"Al het personeel dat op een luchthaven werkt, moet in het bezit zijn van een ID-kaart voor de betreffende luchthaven. Voordat iemand deze pas krijgt, voert de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) een onderzoek uit. Als iemand op een luchthaven in de beveiligingsketen werkzaam is, moet hij ook een politietoestemming hebben. Deze toestemming geven wij af. Dit betekent dat wij een extra screening uitvoeren. Waar de AIVD zich richt op de omgeving en contacten van een persoon, richten wij ons onderzoek op iemands betrouwbaarheid.
Iemand die bij de beveiliging op een luchthaven werkt, moet van onbesproken gedrag zijn. Alle medewerkers worden hierop dagelijks gecontroleerd met BlueView, een verzamelpunt voor informatie uit ‘handhavingssystemen’. Het toezicht hierop gebeurt dynamisch. Als iemand in de afgelopen 24 uur in dit systeem is opgenomen, dan krijgen wij een bericht met details. Het kan dan zijn dat we meteen in actie moeten komen. We nodigen de betreffende persoon uit voor een zienswijzegesprek, waar hij zijn kant van het verhaal kan vertellen. In het ergste geval trekken we iemands toestemming in en mag hij geen beveiligingswerkzaamheden meer uitvoeren.
Behalve dat we toezicht houden op het beveiligingspersoneel, kennen we ook accreditaties toe aan beveiligingsbedrijven. Niet iedereen kan namelijk zomaar een beveiligingsbedrijf beginnen. Ook hier houden we op de luchthaven toezicht op, door steekproefsgewijs inspecties uit te voeren en te controleren of beveiligers ook echt beveiligers zijn en of ze voor een bedrijf werken dat van ons een accreditatie heeft gekregen.”