05

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

Een dagje KMarren met...

Wachtmeester-1 Dennis Freen, centralist OPS-Room

Rinkelende telefoons, tientallen beeldschermen en een continu live-overzicht van waar in het land alle KMar-collega’s zich bevinden. Welkom in de OPS-Room. Is er een incident ergens in Nederland waarvoor de Koninklijke Marechaussee nodig is? Dan komt de melding terecht in de OPS-Room, ook wel meldkamer genoemd. Centralisten sturen vervolgens de dichtstbijzijnde collega’s naar het incident.

Voor de regio Schiphol is er een extra taak; ook alle 112-meldingen uit dit gebied komen binnen in de OPS-Room. De centralist stuurt zijn KMar-collega’s op de melding af en stuurt er eventueel ook hulpdiensten achteraan. Wachtmeester-1 Dennis Freen werkt nu 3 jaar als centralist. Saai, zo de hele dag achter een bureau? Dennis vindt van niet. “Je zit bovenop de actie. Geen melding is hetzelfde en dat maakt elke dag anders.”

OPSCENT

De OPS-Room maakt samen met nog 3 afdelingen onderdeel uit van het Operatiecentrum (OPSCENT) in Badhoevedorp. De centralisten werken nauw samen met de collega’s van de afdeling Cameratoezicht, die slechts door een glazen wand gescheiden zijn van de OPS-Room. 1 verdieping naar boven bevinden zich de andere 2 afdelingen van het OPSCENT; De Real Time Intelligence Desk (RITD) en het Klantcontactcentrum (KCC). De collega’s van de RITD zoeken informatie bij de binnenkomende incidenten, denk aan het natrekken van kentekens, verdachten of adressen. En het KCC handelt niet-spoedeisende meldingen af. 

Meedoen aan 'Een dagje KMarren met...'?

Wil jij ook een keer je werk laten zien in ‘Een dagje KMarren met…’? Neem dan contact op via kmar.magazine@mindef.nl.

Tekst: ritmeester Bianca Brasser   |   Camera: Paris Hidden   |   Montage: Karel Polack