04

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 08

'Een van onze betere beslissingen'

Hoe handel je als marechaussee in het heetst van de strijd? In deze rubriek vertellen collega’s over een bijzonder moment tijdens de dienst. Een moment waarbij het er echt op aankomt.     

Het was een stralende zaterdag, geen wolkje te zien. De vroege dienst van wachtmeesters Maurits en Tigo zat er bijna op, toen in het staartje van een MTV-controle een beige Jeep Grand Cherokee de grens passeerde. De combinatie van het type auto, kenteken en inzittenden trok de aandacht  van de dienders. Meteen zetten ze de achtervolging in en een paar minuten later stond het voertuig op de controlestrook aan de A12 nabij Babberich.   

Toen wachtmeesters Maurits en Tigo sterke vermoedens hadden dat 1 van de inzittenden op een vals paspoort reisde, besloten zij beide heren aan te houden en het voertuig te doorzoeken. (Deze foto is een simulatie)

Wat gaf bij jullie de doorslag dat hier iets serieus aan de hand was?

“Bij deze auto hadden we allebei zoiets van: ‘hier klopt iets niet’. Dat bleek al bij aanvang van de controle. Het reisverhaal dat de 2 inzittenden van Albanese komaf ophingen, was vaag en vol vraagtekens. Daarbij zat op het voertuig een Duits kenteken van een huurauto, dat op naam stond van een particulier. Verder bleek 1 van de 2 in het bezit te zijn van een Grieks paspoort. Gelet op zijn nationaliteit is dat vrij ongebruikelijk en dus voor ons reden uitgebreid naar het reisdocument te kijken. Maurits had als eerste een sterk vermoeden dat het vals was. De optisch variabele inkt veranderde niet van kleur toen hij de pagina’s tegen het licht hield. Aangezien we al vrij zeker waren dat dit een dingetje ging worden, riepen we de hulp in van wachtmeester-1 Brian. Net als wij, werkt ook hij bij brigade Oostgrens-Midden. Daarbij is hij expert op het gebied van falsificaties. Op dat moment was hij als enige motorrijder aan onze dienst toegevoegd en dus binnen een paar tellen ter plaatse. Toen ook hij oordeelde dat het hier mogelijk om een vervalsing ging, besloten we de mannen aan te houden en het voertuig te doorzoeken.” 

Ook toen Maurits en Tigo in het voertuig van de verdachten keken, gingen er alarmbellen af.

Wat gebeurde er toen?

“Meteen zetten we de inzittenden voor hun auto. Brian lette op hen terwijl wij in de Jeep kropen. Uit kleine aanpassingen aan het interieur leidden we af dat er mogelijk sprake was van een verborgen ruimte. Inmiddels hadden we voor onderzoek foto’s van het voertuig, het kenteken en de reisdocumenten naar een collega op de brigade gestuurd. Hij aarzelde geen moment en besloot het Grensoverschrijdend Politieteam (GPT) in te schakelen. Deze experts hebben veel ervaring met verborgen ruimtes.   

Tijdens onze doorzoeking zagen we in de kofferbak het luik van het reservewiel. Nadat we dat verwijderd hadden en op de plastic bodem klopten, leek het alsof eronder nog een ruimte zat. De bodem voelde anders aan. Niet zoals een doorsnee interieur aanvoelt. Eigenlijk wisten we toen al dat er iets niet pluis was. We probeerden het interieur los te trekken, maar waren iets te voorzichtig. Eén van de collega’s van het GPT trok harder, waarna het plastic loskwam en we op een gelaste ijzeren bak stuitten. Daarin lagen 3 tassen, 2 van plastic en een bruine van papier. Doordat ze met de opening naar voren lagen, liet de inhoud zich raden: vele, vele samengebonden eurobiljetten. Naar later bleek ter waarde van € 200.000,-. Meteen na de vondst kwam het circus pas goed op gang. Naast de 4 man GPT kwamen ook collega’s vanaf de brigade ter assistentie naar de controlestrook, voor de veiligheid.”  

Op het controlepunt oordeelde falsificatie-expert wachtmeester Brian dat het paspoort van de verdachte mogelijk vals was.

Hoe kijken jullie op dit voorval terug?

De 2 inzittenden werden  gearresteerd en beschuldigd van witwassen. Eentje werd ook reizen met valse documenten ten laste gelegd. Van hem troffen we in een jasje tevens een vervalst identiteitsbewijs aan. Beide heren ontkenden in alle toonaarden en verklaarden niet te weten dat ze geld in hun auto vervoerden. Later werden zij met een dagvaarding heengezonden. Dat betekent dat ze moeten voorkomen. Het in beslaggenomen geld telden we na op de brigade in Zevenaar. Eerst met een telmachine en voor de zekerheid daarna met de hand. Achteraf bezien kun je stellen dat deze auto controleren 1 van onze betere beslissingen was. Tof om dit een keer mee te maken.”

Ben of ken jij een collega die iets bijzonders heeft meegemaakt tijdens de dienst? Een moment waarbij ‘het erop aankwam’? Laat het ons weten via kmarmagazine@mindef.nl.

Tekst: André Twigt | Foto’s: sergeant-1 Mike de Graaf