07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 04

Achter de schermen

...bij Bureau Gedrag en Ethiek

Nagenoeg elke collega heeft met ze te maken (gehad). Hun inzet is cruciaal voor de Koninklijke Marechaussee. Genoeg om trots op te zijn, maar van borstklopperij is geen sprake bij Bureau Gedrag en Ethiek. De in totaal 14 medewerkers, van wie 12 docenten, zetten zich dagelijks in voor de persoonlijke en beroepsvorming van de KMar-medewerkers. 

De docenten van dit onderwijsbureau verzorgen lessen en training voor de initiële, de voortgezette en de functieopleidingen. Van de marechaussee-opleiding tot beveiliger tot aan de officiersopleiding. Thema’s van die lessen zijn onder andere: communicatie, omgaan met weerstand en stress, leidinggeven, verhoor, conflicthantering en groepsdynamica. 

Op het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum op de Koning Willem III-kazerne in Apeldoorn vertelt Wietske de Boer enthousiast over de werkzaamheden. “Opleiden en vormen, daar gaat het bij ons om”, vat het bureauhoofd samen. “In zekere zin kan je stellen dat we bijdragen aan het aanleren en verbeteren van het vakmanschap van de KMar.” 

Scroll naar beneden en kom erachter hoe het er bij de lessen aan toe gaat

Tekst: Vanessa Strijbosch   I   Foto's: Jeroen Liebers (Studio 38C)

Dynamisch groepje

De les groepsdynamica van de Leergang Senior Medewerker (LSM)-opleiding doet zijn naam eer aan en is met recht ‘dynamisch’ te noemen. Hier worden de groepscommandanten in spé voorbereid op een leidinggevende functie. Zaken als feedback en teamontwikkeling worden besproken. Een van de wachtmeesters wint er tijdens de les geen doekjes om: “Soms ben je nu eenmaal degene die zowel van boven als van beneden de kritiek krijgt.” De opmerking leidt tot een interessante discussie. “Ik vind dat soms lastig”, reageert een medestudent. “Dan zit je er letterlijk tussenin. Voor mij voelt dat niet goed.”

Sterkere militairen

Jaarlijks zien in totaal 1.350 studenten de docenten van Bureau Gedrag en Ethiek. Het overgrote deel komt uit de initiële opleiding. De Boer heeft in de loop der jaren menig student voorbij zien komen. Al vanaf 1986 is zij als gedragswetenschapper, docent, adviseur en leidinggevende verbonden aan het opleidingscentrum. “We zorgen ervoor dat de marechaussees sterker in hun functie staan. Dat is ook het mooie van dit werk. Het geeft veel voldoening om mensen als persoon en in hun werk te zien groeien.”

Geen suggesties

In een nagebootste verhoorruimte leren marechaussees 2e en 3e klasse de fijne kneepjes van de ondervragingstechnieken. Tijdens deze verhoorlessen worden acteurs ingezet. Dit keer speelt een van de acteurs een defensiemedewerker die verdacht wordt van het stelen van een mobiele telefoon. Docent Daphne van Doornspeek en 2 mede-studenten kijken mee. “Probeer suggestieve vragen te ontwijken”, legt Van Doornspeek de spelregels uit. Of dat de ondervrager helemaal lukt? “Dus u bent schoonmaker en gescheiden vader van 3 kinderen? Dan is het zeker geen vetpot bij u?” De student ziet vervolgens de verbaasde reactie van de verdachte en herformuleert zijn vraag. 

In de war

Hoe benader je een verward persoon? En lukt het om hem zo snel en rustig mogelijk uit een menigte weg te krijgen? In groepjes van 2 krijgen de collega’s te maken met een stevige praktijkopdracht. Een van de acteurs speelt een onruststoker en is duidelijk erg in de war. Het blijkt nog niet zo makkelijk om de persoon te kalmeren. 

Rust, aandacht en creativiteit

“Het is de kunst om rustig te blijven, aandacht te schenken en ondertussen een oplossing te vinden om de situatie onder controle te krijgen.” Heldere feedback van docent Jasper Brouwer na afloop van de oefening. “Jullie bleven rustig en namen de tijd, maar het duurde te lang en de man voelde zich niet gehoord. Probeer creatiever te zijn.” Het duo knikt instemmend. Een zichtbare bevestiging van een van de uitgangspunten van Bureau Gedrag en Ethiek: ‘mensen iets geven waar ze echt wat aan hebben’.