dat! De beelden kunnen daarnaast gebruikt worden voor een digitaal 3D-model, dat ons helpt bij ons onderzoek.”

De drone-inzet van de VOA maakt deel uit van Luchtwaarneming KMar. Het type drone waarmee de VOA werkt is de SkyRanger. Dit onbemande toestel kan volgens de kenners binnen de Marechaussee vliegen met heel slecht weer, is zeer betrouwbaar en heeft de beste camera’s.     

Levering eerste self-service kiosk

Op het Opleidings-, Trainings- en Kenninscentrum van de Koninklijke Marechaussee (OTCKMar) is vorige week de eerste selfservice kiosk geleverd in verband met de invoering van de EU-verordening Entry & Exit-systeem (EES). Uiteindelijk komt deze kiosk op alle grensdoorlaatposten te staan. EES is een nieuw registratiesysteem voor zowel visum- als niet-visumplichtige derdelanders die het Schengengebied in- en uitreizen.

Alle niet-EU-onderdanen krijgen vanaf mei volgend jaar geen fysieke stempel meer in hun paspoort, maar een automatische stempel in hun EES-dossier. Om zo’n EES-dossier op te maken, moeten de grensbewakers van de EU-landen meerdere zaken registreren: een paspoortscan, een gezichtsfoto, de afdrukken van 4 vingers (rechterhand) en datum + plaats van het grenspassagemoment. Om de grenswachter te ontlasten met deze werkzaamheden is een selfservice kiosk ontwikkeld.

Inzien reizigersinformatie
Met de informatie uit de registratie kunnen de collega’s zien of de reiziger langer dan de toegestane 90 van 180 dagen in het Schengengebied verblijft. Om deze reizigersinformatie te raadplegen, wordt er een koppeling gemaakt met de Grens Passage Beslis Service, kortweg: GPBS. Zo ver is het nu nog niet.

Eerst gaat de Marechaussee het werken met deze kiosk testen. Ook wordt de koppeling tussen deze kiosk met het GPBS-systeem getest. Dat gebeurt op het OTC in het FieldLab Future Borders*. Ook op enkele grensbrigades in het land gaat dat gebeuren. Als dat er allemaal goed uit ziet, wordt de kiosk ook echt aangesloten en in gebruik genomen voor het grenswerk.

Meer informatie
Vind je het leuk om deel te nemen aan de EES-testen? Of wil je meer weten over deze ontwikkeling? Stuur een mail naar contact.future.borders@mindef.nl.

* Wat het FieldLab doet en voor wie, daarover lees je binnenkort meer in dit magazine.

‘Roze lijst’ mogelijk vervangen door app

De Koninklijke Marechaussee heeft interesse getoond in een applicatie die de onderhoudslijst voor materieel vervangt, ook wel 1-inspectiewerkkaart genoemd. De van oudsher roze checklist voor gebruikers van onder meer voertuigen, aggregaten en aanhangwagens is achterhaald en arbeidsintensief. Vaak wordt informatie incompleet aangeleverd, is de informatie slecht of niet leesbaar. Ter vervanging van het papieren document is een app ontwikkeld, DO-MAINT genaamd.

De landmacht werkt momenteel aan de implementatie van DO-MAINT, meerdere eenheden maken er inmiddels gebruik van. De luchtmacht gaat er begin volgend jaar mee aan de slag. En er wordt momenteel dus ook onderzocht hoe DO-MAINT ingezet kan worden binnen de Marechaussee. Hiervoor is een werkgroep samengesteld. Binnen het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum van de Koninklijke Marechaussee (OTCKMar) zal de applicatie in de praktijk worden getest. Vorige week heeft er een demonstratiedag plaatsgevonden.

DO-MAINT kan worden gekoppeld aan de nieuwe versie van het bedrijfsbesturingssysteem SAP, SAP S4 HANA. DO-MAINT en SAP S4 HANA kunnen snel en gemakkelijk data met elkaar uitwisselen. Op deze manier kan er sneller worden gewerkt met de juiste data, zoals accurate kilometerstanden van voertuigen.

Eremetaal voor marechaussees op missie

“Geen militair, geen agent en geen civiele expert kan het alleen. We hebben elkaar allemaal nodig om iets te bereiken. Het zijn uiteindelijk echte teamprestaties.” Dat benadrukte Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim deze maand in Den Haag tijdens de uitreiking van de Herinneringsmedaille Internationale Missies. Militairen, politieagenten en civiele experts ontvingen het eremetaal tijdens een ceremonie in de Nieuwe Kerk.

Eichelsheim had speciaal oog voor ‘de mensen achter de missie’. Dat betrof onder meer luitenant Lizz en opperwachtmeester Bob van het ‘Artikel 4-detachement’ in Afghanistan. Zij maakten deel uit van de NAVO-missie Resolute Support. In Mazar-e Sharif maakten ze een schietincident mee. “Jullie hebben precies gedaan wat van jullie werd verwacht op dat moment. Daar mag je trots op zijn.”
 

Marechaussee oefent in forensisch onderzoek

Begin november lagen er op de Prinses Margrietkazerne in Wezep graven met kunststof skeletten op het terrein. Dat had niets te maken met Halloween, maar met oefeningen in forensische exhumaties: het opsporen, bergen en identificeren van een stoffelijk overschot. De graven waren in het voorjaar geprepareerd met behulp van collega’s van de genie. Met kunststof skeletten en resten stof waren ze zo realistisch mogelijk nagemaakt.

De oefeningen waren opgezet door het forensisch kwaliteitsnetwerk Opsporen, Bergen en Identificatie (OBI). Dit netwerk bestaat uit de Forensische Opsporing Nationale Politie, het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de Forensische Opsporing van de Marechaussee (brigade Recherche). Het OBI wil zoveel mogelijk collega’s van de Nationale Politie en de Marechaussee kennis laten maken met forensische opgravingen van stoffelijke overschotten.

Start campagne ‘Geef criminelen geen kans’

Eerder deze maand vond de kick-off plaats van een grote campagne tegen ondermijning op Schiphol. Coördinator Koninklijke Marechaussee Schiphol kolonel Elwin van der Molen heeft het manifest ondertekend namens de Marechaussee. Daarnaast werken de collega’s van Brigade Politie & Beveiliging Schiphol mee aan de campagne.

De campagne is bedoeld voor de ruim 65.000 medewerkers met een toegangspas, maar ook voor ander personeel op de luchthaven. Doel is om medewerkers bewust te maken van hun mogelijk kwetsbare positie, hen te leren hoe ze weerbaar kunnen zijn tegen criminele invloeden en tools mee te geven om mogelijke misstanden te herkennen en te melden. Samen zorgen we er namelijk voor dat criminelen geen voet aan de grond krijgen op de luchthaven: wij geven criminelen geen kans.

Wil je meer weten over ondermijning, de e-learning doen of handige tips krijgen die je beschermen tegen ondermijning? Check dan de website www.sterkeluchthaven.nl.