04

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 05

Mobilofoons in nieuw jasje

Vervanging C2000-randapparatuur hele klus

6.000 portofoons, 500 mobilofoons en een paar 100 carkits. Defensiebreed vindt er een vervanging van de C2000-randapparatuur plaats. En dat belooft een hele klus te worden. Uitvoerder Abiom werkt zich komende tijd in het zweet om voor eind 2019 alle apparatuur in voertuigen, vaartuigen en op vaste posten te vervangen. DMO/JIVC zal het project van begin tot eind begeleiden.

Zo op het eerste gezicht mankeert er weinig aan de mobilofoon die in de werkplaats in Schaarsbergen uit het ME/BE-voertuig wordt gedemonteerd, toch is het apparaat afgeschreven. Niet omdat de communicatieapparatuur niet meer naar behoren werkt, maar een deel van dit ietwat verouderde type mobilofoon is niet meer compatible met het nieuwe C2000-netwerk. De invoering hiervan staat gepland voor eind 2018.

Monteurs van Abiom zetten alle zeilen bij om de deadline te halen.
Danny van Straten is samen met collega Jane van de Wall vanuit DMO/JIVC belast met het ‘ombouw-project’

Levensduur

De 250 mobilofoons van dit type gebruikt de KMar onder andere in ME/BE voertuigen, ceremoniële en onopvallende motoren, in de YPR en op een aantal vaste posten. Deze mobilofoons worden zo snel mogelijk vervangen door splinternieuwe varianten. Daarna zijn de overige mobilofoons, portofoons inclusief accessoires én vaste installaties aan de beurt. Deze randapparaten zijn nog wel geschikt voor het nieuwe C2000-netwerk, maar bereiken simpelweg het einde van hun levensduur. Net zo makkelijk om gelijk mee te nemen. Al met al een aardige operatie die nauwkeurig werd voorbereid door Danny van Straten, projectleider vanuit DMO/JIVC.

‘Over alles nadenken’

Praktische zaken

“Daar is best wat tijd overheen gegaan. In principe lijkt het verhaal simpel: je verwijdert de oude mobilofoons, schroeft er nieuwe in en klaar. Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Van regels en wetgeving tot heel praktische zaken. We praten over voertuigen die 24/7 beschikbaar moeten zijn. Je kunt je voorstellen dat we er niet zomaar 10 kunnen open schroeven. Als er een calamiteit is, moeten er nog genoeg voertuigen stand-by staan. De impact op operaties moet uiteindelijk zo klein mogelijk zijn. Over zulke dingen moet je wel nadenken. In een pilot peilen we daarom per type voertuig hoelang het inbouwen duurt. Dat doen we op de locatie van de gebruiker. Al met al om de impact op lopende operaties zo laag mogelijk te houden.”

Het nieuwe systeem verschilt qua bediening weinig.
De nieuwe Sepura-Portofoon.

Alleen andere look and feel

Pilot

Op de Oranjekazerne in Schaarsbergen worden de eerste voertuigen omgebouwd. Van Straten: “Naast het inbouwen van de mobilofoon controleren ze meteen de antenne, speakers, kabels en spreeksleutels. Vervolgens wordt geregistreerd welk nieuwe apparaat aan welk kenteken is gekoppeld. Oude mobilofoons moeten worden afgemeld. Dat zijn allemaal stappen die er tussendoor nog bij komen.”

Naast de mobilofoons, worden er dit jaar bij de KMar nog 1.000 portofoons vervangen, de overige 3.500 staan volgend jaar op de nominatie voor vervanging.

Voorbereiding

Over de veranderingen heeft Van Straten geruststellend nieuws. “De bediening van de nieuwe mobilofoons en portofoons verschilt niet veel van de oude variant. De look and feel is misschien even anders, maar het is niet zo dat de noodoproeptoets opeens aan de onderkant is beland. Vergelijk het een beetje met de iPhone en Samsung. In gebruik verschilt het iets, maar het uiteindelijk doel - bellen met elkaar - blijft hetzelfde. We zullen ‘train-de-trainer’-opleidingen gaan aanbieden en digitale opleidingsmiddelen beschikbaar stellen voor wie daar behoefte aan heeft. Er wordt in ieder geval alles aan gedaan om iedereen goed voor te bereiden.”

Tekst: Charlotte Snel   |   Foto's: sergeant-majoor Gerben van Es