02

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 03

Snelkookpan voor kersverse wachtmeesters

Butterklas boost Politiedienst

Met hun diploma nog nat van de inkt begonnen 32 kersverse collega's vorige maand aan alweer een volgende uitdaging. Na hun wachtmeesteropleiding worden zij in 3 weken tijd aanvullend klaargestoomd voor een functie binnen de afdeling Politiedienst op Schiphol. Bijzonder: normaal is dit geen startersfunctie.

Mike staat er zelfverzekerd bij. Armen over elkaar, vastbesloten blik. “Hé jongens. De zwarte Seat die nu de bocht om komt, zetten we aan de kant.” Met enkele kordate handbewegingen wordt de bestuurder van de weg gehaald. “Koninklijke Marechaussee, algehele verkeerscontrole. Mogen wij even uw papieren zien?”

Met kordate handbewegingen wordt de bestuurder van de weg gehaald.

Soepel tafereel

Voor een leek ziet het tafereel er soepel uit. Aan niets valt af te lezen dat deze club enthousiaste, jonge wachtmeesters slechts een kleine maand geleden met succes de initiële opleiding afsloten. Logisch vervolgtraject: een functie bij de grensbewaking of een van de landelijke brigades. Met, als er de komende jaren de nodige ervaring is opgebouwd, de mogelijkheid op een plek binnen de Politiedienst van de brigade Politie en Beveiliging.

Krappe bezetting

Voor deze collega's loopt het anders. Zij zullen, bij wijze van proef, na een korte cursus van 3 weken meteen doorstromen. Simpelweg omdat er meer mensen nodig zijn. De luchthaven is gegroeid, maar de bezetting binnen de Politiedienst niet. En hoewel de werkplek onder een groot deel van de marechausseecollega’s geliefd is, is er niet voldoende natuurlijke doorstroom om de functies te vullen.

“Op meer plaatsen is de bezetting krap”, verklaart Peter Kooistra. Als groepscommandant en opleider van het Opleidings- en Trainingscentrum (OTC) is de opperwachtmeester nauw betrokken bij het ‘straatklaar’ maken van deze zogeheten Butterklas. Vernoemd naar wijlen adjudant Gerard den Butter die deze aanvullende cursus jaren geleden op touw zette. In de tussentijd was het initiatief even stil gezet. Tot nu.

Opperwachtmeester Peter Kooistra is nauw betrokken bij het ‘straatklaar’ maken van de Butterklas.

‘Binnenkort allemaal officieel aan de slag’

Duurzame doorstroom

Kooistra: “Er zijn afgelopen jaren wel wat oplossingen bedacht om de tekorten hier en daar op te vullen. Denk aan het tijdelijk tewerkstellen van collega’s elders uit het land en het kortstondig inhuren van BOA’s voor Intake en Service. Maar dat heen en weer geschuif is niet ideaal. Tegen de tijd dat je iemand hebt ingewerkt, gaat hij of zij alweer weg.”

Hier, in de Butterklas, wordt daarom gefocust op duurzame doorstroom. De 32 marechaussees gaan binnenkort allemaal officieel aan de slag binnen een van de dienstgroepen op Schiphol.

Vandaag wordt er geoefend op uitgebreide verkeerscontrole.

Het rugzakje wordt nog even extra volgestopt 

Rugzakje vol

In deze weken wordt het spreekwoordelijke rugzakje van de nieuwe marechaussees nog even extra volgestopt met specifieke Schiphol-kennis. Er is een kennismaking met verschillende ketenpartners, een gebiedsverkenning op het complexe Schiphol, een EHBO- en ZHKH-herhalingscursus, training met de ademanalyse en bovenal veel oefentijd langs de weg.

Vandaag wordt er, onder toeziend oog van ervaren marechausseecollega’s, geoefend op uitgebreide verkeerscontrole. Variërend van het meten van snelheid en controleren van voertuigen tot handhaving van de taxiwet. Best een dingetje, beaamt Kooistra. “Tijdens de initiële opleiding is geoefend met acteurs. Nu heb je te maken met, vaak welbespraakte, mensen. Dat kan best intimiderend zijn. Maar door te doen, leer je.”

De Butterklas maakt onder andere kennis met verschillende ketenpartners van de Politiedienst

‘Door te doen, leer je’

Strepen verdienen

Wat hij, en andere collega’s, vinden van de nieuwe collega’? “Natuurlijk krijgen we af en toe wel vragen. Dit was de afgelopen jaren immers geen startersfunctie, je moest er je strepen voor verdienen. Maar bovenal is iedereen blij met de extra handjes. Uiteindelijk hebben we daar zelf ook wat aan: meer mensen betekent voor ons meer ruimte voor bijvoorbeeld cursussen. Het mes snijdt aan 2 kanten.”

Hoewel de ‘Buttercursus’ vooralsnog een eenmalig project is, sluit de opperwachtmeester niet uit dat hij hier binnenkort met een nieuwe lichting langs de weg staat. “Het is natuurlijk even afwachten hoe het allemaal loopt. Maar als het werkt, waarom niet?”

Mike, wachtmeester, toekomstig medewerker Politiedienst

“Ik zoek vooral naar spanning en afwisseling. Mijn ambitie was dan ook altijd al om richting de Politiedienst te gaan. Supermooi natuurlijk dat deze mogelijkheid nu voorbij kwam. De functie is wel erg gewild. Hoe ze uiteindelijk bij mij zijn gekomen, weet ik niet. Maar ik begreep wel dat je competenties en prestaties tijdens de opleiding daarmee te maken hebben. Hoe dan ook: ik zit, eerder dan verwacht, op mijn plek!”

Eddy, wachtmeester-1, medewerker Politiedienst

“Zelf ben ik, na 8 jaar grensbewaking, een half jaar geleden overgestapt naar de Politiedienst. Dat ging nog gewoon via de reguliere weg op basis van ervaring. Ik werkte al voor de Bijstandseenheid, dus de affiniteit met politietaken was er. Werken op Schiphol is vooral véél afwisseling. De ene keer handel je meldingen af op Schiphol Plaza, de andere keer rijd je met sirenes over de randwegen. Vandaag assisteer ik hier een dagje bij de cursus. Ik heb me verdiept in de taxiwetgeving, dus op dat gebied kan ik ze het nodige bijbrengen. Zij moeten sowieso natuurlijk nog het een en ander leren. Niet alleen dat stukje wetgeving, maar ook de interactie met bestuurders. Het is belangrijk dat zij daarin allemaal hun eigen weg vinden. Hier, in een veilige omgeving met ervaren collega’s om je heen, kun je veel leren. Dat is alleen maar goed. Zo kunnen ze straks goed voorbereid de straat op.”

Tekst: ritmeester Charlotte Snel | Foto’s: sergeant-majoor Hille Hillinga