03

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

De 12 mooiste foto's...

…van een bikertraining op het OTCKMar

Remmen, slippen, slalommen en ook nog eens overzicht houden. Het werk van KMar-bikers gaat een stuk verder dan een beetje rondtoeren. Tijdens speciale bikertrainingen leren collega’s hoe zij optimaal en adequaat gebruik kunnen maken van hun rijwiel. En daar komt veel meer bij kijken dan je denkt!

Benieuwd naar de bikeropleiding? Bekijk hieronder de foto's van sergeant Aaron Zwaal.

Momenteel rijden er ongeveer 70 opgeleide bikers rond binnen de KMar. Zij worden andere ingezet worden ter ondersteuning van politie- en horecadiensten, op luchthavens en tijdens grotere evenementen.

Een biker is flexibel en kan op plaatsen komen waar dat met een voertuig of motor lastiger is. Daarnaast verplaatst een biker zich, in tegenstelling tot collega’s te voet, sneller door bijvoorbeeld mensenmassa’s op luchthavens of evenemententerreinen. Vanaf een zadel heeft de biker tevens een beter overzicht van de omgeving en is makkelijker te herkennen en aan te spreken.

KMar-bikers volgen op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum KMar (OTCKMar) in Apeldoorn een opleiding van een week waarin alle fietsvaardigheden voorbijkomen. Van de algemene skills zoals remmen en het nemen van krappe bochten tot specifieke aanhoudingstechnieken.

Op de eerste dagen van de opleiding worden de basisvaardigheden aangeleerd. Denk aan balans houden, het maken van een noodstop, staand op de trappers overzicht bewaren, al rennend óp het zadel springen en verschillende sliptechnieken.

Vervolgens is het tijd voor een vertaling naar de operationele praktijk. Door middel van verschillende technieken leren de deelnemers om op een adequate manier gebruik te maken van hun stalen ros. Deze blijkt behalve als vervoersmiddel, ook prima dienst te doen als blokkade of letterlijk duwtje in de rug…

In scenariotrainingen komt alle aangeleerde kennis samen. Eerst op het OTC en aan het eind van de week voor het ‘echie’ in het publieke domein op Schiphol. Daar worden alle procedures, basis- en fietsvaardigheden getoetst.

Die scenario’s zijn volgens IBT-instructeur opperwachtmeester Rody het venijnigste punt van de opleiding. “Daar komt een stukje inzicht bij kijken. Mooi dat je een techniek of procedure onder de knie hebt, maar je moet weten op welk moment je wat toepast. Een kwestie van snel schakelen.”

Een primeur op de herhalingsdag van de operationele bikers deze maand: de eerste collega’s waren te bewonderen in gloednieuw, donkerblauw tenue (op de foto rechts) dat voor en met de KMar-bikers is ontworpen.

Het nieuwe kledingpakket bestaat onder andere uit een jack, fietsbroek en -polo, -helm, -handschoenen, -ondergoed, -schoenen en regenkleding.

De panden van de kledingstukken zijn nagenoeg allemaal geplakt. Er zijn geen dikke naden meer te voelen en de stof is technisch hoogstaand waardoor bepaalde kledingstukken elastisch zijn en beter aansluiten.

Door corona heeft de productie van de nieuwe bikerkleding een aanzienlijke vertraging opgelopen, maar inmiddels zijn de eerste kledingpakketten door het KPU-bedrijf verstrekt. De rest zal gefaseerd volgen.

Bikers die hun opleiding op het OTC met succes afronden, zijn voor 3 jaar gecertificeerd. Om die bevoegdheid te behouden en alle vaardigheden op te frissen moeten ze daarna jaarlijks een herhalingsdag volgen.

Tekst: kapitein Charlotte Snel | Foto’s: sergeant Aaron Zwaal