08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Achter de schermen

…bij het Cargo Harc-team Schiphol

Al decennialang slaan de KMar, FIOD en Douane de handen ineen om de in-, uit- en doorvoer van verdovende middelen via vrachtverkeer op de luchthaven een halt toe te roepen. De inspanningen van dit zogeheten Cargo Harc-team Schiphol blijven niet onopgemerkt. Recent kwam het team in het nieuws door de onderschepping van 320 kilo cocaïne en diverse acties rond Schiphol vanwege mogelijke drugssmokkel.

Scroll naar beneden voor een kijkje in de keuken bij deze club professionele speurneuzen!

Tekst: kapitein Charlotte Snel | Foto’s: sergeant-majoor Gerben van Es, sergeant Christian Schrik, sergeant-1 Mike de Graaf en Belastingdienst

Integriteit

Het Cargo Harc-team Schiphol (CHTS) werd in 2001 opgericht met een helder doel: het weren van verdovende middelen in de vrachtlijnen. Hierbij moet specifiek een link zijn naar de integriteit van de luchthaven. De focus ligt dus op medewerkers die misbruik maken van hun Schipholpas om bijvoorbeeld pakketten met drugs van een lading te halen en via de luchthaven uit te voeren. Of het trucje omkeren en ervoor zorgen dat verboden middelen in de vracht via Schiphol in het buitenland belanden.

Potentiële kandidaten

Een nógal omvattende taak. Zeker wanneer je bedenkt dat er op de luchthaven een kleine 40.000 mensen met een Schipholpas rondlopen die zich vrijelijk over de platforms kunnen bewegen. Een aardige club met potentiële kandidaten die voor criminele organisaties interessant zijn om in te lijven.

Oogje dichtknijpen

“En dat gebeurt volop”, weet kapitein Eveline, teamleider van het CHTS. “Op en rond de platforms werken tal van mensen die in het grote proces allemaal hun eigen taak hebben. Iemand haalt de cargo uit het vliegtuig en zet het klaar op de plaat, de ander rijdt het naar een loods, weer een ander laadt het op een vrachtwagen, noem maar op. In elke laag zit wel iemand die zich bezighoudt met smokkel. Dat kan zijn als organisator, chauffeur of door op het moment suprême simpelweg een oogje dicht te knijpen.”

Rangen en kleurtjes

Het CHTS zet zich dag in, dag uit in om deze luchthavenmedewerkers op te sporen. Dit gebeurt in gemixte teams van in totaal 14 FIOD-medewerkers, 8 douaniers en 14 KMar-collega’s in de rang van wachtmeester en opperwachtmeester, aangestuurd door een adjudant. Boven hen hangen teamleiders, zoals Eveline. Al maken al die rangen en kleurtjes volgens haar absoluut niks uit. “We zijn één team. Onze rechercheurs werken door elkaar en in burger.”

Unieke samenwerking

Hoewel ieders achtergrond van buitenaf dus niet is te zien, wordt deze in onderzoeken weldegelijk omarmd. “Het is een unieke samenstelling waar we absoluut de vruchten van plukken”, vertelt Eveline. “Douaniers weten bijvoorbeeld alles over het vrachtproces en zijn bevoegd om de onderschepte pakketten uit te pakken, collega’s van de FIOD zijn financieel sterk onderlegd en marechaussees brengen een tactische achtergrond zoals kennis van grensbewaking en de politiedienst mee. Samen heb je alles, dat maakt deze samenwerking uniek. Zeker voor een rechercheteam.”

Klapdagen

Dat het samenwerkingsverband niet alleen uniek maar bovenal succesvol is, blijkt uit eerdere zogeheten ‘klapdagen’, waarop het team na grondig onderzoek tot inval en aanhouding overgaat. Met regelmaat worden dankzij de inspanningen van het CHTS ladingen verdovende middelen en zwart geld onderschept. De meest recente onderschepping was een partij van 320 kilo cocaïne, verstopt in een partij bloemen. Onderzoek naar die smokkel is nog in volle gang.

Stapels dossiers

De meeste onderzoeken van het CHTS starten op basis van informatie of een onderschepping van verdovende middelen in de vracht. Als het gebeurt dat een medewerker van een bedrijf op Schiphol in beeld komt als verdachte, wordt de prioriteit gelegd om die verdenking te onderzoeken. Dan is het een kwestie van onderzoeken. Tappen, verhoren, graven en schrijven. Héél veel schrijven.

Eveline: “Mensen denken vaak dat onze rechercheurs de hele dag met een grote hoed op spannende mensen aan het volgen zijn. Maar ik moet ze teleurstellen. Wij houden ons puur bezig met onderzoek; het natrekken van lijntjes, uitpluizen van bankrekeningen en het in kaart brengen van criminele netwerken. Ter illustratie, in ons huidige onderzoek hebben we al 1.200 processen-verbalen opgemaakt. Stapels en stapels dossiers. Zonder dat kunnen we simpelweg niet tot aanhouding overgaan. Voor het grove inval- en arrestatiewerk krijgen we hulp van speciale eenheden.”  

Doorzettingsvermogen

Om bij het CHTS-team te werken moet je dus een speurneus met een extreem portie doorzettingsvermogen zijn. En bovenal passie voor het vak hebben, benadrukt Eveline. “Dat is wat ons team zo succesvol maakt. We weten dat we slechts een topje van ijsberg zien en kunnen aanpakken, maar elke crimineel die wij van de luchthaven kunnen weren telt. Wij stoppen niet.”